Gewoon een leuke avond

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds negen jaar wonen wij met het gezin in Tsjechie, in een klein, kneuterig, maar erg leuk dorpje in het Boheems Paradijs, na eerst enkele jaren in Amsterdam te hebben gewoond. Mijn vrouw is van origine Tsjechische, dus voor haar is het fantastisch weer in haar geboorteland te wonen. Onze kinderen zijn tweetalig opgevoed, zitten hier op school, dus feitelijk zijn we erg Tsjechisch geworden.

Ik werk zelf in Nederland en vraag mij soms somberend af waarom ik zo maf ben om wekelijks heen en weer te vliegen. Een volkomen idioot woon-werkverkeer als je het feitelijk bekijkt.

Gistermiddag was ik de tickets voor na de Kerst aan het boeken en een spontane diepe zucht overviel me. Dat reizen... Begrijp me goed, ik ben gelukkig in Tsjechie, geniet van alles en gezin, maar zo af en toe kan de reisafstand mij wel benauwen.
Kortom, gistermiddag was, mede ook gezien het grijze, natte en koude weer, een ietwat grommerige middag voor ondergetekende.

Gisteravond werd er tegen half zeven op de deur geklopt. Buurman op de stoep. Hij was ook uitgeklust, had mij in de middag hout zien hakken, en vond dat we aan bier toe waren. Omgekleed, vrouwen meegetrokken en op naar onze dorpskroeg.
Kinderen werden bij de buren geparkeerd (dat kan zo heerlijk makkelijk in zo'n klein dorpje waar iedereen elkaar kent) en wij naar de kroeg.

Kroeg zat vol. Het was gezellig druk. Aan onze stamtafel zaten al wat meer vrienden van ons en het bier smaakte prima. Tegen tien uur haalden twee dorpsgenoten hun gitaren thuis op en werd er vrolijk gezongen en gedanst. De borrels kwamen op tafel en de kroegvrouw bakte lekkere schnitzels die ze op de tafels zette.
Discussies over de komende verkiezingen, voetbal, grond kopen en verkopen, klagen over de vrouwen en de vrouwen klagen over de mannen, de nieuwste dorp roddels uitwisselen (Dana heeft een nieuwe vriend van 27 en ze is zelf 48, hoe doet ze dat toch?) gaf de avond een geweldige sfeer.

Tegen half een liepen we met een licht beneveld hoofd richting ons huis. Wat een heerlijke avond zei ik tegen vrouwlief. "Leuk he in Tsjechie" zei ze, wetende dat ik overdag wat grommerig was.
En gelijk heeft ze.

Wat klaag ik nou? We wonen in een prachtig land, mooi dorp, in een omgeving waar veel mensen van dromen te gaan wonen en wij wonen er gewoon. Wat een rijkdom.
En dan neem je die reizen gewoon vanzelf voor lief!

Die therapeutische werking van Tsjechisch bier in combinatie met goed gezelschap is wonderbaarlijk zo blijkt maar weer.
 
Maar die winter hè, die winter.
Hoe komen jullie die door?
Wij zijn er in de zomer, maar de winter!
Nooit meer.
De wereld is dan zo klein in Tsjechië.
Je kan er niet meer wandelen of fietsen, te veel sneeuw.
En koud.
En sombere Tsjechen om je heen.
Dan helpt een kroeg met biertjes niet meer.
Hoe komen jullie de winter door?
 
In de winter is de wereld anders in Tsjechie,, donker, veel sneeuw en veelal stevig koud. De avonden zijn ook anders, maar..
Wij hebben intussen een behoorlijke wijnkelder opgebouwd met zo'n 800 flessen wijn, de houtkachel brandt dan, wandelen in de sneeuw. Kortom, best leuk.
Maar de winter is lang en als er geen sneeuw is, niet erg vrolijk. Spelletjes doen met de kinderen, lezen..
Persoonlijk vind ik het toch wel z'n charme hebben, zeker als de lange latten weer uit het vet kunnen!
 
Dat reizen is idd iets wat je strot uit komt na een tijdje. En dan vooral het vanhuis gaan. Maar waar verdien je het zelfde lon in tsjechie als dat je nu hebt? En dat het daar zo goedkoop is? Je leeft toch naar wat je verdient., dus een berg geld sparen lukt de meesten niet.
En hoe lukt het jou om een wijnkelder vol te krijgen? Miij lukt het niet, maar koop ik te weinig of drinken we te veel?
 
Dat reizen is idd iets wat je strot uit komt na een tijdje. En dan vooral het vanhuis gaan. Maar waar verdien je het zelfde lon in tsjechie als dat je nu hebt? En dat het daar zo goedkoop is? Je leeft toch naar wat je verdient., dus een berg geld sparen lukt de meesten niet.
En hoe lukt het jou om een wijnkelder vol te krijgen? Miij lukt het niet, maar koop ik te weinig of drinken we te veel?

Wij gaan twee keer per jaar met een groep vrienden op "wijnstrooptocht" in Tsjechie zelf, maar ook Hongarije, Italie en Frankrijk. Gaan de diverse chateaus langs, proeven veel en slaan veel in. Als je dat een paar jaar doet, dan krijg je de wijnkelder wel vol. Gewoon de inkoop 25% groter later zijn dan het verbruik..:-)
 
Wij gaan twee keer per jaar met een groep vrienden op "wijnstrooptocht" in Tsjechie zelf, maar ook Hongarije, Italie en Frankrijk. Gaan de diverse chateaus langs, proeven veel en slaan veel in. Als je dat een paar jaar doet, dan krijg je de wijnkelder wel vol. Gewoon de inkoop 25% groter later zijn dan het verbruik..:)
25% groter, dan is mijn kelder te klein:champagne:
 
Maar die winter hè, die winter.
Hoe komen jullie die door?
Wij zijn er in de zomer, maar de winter!
Nooit meer.
De wereld is dan zo klein in Tsjechië.
Je kan er niet meer wandelen of fietsen, te veel sneeuw.
En koud.
En sombere Tsjechen om je heen.
Dan helpt een kroeg met biertjes niet meer.
Hoe komen jullie de winter door?
Tsja, die winter..... geen probleem voor ons. veel kaarsen aan, lekker warm in huis. af en toe een fondue met z´n 2en of met vrienden, kroeg in 1 x per week. En vooral als er sneeuw ligt is het erg mooi bij ons. Elke Zondag een lange wandeling door de prachtige natuur die zowat onze achtertuin is.........We hebben af en toe een winter BBQ in ons plekje boven in de tuin, en het kampvuur erbij aan, heerlijk.......al met al geen probleem de Tsjechische winter, het is wat je er van maakt.
 
Fijn dat het in de winter zo goed bevalt.
Bij ons valt er dan zoveel sneeuw dat er niet meer te wandelen valt.
Als je wakker wordt eerst sneeuw ruimen.
En voor je naar bed gaat ook want anders kom je gegarandeerd je huis niet meer uit.
Een verplichting wat gaat vervelen.
En je botten worden zo stram van de kou.
De Tsjechen worden minder vrolijk als de winter te lang duurt.
Je begrijpt, de winter is niet meer voor ons.
Ik vind het knap van al de Nederlanders die daar overwinteren en het leuk vinden.

Kortom, geniet van de winter en van alles wat er bij komt kijken.
 
Bovenaan