Gezocht: recept gepofte knoflookaardappelen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

afgelopen jaar waren wij op vakantie in Rudnik-Javornik. In een restaurant op de weg naar Hostinné (een grill-restaurant, helaas ben ik de naam vergeten maar zeker een aanrader) hebben wij enkele keren de gepofte aardappelen met knoflooksaus gehad.

Nu zijn wij op zoek naar het recept en ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen.

Groeten,
René
 
Is dit iets?

Je leest weleens over gepofte aardappels en dan moeten ze altijd ik-weet-niet-hoeveel-uur in de oven op ik-weet-niet-hoeveel-graden. Allemaal onzin. Neem grote (biologische !) aardappels. Liefst van het kruimige soort. Boen ze goed af. Prik met een vork hier en daar wat gaatjes rondom en leg ze in een laag magnetronbestendig schaaltje. Op hoog (1000) in de magnetron. De ene kant 6 minuten en dan omdraaien (handschoenen want heet) en nog 6 minuten aan de andere kant. Je kunt ze nu echt niet meer zonder handschoenen vastpakken. Snij kapje eraf of snij ze doormidden. Lepel wat kruim eruit en meng dat met allerlei lekkers. Schep dat mengsel weer terug in de aardappels en zet ze vervolgens zo’n 10 minuutjes onder de gloeiende gril. Klaar.
Maar nu gaan we het even over de vullingen hebben. De variatie is oneindig. Kan heel simpel en kan wat ingewikkelder. Zeer binnenkort zal ik de bijkeuken van Culinette eens gaan bijwerken en daar een heleboel vullingen voor gepofte aardappel inzetten. Maar deze wil ik vast kwijt:
Kook zo’n 25 teentjes gepelde knoflook in een pannetje water met wat zout. Na 20-30 minuten zijn ze zacht. Uitlekken en pureren in de keukenmachine of door een zeef draaien. Meng deze puree met het kruim van 4 grote aardappels. Roer er 4 eetlepels crème fraîche door en vul de aardappels met dit mengsel. Strooi over iedere aardappel een eetlepel geraspte kaas. Onder de hete gril 10 minuten heet en bruin laten worden.


Bron: www.culinette.nl
 
Bovenaan