Gezocht: Nederlandstaligen in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen,

Onderstaande oproep voor deelnemer aan een beginnend project van de vakgroep Nederlands aan de universiteit in Praag heb ik al via de Facebook-pagina van de Nederlandse ambassade in Praag laten verspreiden. Hoewel het publiek hier ongeveer hetzelfde zal zijn als daar, publiceer ik het bericht toch nog eens op deze plek: hoe meer mensen we weten te bereiken, hoe leuker voor alle betrokkenen!

(En aangezien dit mijn eerste post is, zal ik mezelf ook maar even kort voorstellen: mijn naam is Twan, ik ben 33 jaar oud en ik werk met ingang van dit semester als taaldocent bij de afdeling Nederlands van de Filosofische
Faculteit van de Karelsuniversiteit in Praag. Ik ben opgegroeid in Delft, maar daar woon ik al heel lang niet meer.)

Maar dan nu waar het me eigenlijk om te doen is:

"GEZOCHT: Nederlandstaligen in Praag die hun Tsjechisch willen oefenen

De afdeling Nederlands van de Karelsuniversiteit in Praag zoekt Nederlandstaligen die hun Tsjechisch willen oefenen met moedertaalsprekers.

In het kader van de opleiding Nederlands van de universiteit wordt een taaluitwisseling georganiseerd. Daarbij krijgen de studenten de kans met moedertaalsprekers van het Nederlands te praten, terwijl andersom die moedertaalsprekers met de studenten hun Tsjechisch kunnen oefenen. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig contact met moedertaalsprekers bij het leren van een nieuwe taal erg belangrijk is.

Concreet betekent deelname aan de taaluitwisseling: eens per week of per twee weken in een informele setting bijeenkomen om een uur Tsjechisch en een uur Nederlands te spreken. Al naargelang de wensen van de deelnemers kan het gesprek in een vastomlijnd kader plaatsvinden of juist vrij zijn.

Bent u geïnteresseerd in deelname aan dit taaluitwisselingsproject? Laat dat dan weten door een e-mail te schrijven aan Twan Zegers (bij de afdeling Nederlands van de Karelsuniversiteit verantwoordelijk voor het taalverwervingsonderwijs): twan.zegers (at) ff.cuni.cz. Hij zal u graag verder inlichten. We verheugen ons op de kennismaking!"
 
Bovenaan