Gezellige wintervakantie in Javornik

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ondanks de weinige sneeuwval hebben we een gezellige jaarwisseling gehad in Vysneny Dum in Javornik bij Esther, Lucas en Albert.
Ook hebben we nog redelijk kunnen skieen in Janske Lanze.
Hierbij een foto van ons allen.

PICT0082.JPG
 
Hallo allemaal,

iedereen allereerst nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.
nu zal je denken, hee ze zijn al thuis, ja we zijn helaas 1 dag eerder thuis dan dat gepland was.
Waarom, helaas deed mijn oog nogal vervelend en ik kan daar behoorlijk ziek van worden, na drie dagen daarmee om gelopen te hebben, heeft gerben vanmorgen de knoop doorgehakt en zijn we naar huis gegaan voordat ik ontzettend veel koorts zou krijgen (ja het zat er aan te komen) gelukkig had pake wiebe inmiddels voor de medicijnen gezorgd, dus bij thuiskomst stond het pakketje klaar.
Kan nu al voelen dat het beter gaat, dus met drie dagen ben ik weer helemaal de oude (of de jonge is maar hoe je het bekijkt).
We hebben een geweldige vakantie gehad.
Leuk en heel netjes appartement met voetbalspel en biljart op onze verdieping, we waren de enigen in het huis, dus we konden helaas niet voor overlast zorgen.
Zaterdagnacht zijn we om 3.03 uur vertrokken en om 1 uur waren we in tsjechie op de plaats waar we moesten wezen (ongeveer 1 1/2 uur verder dan rokytnice). toen we voorbij rokytnice reden waren we blij verrast, want er lag sneeuw en op sommige plaatsten best veel.
Hoe dichter we bij javornik kwamen, hoe minder sneeuw er lag, maar het zou de pret niet drukken.
Die middag onze koffers uitgepakt en de vrouw van het huis had heerlijk gebak met koffie voor ons klaargezet en om 6 uur stond het eten klaar patat met schnitzel (je kan de jongens niet blijer maken) en voor tiny smazeny syr (gebakken camembert), het heeft ons prima gesmaakt.
S'avond zijn we even naar esther, lukas en albert geweest om ons eerst tsjechische pivo te drinken deze smaakte natuurlijk geweldig.
oudjaarsdag zijn we naar pec pod snezka gereden en hebben daar even gekeken wat de mogelijkheden zijn om te skieen, vervolgens zijn we naar janske lazne gereden (dit was het doel) om daar met de nieuwe cabinelift naar boven te gaan (dit duurt ongeveer 10 minuten). we zijn toen weer naar beneden gelopen, dit is een route van ongeveer 6 kilometer, maar gerben vond het nodig om de route iets uit te breiden, dus hebben we zo 8/9 kilometer gelopen. het was prachtig met veel veel sneeuw.
s avonds weer in het appartement gegeten gulash met patat, erg lekker (vonden de jongens dus niet) ja en wat tiny dan wilde jawel smazeny syr (altijd oke).
toen zijn we allemaal even gaan slapen want het was oudjaarsavond, om 10 uur opgestaan en de kleren aan.
kwart voor 12 zijn we naar esther lukas en albert gegaan,het was megagezellig. lekkere drankjes en zeker de hapjes (wat het was ik weet het niet, maar het smaakte prima), vuurwerk afsteken zoals je het hier nog nooit hebt gezien, prachtig was het. siebren (4 jaar heeft zelfs gewonnen van een mevrouw met rummicub, is het niet geweldig, hij spreekt er nog over) ook erg leuk om henk en janet met de kinderen weer te ontmoeten.
ongeveer 3.15 uur zijn we weer naar huis gegaan, hebben toen even op de kinderen van karl gepast zodat zijn vrouw ook nog even een borreltje kon gaan halen. Vraag me niet hoe laat het was voor we naar ons bed gingen.
s'morgens lekker uitgeslapen en vervolgens naar spindl gereden, daar het plaatsje bekeken en vervolgens dankbaar gebruik gemaakt van de rodelbaan, lekker pizza gegeten in het dorp en vervolgens s'avonds weer naar javornik gegaan.
Dinsdag zijn we naar vysoke gereden en tot onze verbazing kwamen we steeds meer auto's voorbij met sneeuw, we hebben daar ski's gehuurd en hebben een middag heerlijk kunnen skieen, toen doorgereden naar rokytnice om even te kijken waar het huisje staat waar we in februari met de familie heen zullen gaan, het ziet er leuk uit.
woensdag vroeg uit de veren en na een heerlijk ontbijt zijn we naar janske lazne gereden, met als doel op de slee naar beneden te gaan, ook al was deze niet open als sleeroute, sleen gehuurd aan het begin van het dorp. gerben wilde zo vaak mogelijk heen en weer dus een dagkaart gekocht (pffff ik was kapot die avond, maar heb wel super genoten) eerst weer met de cabinelift omhoog en vervolgens de sleeroute naar beneden, echt een aanrader voor iemand die daar in de buurt is, het is even uitvinden met het sturen van de slee (dit doe je met je voeten) het remmen enz enz , maar het is geweldig.
helaas lag er op de sleeroute niet erg veel sneeuw, dus besloten we om het pad wat we hadden gewandeld met de slee te doen, ook super mooi.
we zijn 3 keer heen en weer geweest (ik weet nou dus hoe het moet, ben echt niet zo'n held) gerben met wiebe op de slee, tiny alleen en ik met siebren. we hebben een prachtige dag gehad en s'avonds heerlijk bij herman gegeten.
donderdag naar de ardspach rotsen geweest, we hebben onze ogen uitgekeken en voor wiebe was het zeker een uitdaging om alle trappen te betreden, soms even stoppen halverwege een trap, maar hij heeft zichzelf overwonnen en heeft genoten (gelukkig dat ma ook niet zo snel is met alles dus das dan weer een voordeel, en hebben we een hele steun aan elkaar, zowel ook met elkaar).
s avonds eerst schoonma gebeld of ze de medicijnen voor mij oog wilde halen, want mijn lympheklieren begonnen me al aardig te klieren en de koorts zou niet lang meer op zich laten wachten.
s'avonds heerlijk gegeten bij pension k en als we nog de berg af moesten gaan, dan zouden ze mij kunnen rollen, mijn lieve deugd, wat veel eten daar en zo heerlijk echt een aanrader.
S'morgens wakker geworden met een oog waar je niet vrolijk van wordt, ikzelf wilde niet naar huis (of eigenlijk om de medicijnen wel) maar op aandringen van gerben zijn we een dag eerder vertrokken, het regende we hadden voor die dag geen plannen, dus gerben zei, WE GAAN !!!
Gelukkig gaan we in februari weer naar tsjechie, we hebben genoten. jammer dat ik niet iets meer tijd heb gehad om met esther te spreken, want ik vond het erg gezellig, peukje roken in de keuken, met je sokken op het bankje kunnen zitten, gewoon jezelf kunnen zijn, waar kan dat nog ??? waar de kinderen met een vreemde mevrouw een potje rummikub spelen en waar ze dan ook nog van winnen (niet echt dus).
Waar je weggaat en elkaar kust en hoopt dat het iedereen voorspoedig mag gaan.
Maar niet alleen bij esther, vandaag deed ik met tiny de boodschappen, werd omver gedrukt door een personeelslid met een winkelkar en er wordt niks gezegd, geen sorry geen niks.
dat gebeurt je in tsjechie niet, daar heb ik het gevoel dat men op elkaar past, op elkaar let, en mocht je wel met je winkelkar tegen iemand aan komen dan wordt er sorry gezegd.
het is een schitterend land wat wij gelukkig ook eens met weinig sneeuw hebben mogen zien, we hebben genoten en hopen er nog heel heel vaak terug te komen

iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar

Liefs van Rika

p.s want mijn oog betreft, gister gelijk met de medicijnen begonnen en hij is niet dik meer, niet dat het er prettig uitziet, maar over drie dagen zal het wel weer over zijn
 
Nou Rika en gezin, zo te zien hebben jullie het heerlijk gehad, ondanks je oog. En wat lees ik nu, in februari weer?! Heel lekker voor jullie. Ik ben stiekem een klein beetje jalours. ;)
 
Rika, je hebt weer je gloeiende best gedaan met je verhaal! Dit was dus een mooie oefening voor februari!! :D :D
Het allerbeste met je oog, ik heb in ieder geval genoten van je verhaal!!

Oja, ook jullie nog de beste wensen voor 2007 hé!!
 
Hallo,
Ik ben Helma en nieuw op het forum.
Heel leuk om je verhaal te lezen.
Wij, ik ,man en kids en vrienden gaan dit jaar voor het eerst naar Tsjechie, 24 febr, om te skieen. Wij hebben ook een huis gehuurd in het plaatsje Javornik. We zijn heel benieuwd hoe het allemaal zal gaan en of het ons goed bevalt. Maar je verhaal doet ons er wel veel zin in krijgen.

groeten Helma.
 
Wij (echtpaar +3 kids 12, 19, 20j.) vertrokken 30 dec om 5.00 richting Javornik.
Om 9.00 ons eerste koffiestop bij IKEA in Braunsweig (schone WC en prima goedkope koffie) later nog een ikea stop in Dresden, toen nog vuurwerk aangeschaft in Liberec en om 18.00 u aangekomen bij pension Vysneny dum waar Lucas gelijk een maaltijd voor ons klaar had. perfect.
Zondag gelijk gaan skieen in Janske Lazne evenals maandag en donderdag. Oudjaarsavond gezellig gevierd in Vysneny dum samen met Esther, Albert en Lucas en de overige gasten, ook kwamen forumleden Rika en Gerben om 12 uur nog even langs met de kids. Berengezellig!
Door gebrek aan sneeuw dinsdag een dagje dierentuin in Dvur Kralove, ook leuk om te doen.
Ook nog even langs bij Jan en Lies in Bernartice (www.ontdektsjechie.nl). Door de weinige sneeuw op vrijdag in plaats van zaterdag teruggegaan. Ook hebben we bijna alle dagen gegeten bij Drevenka in Dolni Lanov, was weer prima. 19 febr. gaan we nog een keer, dan naar Vysoke nad jizerou. Hopelijk dan iets meer sneeuw.
Al met al toch een fijne vakantie gehad, en ook nog kunnen skieen.
 
Verse sneeuw in Javornik

Hallo allemaal,
Vanmorgen was heel Javornik weer wit.
Er is weer verse sneeuw gevallen dus er kan weer volop geskied worden.
Zie ook de webcam in Trutnov.
Groetjes vanuit een wit Javornik
Albert
 
Bovenaan