Godsdienst in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja dat zal dan wel moeten ik heb nog wat gevonden op het net. Het bruto nationaal product, dat wat alle Vietnamezen dus samen verdienen, groeide sedert 1990 met gemiddeld 8,3% en deskundigen beginnen Vietnam - in navolging van de Aziatische Tijgers, zoals Taiwan, Singapore en de Republiek Korea - als een tijgerwelp te noemen, een con ho con.
Inflatie en werkloosheid zijn echter aan de hoge kant. Het land telt zes miljoen werklozen. Dat is één op vijf van de actieve bevolking. Om dit te verhelpen moedigt de regering de tijdelijke migratie aan. Al enkele duizenden Vietnamezen vonden een job als gastarbeider in Ukraïne, TSJECHIE, Maleisië, Libya, Libanon en de Republiek Korea.
 
Tsjechen gedragen zich min of meer rasistisch (volgens mijn) alleen maar tegen zigeurners en niet tegen andere nationaliteiten. Bovendien leeft hier niet zo veel moslims zoals ergens anders.

Ik heb er een artikel over gevonden (sorry voor de slechte vertaling) - Er staat dat er een aanval op Tsjechië wel mogelijk is, maar pas later, in het geval dat het in andere landen (die voor de terroristen aantrekkelijker zijn) niet mogelijk zou zijn. Het doelwit kan waarschijnlijk Praag zijn, d.w.z. metro en openbaar vervoer, luchthaven, Nuselsky en Karlsbrug, hotels, winkelcentra, stadions en ambassades - plekken waar veel toeristen en buitenlandse diplomaten zijn.

Het voorkeur is dat hier niet zo veel moslim zoals b.v. in Brittanië leeft. Maar jaren geleden (tijdens het communisme) was het anders en terroristen werden hier "getraind". Kan het hun nu helpen? Waarschijnlijk wel, ze kunnen hier mogelijke aanhangers vinden die hun informatie, acommodatie en dergelijke kunnen geven.

Bron: IDnes
 
Oke, maar zou het nu echt uitmaken of het nu amsterdam is of praag volgens mij heeft het alleen maar te maken met afschrikken, dan zou het overal op de wereld kunnen gebeuren, hoewel waren New York en Londen en Madrid eerst aan de beurt die waren wel fel actief tegen en lieten dat ook merken, een rare wereld leven we in.

Maar kun je het ook merken aan de Tsjechiesche mensen dat ze ergens toch vrees hebben voor alle toestanden die gebeuren ?
 
Even terug komend op de Vietnamezen: toen Tsjechie nog communistisch was, waren er in Praag ook al Vietnamezen. Ze woonden in de grote woonkazernes langs de rand van Praag en waren geen onderdeel van de leefgemeenschap. Ze waren indertijd door de russen binnen gehaald als zeer goedkope arbeidskrachten. Ik was daar toendertijd en sliep ook in zo een woonkazerne en was stom verbaasd om die mensen daar aan te treffen. Ze werden volledig genegeerd door de Tsjechen en leefden in een eigen wereld. Als je goed oplet moet je eens kijken hoe de Tjechen nu ook nog soms omgaan met die mensen. Bijvoorbeeld bij het afrekenen bij de kassa. Geen dank je wel of alstublieft kan eraf. Er wordt volledig langs elkaar heengekeken. Dan denk ik: we hebben nog een lange weg te gaan.
Ik heb wel meegemaakt dat het plaatselijk cafe voor 2 uur gesloten werd en de Vietnamezen daar hun gebeden deden. Je kan best met ze contact maken, het zijn bijzonder vrolijke mensen. Ze waarderen het ook als je belangstelling toont. En ze zijn natuurlijk nu een gigantische handel aan het opzetten. Ben benieuwd hoe dat verder gaat, eens heeft iedereen genoeg van die spulletjes. Maar daar zulln de Vietnamezen wel een antwoord op verzinnen.

Groet van Kukel.
 
Ik denk dat je de Vietnamezen in Tsjechië kunt vergelijken met de Chinezen in Nederland. Ze regelen hun eigen zaakjes, nauwelijks gehinderd door de buitenwereld. Ze zijn bijna onzichtbaar, want last heb je niet van ze. Kontakt is er nauwelijks, behalve als de Nederlander weer eens toe is aan een loempia of babi pangang.
 
Gradmans schreef:
Maar kun je het ook merken aan de Tsjechische mensen dat ze ergens toch vrees hebben voor alle toestanden die gebeuren ?
Dat valt volgens mij wel mee. Tsjechië bovenaan de lijst van Al-Kajda, dat is voor de meeste mensen hier toch te onwaarschijnlijk.
 
Hopelijk, echter niet te vergeten, dat in het centrum van Praag de gebouwen van de RFE of Radio Free Europe staan, op zowat 100 meter van het Vaclavske namesti. De RFE heeft radio-uitzendingen, die gericht zijn op onder meer Irak en Afghanistan. Deze worden overigens sinds 11 sept. 2001 beschermd door politie en leger. Ook heeft Tsjechie sinds het begin van de Irak-crisis militairen in Irak, die instaan voor de opleiding van de plaatselijke politieagenten. Dus zekere banden zijn er wel. Ach, laat me hierover maar liever ophouden om geen onheil af te dwingen...
 
Juist een artikel gelezen in de Lidové Noviny. De krant heeft de proef op de som willen nemen om na te gaan, hoezeer de veiligheidsdiensten allert zijn. De journalisten hebben een sporttas achtergelaten op een vijftal plaatsen, waar veel mensen komen, en die sinds vorige week speciaal bewaakt moeten worden op last van de Minister van Binnenlandse zaken. Vliegveld Ruzyně, metrostation Florenc, standbeeld van de Heilige Vaclav op het Vaclavske namesti, binnenplaats praagse burgt, dichtbij de vensters van het presidentieel paleis ... overal lag de tas gedurende 20 minuten, zonder dat iemand het bemerkte en er zich vragen over stelde. Je ziet op de foto´s o.m. hoe de veiligheidsagent in de metro een dutje doet een eindje van de tas verwijderd, nadat hij eerst op de bank, waaronder de tas verlaten lag, ging zitten. Enkel de tas, die bij het Parlement werd geplaatst, werd onmiddellijk opgemerkt. Je gaat je toch vragen stellen, zeker als je het commentaar van Min. Bublan, Binn. zaken, leest, die stelt dat de veiligheidsmensen eerder tot afschrikking moeten dienen, en dat grondige bewaking onmogelijk is...
 
Nee, zon test kun je van te voren al invullen mensen vergeten het snel dat er wat kan gebeuren ik dacht er ook niet meer aan na 11 sept. totdat london te grazen werd genomen dan ineens leeft het weer, maar zo zie je maar we moeten met zn allen op onze hoede zijn denk ik ook in Tsjechie
 
Tja die tas, mensen zijn het nog gewoon gewend om hun tas enige tijd alleen te laten op een station om even een kaartje te gaan kopen (doe dit niet op bijvoorbeeld het Prager hoofdstation).
Natuurlijk is Tsjechië een doelwit, maar dat is elk land dat tegen de extreme islam is. Maar vergeet niet dat de aanslagen die we de laatste tijd in Europa hebben gehad van eigen bodem zijn: stuk voor stuk jongens die in vrijheid zijn opgegroeid. Grote arbeidsmigratie of andere instroom uit moslimgebieden is er nooit geweest, dus die voedingsbodem is er veel minder. Met de mindere aantallen is het natuurlijk ook beter te controleren.
De integratie van Vietnamezen gaat inderdaad langzaam, maar denk ik soms, sneller dan de integratie van Chinezen hier is verlopen. Tegenwoordig is er wel een zekere jaloezie: Vietnamezen hebben in groot tempo de goedkope kleding- en electronicamarkt overgenomen en veroveren nu steeds meer de leegvallende traditionele centrale dorpswinkel (supermarkt en slager beneden, ijzerhandel/huishoudelijk/papier boven, wie vroeger in de CSSR bent geweest weet je vast wat ik bedoel). In de slipstream daarvan komen er nu ook steeds meer restaurants met Aziatische keuken.
Tot besluit godsdienst: een heel fijn hulpje bij dit soort vragen is de CIA: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/
 

miehiepie

Guest
yeah.gif
Ik ga 2 weken op vakantie om even lekker te kunnen genieten.Ga dus niet op jacht naar loslopende extremisten,verdachte pakketjes en gebouwen waar je beter niet zou kunnen komen.
Als je op het moment van een ontploffing op zo'n plek bent heb je gewoon pech.De kans dat je de staatsloterij wint is waarschijnlijk groter als dat je daar tussen zit....
yeah.gif
 
Bovenaan