Geld opnemen in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Praagkenners -liefhebbers,

Eind juli ga ik op vakantie in Praag en nu vraag ik mij af wat het makkelijkste is om te doen met geld.
Kan ik beter hier in Nederland al zoveel mogelijk Kronen zien te krijgen? Of kan ik daar het beste pinnen? En is het verstandig om relatief kleine bedragen te pinnen in Praag of kan ik het beste voor een week 'vooruit' pinnen?
Ik weet namelijk niet wat de kosten zijn om te pinnen in het buitenland (met rabo europas) en wat voordeliger is.
Ik las namelijk eerder op dit forum dat iemand achteraf een groot bedrag moest betalen om te pinnen in Praag.

Graag hoor ik van jullie
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hallo, ik vindt het volgende op de Rabo site:

Met de Europas van de Rabobank kunt u wereldwijd pinnen in winkels. En u kunt gratis geld opnemen bij geldautomaten, in het binnenland tot een maximumbedrag van € 1.250,- per week. In het buitenland is het maximumbedrag € 500,- per dag, voor zowel opnemen bij geldautomaten als betalen bij betaalautomaten herkenbaar aan het Maestro-logo.

Meer hier of eens navragen bij uw lokale bankier.
 
we gaan regelmatig naar tsjechie, maar nog nooit van te voren geld via de bank besteld,
We pinnen altijd in tsjechie, dat is het goedkoopst. Ik weet niet of je met de auto gaat.
We pinnen altijd zo gauw mogeijk als we over de grens zijn, want je bent een vignet nodig op de snelwegen, die kopen we bij de eerst de beste benzinepomp. We zijn een keer door de politie aangehouden, we hadden geen vignet dus een boete, jammer dan.
 
Je kunt met je rabo pinpas overal gratis geld pinnen. Trouwens kun je ook gewoon met je pinpas betalen in supermarkten en tankstations.
In grote winkels zoals bv Kaufland kun je ook al met euro's betalen.

groet Immo
 
Het is mogelijk in Nederland bij de Grenswisselkantoren Kronen te kopen, maar dat is niet echt noodzakelijk omdat je Tsjechië bij de grens ook kan wisselen. In veel (grotere) winkels in Praag kan je pinnen. Ook zijn er heel veel geldautomaten, dus dat is geen probleem.

Heb je een giropas, dan betaal je per geldautomaat-transactie een kleine 2 Euro, dus je kan het beste per keer bijvoorbeeld 2000 of 3000 Kronen opnemen. Daar kom je een heel eind mee en kleinere bedragen worden al snel een dure hobby. Maar goed, die extra kosten schijnen niet voor de Europas te gelden.

Veel plezier in Praag, ik weet zeker dat jullie ervan zullen genieten!
wink.gif
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ga met het vliegtuig. (Met Easyjet vanaf Dortmund was het nog geen 150 euro voor 2 personen).
Maar nu wil ik vanaf het vliegveld in Praag met de taxi naar ons hotel. In een mailtje van ons hotel stond dat het omgerekend zo'n 20 euro is. Is het verstandig om dát bedrag dan al wel in Nederland te halen of zouden we op het vliegveld in Praag bijv. kunnen pinnen voor de taxi?
Of zijn taxichauffeurs zo aardig daar in Praag dat we even langs een pinautomaat kunnen rijden?

Graag hoor ik nog van jullie !
Bedankt alvast voor de reacties
 
De taxichauffeurs in Praag hebben - zoals bijna overal ter wereld - een bedenkelijke reputatie. Ze hebben geen enkel probleem met het belazeren van toeristen. Zorg dus dat je vantevoren afspreekt wat je betaalt voor de rit. Het lijkt mij beter om gewoon al Kronen op zak te hebben, tenzij je duidelijk denkt te kunnen maken aan de chauffeur dat je nog moet pinnen om te betalen.

Ik weet niet in welk hotel je gereserveerd hebt, maar vanaf het vliegveld is Praag ook goed te bereiken per Openbaar Vervoer. En geloof me, het OV in en rond Praag is uitstekend en bijzonder goedkoop...
 
Hotel Pivovar, een heel goedkoop hotel buiten het centrum van Praag. Ligt geloof ik nog wel aardig ver van het centrum vandaan.
 
Kijk, op dat forum staat ook dat er pinkosten zijn per pinbeurt...
maar ik hoef me daar dus geen zorgen om te maken? Omdat ik europas heb van de Rabobank?
 
Zorgen hoef je je daar nooit over te maken, het bedrag is relatief klein, maar wij zijn natuurlijk wel Hollander genoeg om dat te vermelden!!
smiley20.gif

Het is nooit een groot bedrag maar waarom zou je het twee of drie keer betalen als het ook 1 keer kan?
giggle.gif
 
En als je de taxi neemt bied maar een bedrag van 200 Kc voor de rit dan doet de chauffeur het waarschijnlijk ook wel.
20 Euro is écht te veel.
Ik ben afgelopen jaar (puur uit nood al het OV reed niet) bijna 150 Km gereden naar praag met Taxi.
Voor de hele rit, (150 heen en voor de chauffeur ook 150 terug) was ik 1450 Kc kwijt.
1450 Kc was toen precies 50 Euro.
 
Skimmo schreef:
Je kunt met je rabo pinpas overal gratis geld pinnen.
Weet je dat heeeel zeker, geldt dat ook in Tsjechië (en andere niet-euro landen)? Lijkt mij stug! Als dat wel zo is, had Rabo daar vast flink reclame over gemaakt. Ze zouden namelijk de enige nederlandse bank zijn met gratis geldopname in niet-euro landen.
 
zoals je nl doormiddel van pinnen betaald kan volgens mij niet in cz.je kunt wel gewoon pinnen om geld op te nemen dat kost je een vast bedrag.je kunt wel met een creditcard betalen. trouwens ik kreeg mededeling van de abn dat het betalend met een credtcard gewijzigd gaat worden.niet meer door het zetten van een handtekening maar ook d.m.v.een bepaalde pincode.
 
Ik heb 3 weken terug bij verschillende winkels gepind met gewone europas
bij A.B.N. heb ik gisteren een nieuwe kreditkaart gekregen met code van hun die ik niet
kan wijzigen men zei wel dat op sommigge plaatsen nog wel om een handtekening gevraagd
kan worden.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dit staat bij Rabobank zie hoger op deze bladzijde link naar rabobank:

Home » Betalen » Betaalinformatie » Betalen in het buitenland »
Europas

Met uw Europas kunt u dag en nacht geld pinnen en betalingen doen. Betalingen tot € 5.000,- zijn mogelijk; u kunt deze limiet voor grote aankopen tijdelijk tot € 50.000,- laten verhogen. Bovendien zit op alle Europassen een Chipknip. Makkelijk voor kleine bedragen.

Wat zijn de voordelen van de Europas?
U kunt de Europas gebruiken voor allerlei uitgaven: om benzine te tanken, of om te betalen in restaurants of winkels. Daarnaast kunt u er bij geldautomaten contant geld mee opnemen in binnen- en buitenland.

Wereldwijd gratis pinnen
 
Misschien dat het pinnen zelf gratis is, maar dat er toch ergens weer kosten bovenop komen. Ze doen het de klant misschien voorkomen dat het gratis is, maar misschien is dat wel niet zo???
Heeft iemand ervaring met het pinnen van een Europas van de Rabobank in Tsjechië (Praag)???
 
een reispartner had die vorige week bij zich in tsjechie;
zal van de week eens navragen of er kosten bij zijn gekomen bij betalen (tanken) en pinnen (bij div banken).
weet niet of zn afschrifjes al binnen zijn
wink.gif
 
Ik snap deze hele discussie niet....als je op vakantie bent, dan ga je toch niet steeds op je centen letten en alles uitrekenen?
ooo.gif
Als je geld nodig heb, ga je het gewoon bij een geldautomaat halen of kan je pinnen in de winkel.

Geen probleem!
aangenaam.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan