Goed fruitjaar!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben dit jaar een recordoogst, hier in Tsjechisch Siberië. Pruimen, peren, appels, walnoten, alle bomen dragen als nooit tevoren. We zijn dagen bezig geweest om alles te verzamelen. Morgen maar eens naar de lihovar (destilleerderij) om er slivovice, hruskovice en jablkovice van te laten stoken, als investering in een genoeglijke winter. 'k Ben benieuwd of ook elders de oogst zo overvloedig is geweest.
 
hier 5 jaar problemen met alle soorten ziektes aan de appelboom.
totdat ik bij een appelgaard was, en de eigenaar gaf me een catalogus welke middelen ik wanneer ik moest spuiten (zoals cuprum blue).
ook als er veel kleine appels aanzitten moet je de meeste weghalen.
dit jaar ongelooflijk veel en van goede kwaliteit.
 
Dit jaar helemaal geen fruit (appels, peren, kersen, pruimen) op een paar vruchten aan de oudere appelboom na.
Oorzaak: vorst hier (Broumovsko, +500m) in mei.

Maar wel de eerste hazelnoten aan de jonge bomen! Dat dan weer wel!
 
Hier ook recordoogst, de bomen wel behoorlijk teruggesnoeid en bij de trossen vruchten in het voorjaar deze uitgedund zodat er voor de overgebleven vruchten ruimte overbleef. Ook bladvorming rondom de vruchten weggehaald zodat het zonlicht zijn werk kon doen.
 
Hier ook. Van het weekend zoveel als mogelijk walnoten geschud en geraapt: ik schat een 20 kilo tot nu toe. Appels niet om aan te slepen. Vraag is nu: hoe bewaar ik het fruit het best zonder dat het gaat rotten? Ik herinner me uit mijn jeugdjaren dat mijn oom een kelder had waar de appels lagen. Maar een kelder heb ik niet...
 
Hier in Petrovice (Malé Svatoňovice) hebben we een geweldig fruit- en notenjaar. Maar iets lager (Malé - en Velké Svatoňovice en Batňovice) heeft de koude in juni nog toegeslagen. Ons dalletje lag blijkbaar gunstig dit keer, maar wat ook een feit is, is dat koude lucht zakt en in een breder dal dus voor een ‘koude put’ kan zorgen. Een gril van de natuur, het is dus nooit zeker hoe de oogst ieder jaar uitvalt.
 
Hier vorig jaar aan één appelboom appels en de andere niks. Nu beide bomen VOL appels de eerste appelmoes is al gemaakt.
 
Ook bij ons is alles in mei met een strenge nachtvorst bevroren. :kwaad: Jammer, want we zouden voor het eerst aardig wat appels krijgen.
 
Eind mei kwamen de brambory pas boven de grond. Gelukkig niet bevroren dus. Die zijn wel goed en veel! Buren blij gemaakt met Hollandse Dore's en Irenes inclusief kookadvies.
Eind oktober nog wat aardappels oogsten, ik hoop dat de muizen ze niet ontdekt hebben....
 
Vorig jaar op 5 december liepen we 's middags tijdens een wandeling langs een grote perenboom. Deze staat midden in de weilanden. Geen idee van wie de boom is. De meesten peren hingen zo hoog dat een ladder geen uitkomst zou bieden. Toch hebben we een emmer vol mee genomen. Ze waren keihard en zeer lastig te schillen. Maar de gekookte peertjes smaakten heerlijk.

Toen we in augustus in de buurt waren, zijn we uitgestapt om te controleren of er ook dit jaar peren in de boom hangen. Dat wel, maar erg groot waren ze nog niet. Ik kan niet wachten om in het najaar weer eens peren te eten in CZ.

Week-Arie2.JPG

Ik heb overigens wel een vraagje. Maakt men in CZ zelfs van stoofperen likeur? Of eet men ze ook als stoofperen?
 

Marcel

Moderator
hier ook al geen geweldige oogst.
nul kg peren en iets van 30-35 kg appels.
gemiddeld hebben we zo'n 130 kg. en ooit eens 200 kg.
vorig jaar was het wel iets meer, iets van 60 kg.
gewoon pech als er in mei nog een paar nachten met stevige nachtvorst zijn.
 
We hebben dit jaar een recordoogst ..... Pruimen, peren, appels, walnoten ..... Morgen maar eens naar de lihovar (destilleerderij) om er slivovice, hruskovice en jablkovice van te laten stoken .....
Een paar dagen geleden zijn we naar de lihovar geweest om het spul op te halen. In geen jaren zulke goede slivovice gehad en ook de hruskovice is helemaal prima. Aan te bevelen hoor!
 
Dit jaar was het in Nederland een uitstekend bramen-jaar.

Nu zijn bramen me eerlijk gezegd nooit opgevallen in CZ. Heb ik het mis? Wie weet dat.
 
Bramen?
Uuuuren besteed ik er aan om ze uit te roeien.
Gluiperig kruipspul.
Overigens, dit jaar, behalve de kersen, hier ook weinig fruit of noten.
Voor het betere destilleerwerk gaan we naar Blatna:
http://www.liquib.cz/
 
Hier in Porezanky: wel appels en rode bessen, maar geen walnoten. En de peren heben perenroest...
 
Bovenaan