Geschiedenisboeken over Tsjechië en omliggende landen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
ik vind het altijd heel erg interessant om de verhalen hier te lezen betreffende de geschiedenis van tsjechie icm de buurlanden.
of het nu positieve of negatieve verhalen zijn. op die manier leer je een land/streek én de mensen beter kennen en begrijpen.
weet iemand of er misschien geschiedenis boeken (nederlands/engelstalig) zijn uitgegeven van de geschiedenis van Tsjechie en zijn buurlanden ?
en dan bedoel ik niet de 10-20 pagina's uit verschillende reisgidsen. dat is net even te beknopt.

marcel
 
Ik zal er twee noemen:
Hans Renner: Tsjechoslowakije na 1945 (van Benes tot Jakes) - behandelt de geschiedenis over genoemde periode, politieke achtergronden etc. Prettig leesbaar. Kijk even bij De Slegte, want daar staat het nog wel eens in de rekken.

Renée Postma: Midden-Europa achter de schermen. Politiek reisverslag van NRC-correspondente, prettig geschreven. Te bestellen via de NRC-site.

Maar zelf zoek ik ook nog naar meer, dus ik hoop op meer suggesties.
 

Pelhřimov

Donateur
Marcel, misschien dat het verslag van lezing van Prof. Renner in de bijlage ook wel intressant is voor je om te lezen.

Jeanne
 

Bijlagen

  • Tsjechië toen en thans.doc
    31,5 KB · Bekeken: 26

Marcel

Moderator
pelhrimov schreef:
... het verslag van lezing van Prof. Renner in de bijlage ...

Tsjechische onderscheiding voor hoogleraar Hans Renner

Datum:7 december 2005
Op 7 december 2005 heeft de Tsjechische Ambassadeur Z.E. Petr Kubernát aan hoogleraar Hans Renner de onderscheiding ''eremedaille in zilver van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de Tsjechische Republiek'' uitgereikt. De onderscheiding is aan Renner toegekend voor zijn inspanningen op het gebied van onderwijs en onderzoek in Tsjechische geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen en voor de bevordering van betrekkingen tussen de beide landen. De uitreiking vond plaats op de Tsjechische Ambassade te 's-Gravenhage.
 
Bovenaan