Geld opnemen bij geldautomaten: welke bank is goedkoop?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj!

Als ik in Tsjechie bij een bankomat geld opneem wordt er niet alleen door mijn bank in Nederland kosten berekend, daar ik geld opneem buiten de Eurozone, maar Tsjechische banken rekenen ook flink kosten, soms oplopend tot 150 Kc per geldopname.

Geld wisselen is goedkoper geworden dan geld opnemen.

Maar voortdurend met duizenden euro's op zak rondlopen is ook geen doen en niet in elk dorp is een geldwisselkantoor.

Volgens mij is Ceska Sporeltina een goedkope bank op geld op te nemen en de CSOB betrekkelijk prijzig, maar helemaal zeker ben ik hier niet van. Weet iemand hier wat de goedkoopste geldautomaat is in Tsjechie?

Tweede vraag: zijn er kosten verbonden aan betalen met je Nederlandse pinpas in Tsjechië, daar ze geen Euro's hebben en dus buiten de Eurozone vallen? Bijvoorbeeld als ik in een supermarkt voor 120 Kc aan boodschappen afreken, wordt er dan ook daadwerkelijk 120 Kc geconverteerd in Euro's afgeschreven in Nederland of worden er extra transactiekosten berekend?

Dekuje vam

Na shledanou
 
Bij KB betaal ik (nog) geen 150CZK kosten.
Disclamer: dat was in februari nog zo.

Ook bij kleinere bedragen worden er kosten gerekend.... deze zijn echter wel evenredig met het bedrag wat wordt gepind.
Dus voor een reep van 2CZK wordt geen 2.50 transactiekosten gerekend.
 
Gelukkig overkwam het mij niet eerder dat ik pas bij de vierde geldautomaat geld kon pinnen. Zou het te maken hebben gehad met het feit dat het erg druk is voor Pasen en de banken op Goede Vrjdag gesloten zijn geweest? Ik pinde op zaterdag bij Česká spořitelna. Die vragen nu 169 kronen extra voor het gebruik van hun automaat.
 
Oplichters praktijken bij Česká Spořitelna. Bij de Komercni Banka geldautomaat tegenover het station in Turnov bijvoorbeeld is het gratis. Overigens gebruik ik steeds vaker mijn telefoon met contactloos betalen. Kan ook met je bankpas. Ik zorg wel dat ik altijd een bedrag contact bij mij heb voor de zekerheid. Maar daar maak ik steeds minder gebruik van. Als ik moet betalen voor een ATM gebruik ik die niet. Was laatst in Berlijn en wilde € pinnen. Bij de stations en in de buurt van toeristische lokaties vind je alleen van die dure ATM's van bijvoorbeeld Euronet. Dan zoek ik daar gewoon via Google een automaat van bijvoorbeeld Deutsche Bank. Die zijn wel zonder extra kosten.
 
Bovenaan