Godsdienst in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ik vroeg me af wat zegmaar de hoofdgodsdienst in tsjechie is.... en zijn er veel moslims in tsjechië? en wat is het land oorspronkelijk welke godsdienst enzo..
smile.gif
vind ik wel interessant
 
Re: godsdienst

Van de christenen is hier 70% katholiek en 30% protestant. Maar de meeste mensen zijn hier niet gelovig, dit in tegenstelling tot omringende landen als Polen en Slowakije.
 
Re: godsdienst

Lisa F. schreef:
Van de christenen is hier 70% katholiek en 30% protestant. Maar de meeste mensen zijn hier niet gelovig, dit in tegenstelling tot omringende landen als Polen en Slowakije.
Klopt, maar vroeger waren de meeste mensen gelovigen. In 1991 waren 4 021 385 mensen katholiek.
 
Re: godsdienst

Vladimír schreef:
Klopt, maar vroeger waren de meeste mensen gelovigen
Dat is waar, maar dat is lang geleden. Na de communistische staatsgreep in 1948 was het geloof min of meer verboden. Verboden is misschien iets te sterk uitgedrukt, in ieder geval godsdienst was niet gewenst.
Pas tegen het einde jaren zestig ging men iets anders, dat wil zeggen makkelijker over de godsdienst denken.
 
Re: godsdienst

Lang geleden heeft een genootschap zich afgescheiden dit genootschap (kerk) is later de nattionale kerk van tsjechie geworden Dit waren de hussietten In tabor kan je nog de overblijfselen vinden van deze kerk Toen ik in 91 in tabor was kon je daar de toren beklimmen Deze toren bewaakte de stad Daar tabor op een heuvel ligt kon men de hele omgeving in de gaten houden Ik moet in mijn herinering terug gaan maar volgens mij waren er ook nog verdedigins werkenDe Hussietten zijn ook zeer ernstig vervolgd
theo
 
In Tsjechische missen die ik heb bezocht met Kerst en Pasen, zag ik een voor NL a-typische samenstelling: de ene helft mensen (vooral dames...) van zeg maar boven de 70, de andere helft jongeren van zeg maar 18 tot en met 30 jaar. De middengroep was dus veel minder vertegenwoordigd. Logisch als je de recente geschiedenis bekijkt.

Nog een paar dingen:
werd op de scholen niet een vak gegeven dat zich als 'atheisme' laat omschrijven?
RK kerk in Tsjechië heeft zich de laatste 15 jaar niet al te geliefd/geloofwaardig gemaakt door zich nogal sterk op materiële zaken te richten: restitutie van voormalig bezit (gebouwen, bossen, grond); in de publieke opinie heeft dat de boventoon gevoerd boven het geestelijke?
 
In delen van Moravie heeft de Katholieke kerk nog wel een voet aan de grond, maar in Bohemen leidt het volgens mij een zieltogend bestaan, vele kerken staan leeg.

hoe zit het nou ook weer precies met de 'bratri' kerk? De kelk zoals die op de torenspits van Litomerice staat heeft toch iets met de Hussieten te maken of haal ik dingen door elkaar?
 
Zeven op tien Europeanen gelooft in God

Zeven op de tien Europeanen (71 procent) gelooft in God. Dat blijkt uit een onderzoek van Reader's Digest in veertien landen waaronder Nederland. Blijkens de peiling, die in de editie van 24 februari wordt gepubliceerd, zijn de verschillen binnen Europa erg groot.

De meeste gelovigen wonen in Polen (97 procent), Rusland (87 procent), Oostenrijk (84 procent) en Spanje (80 procent). Tsjechië is met 37 procent de hekkensluiter. De gegevens voor Nederland zijn gisteren niet bekendgemaakt.

Iets meer dan de helft van de ondervraagde Europeanen (53 procent) gaf aan te geloven in een leven na de dood. Een krappe 40 procent stelde dat religie noodzakelijk is om goed van kwaad te kunnen onderscheiden.
 
Vašek schreef:
Zeven op tien Europeanen gelooft in God
.
.
Iets meer dan de helft van de ondervraagde Europeanen (53 procent) gaf aan te geloven in een leven na de dood. Een krappe 40 procent stelde dat religie noodzakelijk is om goed van kwaad te kunnen onderscheiden.

Weet je ook Vasek hoeveel mensen ondervraagd zijn? en ging het bij elk land om een evenredig percentage van de bevolking van dat land?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Was Tsjechië vroeger niet voor het grootste gedeelte rooms katholiek, net als in Polen? Gezien het aantal kerken en crusifixen en beelden langs de weg is dat wellicht wel zo. Maar zal net als in Nederland wel leggelopen zijn, ja toch?
 
Gradmans schreef:
Waarom dan zoveel kerken ? worden die niet meer gebruikt, zijn ze dan alleen maar toeristische doeleinden ?
40 jaar communisme heeft zeker er toe bijgedragen dat godsdiensten kleiner zijn geworden. Maar ook daarvóór was Tsjechië niet zo gelovig als bijv. Polen.
Kerken waren tot 1989 bezit van de staat, als ik het goed heb. Vele gebouwen zijn gerestitueerd. Op enkele plekken hebben ze wat anders er mee gedaan; bijv. bij Kutna Hora is de kerk gebruikt als opslagplaats voor de sigarettenfabrikant Tabak.

Naast RK is ook de Ceskoslovenska Bratrstvi een belangrijke godsdienstige beweging in Tsjechië. Een beetje met de Nederlandse Samen op weg gemeente te vergelijken. Diepere roots daarvan liggen bij Jan Hus, grondlegger van de hussieten.

Overigens houd ik me voor correcties en aanvullingen aanbevolen...
 
Het heet niet československá bratrství, maar českobratrská církev (boheemse broederskerk). Ik zou het eerder vergelijken met de (vroegere) gereformeerde kerk dan met samen op weg. De kerk heeft ongeveer 200.000 leden.
 
Lisa F, dank voor je aanvulling - ik voelde me al wat minder zeker op dit punt. Link met gereformeerde kerk klopt voor zover ik weet; zo ken ik een gereformeerde theologe die relaties aanhoud met Ceskobratrska cirkev.
Enne... wellicht zijn die 200.000 leden gemiddeld een tikkie actiever dan het grotere aantal RK-geregistreerden.
 
Bovenaan