Gezocht: huisje/appartement Lipnomeer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

:sos:

Ik ben op dit moment aan het zoeken naar een leuke bestemming voor volgend zomer. Nu lijkt mij een huisje/appartement aan het lipnomeer erg leuk, vooral omdat daar ook wel veel te doen is voor de kinderen. We hebben 2 kinderen ( 8 en 10 jaar) Dat vind ik belangrijk, er moet dus wel wat te doen zijn, maar ik houd niet van massatoerisme. Wat kan ik daar verwachten?

Groeten van een zoekende Margreet
 

Maria

Geroyeerd Lid
Massatoerisme :stout:

Nou ja, ik ben er zelf nooit geweest maar volgens mij is dit een grote Hollandse enclave. Als je daar niet van houdt zijn er legio andere mogelijkheden in Tsjechie. Op dit forum vind je daar genoeg informatie over. Als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt kom je al een heel eind.
Succes in elk geval en welkom op dit forum.
 
Hallo Margreet

Wij zijn vorig jaar naar het lipnomeer geweest, Wij zaten in Slupecna, piep klein dorpje bij het lipno meer.
Het huisje wat wij gehuurd hadden stond in een hofje waar wat Tsjechen woonden, en de rest was van buitenlanders die daar een huisje hadden, Nederlanders, Duitsers.
Het lag achter de rodelbaan bij het Lipnomeer.
Alles was op loopafstand, zwembad, winkeltjes, restaurants, het meer.
Maar je zit niet in de Nederlandse kolonie die er heerst in dit gebied, heerlijk rustig stond het huisje.
Wij hadden het huisje van Nederlanders gehuurd, en een schitterende tijd gehad, vooral omdat er veel te doen was in de omgeving.
Succes
 
In Breda schijnt een Tsjechisch reisburo te zitten: bohemia Travel. Zij verhuren huisjes bij ons op de berg die over het algemeen eigendom zijn van Tsjechen. Ik heb vorig jaar Nederlanders gesproken en die waren prima tevreden. Je zit dan in Karlovy divari vlakbij Horni Plana.Wel een paar kilometer van het dorp en zo'n 20 kilometer van Lipno, waar het meeste te doen is voor kinderen. Maar dan kom je wel in het massatoerisme terecht. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt doen tijdens zo'n vakantie.Als je van bos en wandelen houdt, zit jebij ons prima. Je zit dan maar 800 meter van het meer.
 
Wij zijn vorig jaar december naar Lipno geweest. Huisje gehuurd van Nederlanders. Keurig huis op loopafstand van Landall, supermarkt, skilift en meer, maar weer niet zo dichtbij dat het "massatoerisme" overlast bezorgde.
 
Massatoerisme :stout:

Nou ja, ik ben er zelf nooit geweest maar volgens mij is dit een grote Hollandse enclave.

Valt mee, het Lipnomeer is vrij groot (zo'n 40 km lang) er zijn genoeg dorpjes aan of in de buurt van het Lipnomeer te vinden waar je niet midden in het massatoerisme zit, je zult dan wel aan de noord-west kant van het Lipnomeer gaan zitten en niet in de buurt van het plaatsje Lipno nad Vlatavou en zeker niet in de buurt van het Landal park Marino Lipno :) Een paar jaar terug zijn we eens rond het Lipnomeer gereden, en zolang je niet in de buurt van dat Landal park komt valt het echt reuze mee met het massatoerisme (tenminste... toen).

Toch vreemd om te zien dat mensen hier op het forum het Lipnomeer sterk afraden ivm het massatoerisme uit Nederland en Duitsland (ook al zijn ze er zelf nooit geweest) terwijl het Reuzengebergte hier altijd flink gepromoot wordt, terwijl de meest voorkomende talen in de supermarkt van Trutnov (of in het centrum van Spinderluv Mlýn) in het hoogseizoen dan toch ook echt Nederlands en Duits zijn....

Overigens zijn er nog wel andere grote recreatie meren in Tsjechië waar het zeker minder toeristisch is, neem bv. Slapy of Orlik.

Dit is bijvoorbeeld ook het Lipnomeer.... Niet echt een foto waar het massatoerisme vanaf druipt lijkt me.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Toch vreemd om te zien dat mensen hier op het forum het Lipnomeer sterk afraden ivm het massatoerisme uit Nederland en Duitsland (ook al zijn ze er zelf nooit geweest) terwijl het Reuzengebergte hier altijd flink gepromoot wordt, terwijl de meest voorkomende talen in de supermarkt van Trutnov (of in het centrum van Spinderluv Mlýn) in het hoogseizoen dan toch ook echt Nederlands en Duits zijn....

De plaatsen in het reuzengebergte waar ik geweest ben, en de typisch Tsjechische pensions, heb ik geen woord Nederlands gehoord en heb me (helaas) ook niet verstaanbaar kunnen maken in het Duits of Engels! Wat jij dus aangeeft voor het Lipnomeer geldt dus blijkbaar ook voor het reuzengebergte! :kind:
 
Toch vreemd om te zien dat mensen hier op het forum het Lipnomeer sterk afraden ivm het massatoerisme uit Nederland en Duitsland (ook al zijn ze er zelf nooit geweest) terwijl het Reuzengebergte hier altijd flink gepromoot wordt, terwijl de meest voorkomende talen in de supermarkt van Trutnov (of in het centrum van Spinderluv Mlýn) in het hoogseizoen dan toch ook echt Nederlands en Duits zijn....

Overigens zijn er nog wel andere grote recreatie meren in Tsjechië waar het zeker minder toeristisch is, neem bv. Slapy of Orlik.

Dit is bijvoorbeeld ook het Lipnomeer.... Niet echt een foto waar het massatoerisme vanaf druipt lijkt me.

Ik raad het Lipnmeer inderdaad af ivm massatoerisme NL/D
Maar ik ben er wel degelijk geweest en niet 1x maar heel wat keertjes!
Ik weet echt wel waar ik over praat!
Maar ik ben het met je eens dat ditzelfde geldt voor het Reuzengebergte!
Wij zitten zelf in de omgeving van Orlik, en over het algemeen valt het hier wel mee met "buitenlanders", de meeste vakantiegasten zijn hier Tsjechen!
 
Rondom het Lipnomeer is voor elk wat wils. Er zijn ook mensen (ik niet) die van dat massale houden en het liefst zoveel mogelijk Nederlanders tegen komen op vakantie. Als je kinderen hebt zit je in Lipno best goed. vrienden van ons zijn er van de zomer op vakantie geweest met hun zoon van 13 en die had binnen de kortste keer aansluiting. Hij heeft zich de hele vakantie kostelijk vermaakt. Niks mis mee toch, heb je als ouder ook een rustige vakantie. Alles beter dan een kind wat zich de hele vakantie verveeld.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Hoi Kaatje, in principe heb je gelijk, maar...er wordt gevraagd om géén massatoerisme. Dan lijkt het me handig iemand te waarschuwen voor de mogelijkheid.
 
Genoeg welles/nietes nu. :lala:

Kort samengevat: er zijn stukken rond het Lipnomeer waar veel toeristen komen en ook stukken waar het relatief rustig is.
 
Bovenaan