Georganiseerd of zelf op pad?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ben Carla en nieuw op dit forum. Ik ben wel al 2x naar Lipno geweest, maar dit jaar ga ik in de Herfstvakantie met een busreis naar Praag, samen met mijn zoon van 13. Nu vraag ik me af, wat is beter; aansluiten bij de excursies of zelf Praag ontdekken? Uiteraard hebben we geen vervoer, is het openbaar vervoer daar goed geregeld? Waar moeten we absoluut naartoe (we zijn er 3 hele dagen)? We hebben er erg veel zin in en ik hoop dat jullie leuke tips voor me hebben.
Groetjes Carla
 

Pelhřimov

Donateur
Carla, welkom op het forum.

Maar zitten jullie in Praag zelf en zo ja, waar?
Of zitten jullie in een plaatsje vlak bij Praag.

Het openbaar vervoer in Praag is goed geregeld.
Koop gewoon een 3 dagen kaart voor het openbaar vervoer (tram, bus, metro)

Heb je de zoekfunctie op het forum al geprobeerd?
 
Ik heb nog geen idee waar we precies in een hotel zitten. Op de website van deze reis staat alleen middenklas hotel in Praag ...zo'n 3 dagen kaart lijkt me een goed idee. Persoonlijk ga ik liever zelf struinen dan in de optocht mee. Ik denk dat het voor mn zoon ook leuker is om zelf op ontdekkingstocht te gaan. Nou ja ik heb nog even tijd voor het verzamelen van informatie, ik las hier ook al over een boekje bij de ANWB, die ga ik zeker halen, want ik wil ook weer niet verdwalen, haha.
 
ik ben al heel vaak in praag geweest
en vind het leuker om er zelf op uit te trekken.

praag is zo een leuke stad dat ik toch iedere keer weer leuke nieuwe dingen ontdek.

vooral buiten het centrum bijvoorbeeld praag 3
is het eten en drinken een stuk voordeliger ,
op veel plaatsen heb je hier nog een dagmenu
voor minder als 4 euro en een halve liter bier rond de 1 euro.

met een dag of 3 dagen kaart van het openbaar vervoer kun je overal komen
eventueel is het leuk om s,avonds de singingfoutain te gaan bekijken.


http://www.krizikovafontana.cz/

voor overdag is er zoveel te doen en te bekijken
dat je hiervoor het beste een selectie maakt het is gewoon teveel om op te noemen
maar je kunt er voldoende over vinden op deze site

veel sucess en plezier toegewenst in praag
 
Carla, is de busreis inclusief excursies of ex?
Ikzelf heb een jaar of vijf geleden met m'n dochter zo'n busreis gemaakt, excursies ex.
Excursies hebben we geboekt bij de chauffeur/reisleider, vond ik wel behoorlijk duur,
kwam pp een busreis bij.:slik:
Als je op het forum zoekt kan je dezelfde bezienswaardigheden vinden die wij destijds
hebben gedaan, een stuk goedkoper en in je eigen tempo.

Goede reis en veel plezier.
 
Ga naar tramhalte Ujezd.
Hier is een soort trammetje steil omhoog naar een soort Eiffeltoren (Petrin) in het klein. Het verrassende van dit trammetje is dat het onderdeel is van het reguliere tramnet.
Dus als je al een kaartje hebt voor 3 dagen hoef je niks te betalen!
Daarna loop je naar beneden de stad in langs klooster en burcht.
Uiteindelijk kom je weer uit bij de Karelsbrug.
Prachtige wandeling!
 

kuurgast

Donateur
Jammer dat je niet weet welk hotel het is anders kon je meer tips krijgen.(van Nood reizen zit vaak in Praha4).
Om niet te verdwalen kan je een app van Praag downloaden. ;) Prijzen etc van OV Praag vind je hier.
Er staat ergens op het forum info over naar de dierentuin met de boot.
Leuke tips om met kinderen te doen in Praag zie kidsinprague.com.
 
Algemene tips: handleiding Praagse OV, Reisgidsen en Restaurants

Openbaar vervoer, beter dan in de Nederlandse steden, gebruik je zo: neem de eerste dag een tram die de hele stad doorkruist om je te oriënteren, om te zien welke buurten leuk zijn. Bezienswaardigheden zie ik meestal in een stad gewoon vanuit een tram en dat wat ik mis, staat op een ansichtkaart. Ik heb bijvoorbeeld in Barcelona de beroemde kathedraal van Gaudi bij het verlaten van de stad op Madurodamformaat vanaf de autoweg gezien, maar wel heel veel minstens zo moois bekeken buiten de platgetreden speeddategebieden voor toeristen en zakkenrollers.
Heb je een eerste overzicht, en heb je een doel waar je gericht heen wilt, neem dan - en dat klinkt vreemd, maar zo gaat het het best - als de Pragenaar de eerste de beste willekeurige tram, maakt niet uit welke kant op. Gewoon wat je als eerste ziet komen.
Bij het eerste metrostation stap je uit. En gaat vervolgens (met altijd maar maximaal een keer overstappen, stap je twee keer over, doe je echt iets fout) naar het metrostation dat het dichtst bij je doel ligt.
Is overigens ook een tip voor de rest van de forumleden.

Een andere is reisgidsen: hoe groter de oplage van zo'n gids, het taalgebied van de taal waarin ie geschreven is en het aantal vertalingen, hoe groter de kans dat je belazerd wordt. Elke louche halve crimineel leest zo'n gids namelijk ook en dus zijn alle restaurants die erin staan (ook dat ene leuke typische en zo eigenzinnig karakterestieke) inmiddels overgenomen door de Russische maffia of door een Mexicaanse snorrenwiekser. En betaal je veel voor meuk.
Een totaal verouderde reisgids (in de bibliotheek hebben ze heel goede beduimelde muffige exemplaren) voldoet beter. Want de bezienswaardigheden staan er allemaal in (heb je met oude gebouwen, die zijn ouder dan de eerste reisgids) en de restaurants die erin staan zijn inmiddels allemaal MacDonalds-restaurants. Ben je dus ook zo klaar mee.

Een goed restaurant moet je echt zelf zoeken en daar moet je een neus voor hebben (heb ik, maar leen die niet uit). Ik kan je wel een tip geven: ga in een buitenwijk tegen lunchtijd bij een doodnormaal ietwat saai kantoor staan. Loop achter de mensen aan die gaan lunchen (beetje de iets dikkere soort uitzoeken), daar ga je eten. Behalve als ze naar een bordeel gaan natuurlijk, daar is het eten over het algemeen slecht.

En die groep: volg ze niet. Op de terugweg hebben jullie de onnavolgbare verhalen. Zij niet.

Veel plezier!
 
Barcelona (dieter) heb ik op een hele goede manier ontdekt, metro kaart en van doel naar doel. Mijn vader voorop met een fotostatief, die hij ook 1 keer moest gebruiken toen hij voor mijn neus overvallen werd, althans dat probeerden ze. Maar goed, ik ben niet bang uitgevallen en als je je waardevolle spullen maar goed verstopt onder je kleding is er niks aan de hand. Maar ik ga inderdaad (kuurgast) met Van Nood en er staat wel dat het hotel centraal ligt, dus ...
Alvast bedankt voor jullie tips ik denk dat het wel gaat lukken, we gaan in ieder geval op ontdekkingstocht!
 
Oooooh ik krijg heimwee. maar dit jaar thuis blijven . hopelijk volgend jaar meer succes maar ik wil ook even zeggen dat het echt allemaal de moeite waard is in praag en het openbaar vervoer vind ik super !! Genietse !!!!!

O ja Carla sorry voor de late reactie , Maar Van Harte welkom om het Forum , een forum waar je wat aan heb !!!
 

kuurgast

Donateur
de restaurants die erin staan zijn inmiddels allemaal MacDonalds-restaurants.
Valt nog wel mee in Tsjechië met 87 filialen. :D
Om restaurants te zoeken vind ik mapy.cz een handig hulpmiddel. Even inzoomen tot je de mes/vork icoontjes ziet van eethuizen. Die aanklikken dan staat aan de rechterkant wel een link naar betreffende restaurant en daar een jídelní lístek/menukaart met prijzen. Die van Praag hebben vaak ook een Engelse lijst maar daar is het dan wel weer duurder.
 

kuurgast

Donateur
images


Leuke website om dingen op te zoeken is tripomatic.com/. :toppie:
Grappige animatie hoe het werkt en daarna bij >Create your trip now ,Prague invoeren en aantal dagen. Verder meteen doorgaan met Finish waarna je een kaart ziet van centrum Praag.
Als je verder uitzoomt zie je meer plekken voor uitstapjes.
 
Bovenaan