Gezondheid baby en kind

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Ik ben momenteel zwanger van mijn partner waarvan zijn moeder Tsjech is. We hebben geen contact met zijn biologische familie en daarom vroeg ik mij af of er extra risicofactoren zijn of niet.

Sommige landen hebben bepaalde risico's, of staan juist bekend om heel gezond, etc. Ik kan nergens iets vinden over Tsjechië.
 
Het land van afkomst, van in dit geval oma, zegt niets over eventuele risico-factoren.
Je zou inderdaad de familiaire geschiedenis moeten kennen om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen (maar ik begrijp dat dat helaas niet gaat).

Maar daarna volgt direct de vraag: wat zou je nu dan willen doen met deze informatie???
 
Wel een interessante vraag.
Aangezien alles genetisch en omgevings- bepaalt is, is de enige informatie over Tsjechen dat het de grootste bierdrinkers van Europa zijn :ja:
Feit is wel dat bepaalde regios (ostrava etc.) meer long problemen kennen.
Het enige wat je kunt doen is testen op alles wat mogelijk is.
En kijken naar het medisch verleden van de partner en jezelf.
 
Maar daarna volgt direct de vraag: wat zou je nu dan willen doen met deze informatie???
Ja, het zijn wel heel veel vragen in een klein berichtje.
Ben je van plan naar Tsjechië te gaan, of heb je een bepaald doel voor ogen?
Misschien zijn er meer antwoorden te geven, alhoewel Curious hierboven al het meeste heeft beantwoord.
 
Ik zelf het allemaal niet zou willen weten, je kan er meestal toch niets aan doen.

Beetje googelen en ik vond dit;
(Via bijvoorbeeld google translate in het Nedelands of Engels zetten als je partner geen Tsjechisch kan lezen).
 
Ik zelf het allemaal niet zou willen weten, je kan er meestal toch niets aan doen.

Beetje googelen en ik vond dit;
(Via bijvoorbeeld google translate in het Nedelands of Engels zetten als je partner geen Tsjechisch kan lezen).
ligt net aan of je problemen voortijdig wilt voorkomen.
Bijvoorbeeld test op down syndroom !!
Verder is dit artikel interessant om mijn standpunt ,nature vs nurture vs predispositie voor een bepaalde ziekte heeft.
Maar voor de aanstaande moeder ,geen enkele waarde.
Denk wel dat er al genoeg informatie is over covid en genetische afweer.
Maar die info zal ongetwijfeld veeeeel later komen.
 

Tsjechie.net

Forumleiding
Administrator
Een paar berichten verwijderd. Zullen we ons beperken tot de vragen van de topicstarter en er geen discussie over ongezonde leefgewoontes en de luchtkwaliteit in Ostrova van maken? Dergelijke problemen heeft elk land (ook Nederland) wel, dus daar zal het @MARILOUYES niet om gaan.
 
Ik heb zelf vier kinderen met een Tsjechische vader die allemaal in Tsjechië zijn geboren en heb eigenlijk nog nooit iets gehoord over specifieke risicofactoren in Tsjechië. Ik zou me daarover geen zorgen maken. Veel succes en geniet van je zwangerschap!
 
Bovenaan