Gepensioneerd en belastingplichtig in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er zijn nogal wat Nederlanders die met pensioen zijn en in Tsjechië wonen. Meestal ben je dan ook belastingplichtig in Tsjechië. Een uitzondering is het publiekrechtelijke pensioen van het ABP want daarvoor mag Nederland de belasting heffen.
Misschien is het handig voor hen die in overweging zijn om deze stap ook te maken om te weten waar ze aan toe zijn.
Per 1 januari 2018 geldt in Tsjechie als pensioenleeftijd 65 jaar. (voorheen was het 62,5)

De belasting die je dan moet betalen wordt als volgt berekend:

Bepaal je inkomen per jaar in kronen. Is je inkomen in euro's dan neem je voor nu gewoon 25 kronen per 1 euro, dat rekent makkelijker.
Ik neem als rekenvoorbeeld een inkomen van €2500 per maand en dat is 2500 x 25 x12 = 750.000 CZK

Als gepensioeneerde heb je een behoorlijk vrijstelling van 36x het minimum loon.
Voor 2021 was dat 15200 CKZ en voor 2022 is dat 16.200 CKZ
36x16200 = 583200 CKZ
belastbaar inkkomen is dus 750.000 - 583200 = 166800 CKZ
Belasting is hier 15% tot een inkomen van 1,7 miljoen en daarboven 23%
15% van 166800 = 25020 CKZ
Nu heeft iedereen in Tsjechië ook nog een belastingvrije voet van (in 2021) 27840 CKZ en voor dit jaar zelfs 30840 CKZ

Dus te betalen belasting is nihil namelijk 25002-27840 = 0
 
Laatst bewerkt:
"Per 1 januari 2018 geldt in Tsjechie als pensioenleeftijd 65 jaar"

Wat is dat per 1-1-2022? Nog steeds 65?

En wat is eigenlijk de definitie van "Als gepensioneerde" in CZ? Is dat die leeftijdsgrens?
 

kuurgast

Donateur
Ja voorlopig blijft de pensioengerechtigde leeftijd op 65 jaar staan in Tsjechië.
Er zijn wel uitzonderingen zoals bv vrouwen die meerdere kinderen hebben.
Ook zou er volgend jaar een nieuwe regeling zijn voor politie, brandweer en ambulancemedewerkers met 20 jaar actieve dienst, die 3 jaar eerder met vervroegd pensioen zouden kunnen zonder gekort te worden. Maar die regeling is een wettelijke puinhoop en zou zelfs betekenen dat vrijwillige brandweer met amper actieve dienst het ook zou kunnen aanvragen.
 
Ik ben al een aantal jaren gepensioneerd en woonachtig in Tsjechie. Nadat ik een permanente verblijfsvergunning kreeg heb ik me aangemeld bij de belastingdienst in Tsjechie waar ik mijn "rodni cislo" als belastingnummer kreeg toegewezen. Met dit papier en een kopie van de verblijfsvergunning heb ik dit bij de Nederlandse belastingdienst gemeld. Vervolgens kreeg ik een 10-jarige vrijstelling. En de NL belastingdienst informeerde de pensioenfondsen (ook SVB) dat ze geen inkomstenbelasting hoeven in te houden. Als je in Tsjechië woont, hoef je alleen maar voor de ZVW (nominaal en inkomensafhankelijk) en voor de WLZ (was voorheen AWBZ) te betalen (ook inkomensafhankelijk). Je moet daarvoor een formulier 121 aanvragen bij het CAK. Eerst vul je een aanvraagformulier in en stuur je de inkomensgegevens mee. Dan krijg je van het CAK een formulier 121. Die laat je in Tsjechië invullen door de instantie die daar de zorg regelt en dan stuur je dat terug naar het CAK.
Het CAK bepaalt dan de premie en laat dat dan ook door de pensioenfondsen inhouden op je pensioen. Die berekende premie wordt vermenigvuldigd met de woonlandfactor. Met het E121 formulier van het CAK ga je vervolgens naar de Tsjechische VZP, waarna je in Tsjechie ook tegen ziektekosten bent verzekerd. Voordat de 10-jarige vrijstelling is verstreken, moet je dit opnieuw aanvragen bij de NL belastingdienst. Wel vragen de pensioenfondsen om een jaarlijks "bewijs van in leven" die je door een notaris moet laten tekenen (kost een paar euro) en terugsturen.
 
Kleine aanvulling Richard. ****"bewijs van in leven" die je door een notaris moet laten tekenen*****
Ik heb hem toevallig vorige week weer laten aftekenen, gewoon door de burgermeester hier in ons dorp, en dat doet hij gratis en voor niets inclusief een stempeltje.
Woonlandfactor voor 2022 is 0,2917.
 
Interessant. Maar het ontgaat mij waarom je als gepensioneerde, woonachtig te CZ uberhaubt nog "alleen maar voor de ZVW (nominaal en inkomensafhankelijk) en voor de WLZ ( was voorheen AWBZ) te betalen (ook inkomensafhankelijk)" zou moeten betalen.

Is dat verplicht? Of gewenst vanwege betere/uitgebreidere behandeling/dekking?

Of is dit verhaal nodig om uberhaubt VZP-verzekerd te kunnen zijn in CZ.

Ik ben een standaard CZ-pensioen(etje) aan het opbouwen en zonder dit verhaal verwacht ik ook "gewoon" bij VZP in CZ verzekerd te zijn op mijn 65e....

Bvd voor extra uitleg. Gr. S.
 
Interessant. Maar het ontgaat mij waarom je als gepensioneerde, woonachtig te CZ uberhaubt nog "alleen maar voor de ZVW (nominaal en inkomensafhankelijk) en voor de WLZ ( was voorheen AWBZ) te betalen (ook inkomensafhankelijk)" zou moeten betalen.

Is dat verplicht? Of gewenst vanwege betere/uitgebreidere behandeling/dekking?

Of is dit verhaal nodig om uberhaubt VZP-verzekerd te kunnen zijn in CZ.

Ik ben een standaard CZ-pensioen(etje) aan het opbouwen en zonder dit verhaal verwacht ik ook "gewoon" bij VZP in CZ verzekerd te zijn op mijn 65e....

Bvd voor extra uitleg. Gr. S.
Dit geldt alleen als je een pensioen / aow uit Nederland ontvangt. Zie ook de link die Josef heeft geplaatst
 
@Stephanovitz je zult waarschijnlijk ook (x-percentage) aan AOW uit Nederland ontvangen.
Daarom zijn er enige verplichtingen:
Thanks. Interessant. Eerst maar eens 65 worden en AOW opstrijken :). Interessant is dan weer om je af te vragen hoe het werkt als je medische hulp zoekt in NL maar "slechts" een deel van de standaard AOW krijgt... Of je dan ook een deel van de doktersrekening zelf moet betalen? Ik kon maximaal maar 10 jaar vrijwillig AOW-premie betalen vanuit CZ.... vandaar... Enfin, ik zie het tegen die tijd wel! :)
 
ok ,dat is een goed punt , tav pensioen.
Ben al zo lang hier, geen idee hoe dit in nl wordt belast.
Al vraag ik mij af... calculeer ik de inflatie en wat je daadwerkelijk krijgt ,is dit waarschijnlijk 0.
tov van je inleg.
 
Persoonlijk zie ik elke vorm van belasting van iets waarvoor je al betaald hebt met een inkomen waarover al belasting is geheven als diefstal
Dat vind ik ook. Maar over opgebouwde aow en pensioen betaal je in NL toch geen belasting? Ontvangen AOW in NL ook niet volgens mij. Wel over uitbetaald pensioen. Want tijdens de opbouw is hierover nog geen belasting geheven. Wel over vermogen omdat er gerekend wordt dat je daar door bijvoorbeeld investeringen inkomsten uit ontvangt/ res. meer vermogen mee opbouwt.
 
Je hebt gelijk. Je hoeft alleen geen AOW premie meer af te dragen. Daardoor betaal je in de eerste schijf veel minder belasting. Maar inderdaad je betaalt wel loonbebelasting.

Overigens overweeg ik wel om wanneer ik over een paar jaar gepensioneerd ben in Tsjechië belastingplichtig te worden. Maar de voors- en tegens moet ik nog eens goed uitzoeken. Bijvoorbeeld of je nog een huis in Nederland kan bezitten als tweede woning bijvoorbeeld. Nu heb ik een tweede woning in Tsjechië. Maar hoe zit dat als ik dat later omdaai wanneer ik gepensioneerd ben en het merendeel in Tsjechië verblijf en enkele maanden per jaar in NL en mijn huis in NL als tweede woning wil gebruiken. En hoe is het met de vermogensbelasting geregeld in Tsjechië?
 
Bovenaan