Gehandicapten alias rolstoel in Tsjechië, dat kan!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

De laatste post in dit topic dateert alweer van vorig jaar november. Is er nog iets nieuws te melden op dit gebied, dan wel zijn er nog nieuwe publicaties verschenen m.b.t. de rolstoelvriendelijkheid van Tsjechië? Nieuwe reacties van rolstoelgebonden forumleden zijn ook van harte welkom hoor!

Zo zag ik vandaag hele mooie foto's van rotsgebergten en bruggen die daarover heen gemaakt zijn, maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat die rolstoeltoegankelijk zijn:(. Maar mocht ik het fout hebben hoor ik het natuurlijk graag:wow:
 

kuurgast

Donateur
Franky dit topic is voor Praag ,over rolstoelen in de bergen is een ander topic.
Verder wordt er veel aan gedaan voor barrière vrije toegang van toeristische bestemmingen.
Als je meer wil weten over bepaalde steden ,kastelen ,musea etc stel dan je vragen dan kunnen we helpen of daar meer info over te vinden is voor rolstoelgebruikers.

*edit* er is nog een topic over Zuid-Moravië voor mindervaliden.
 
prijs openbaar vervoer rolstoelers (en kinderen?)

Ik zat vandaag even te kijken naar de rolstoelvriendelijke metro stations e.d. omdat mijn moeder dit jaar met ons meegaat naar Tsjechie. Het is duidelijk welke stations geschikt zijn. Maar wat ik me wel afvroeg is het stukje prijzen. Mijn moeder is inmiddels 80 en gaat wel door als senior zou je zeggen, maar heeft uiteraard geen " PIT-kaart" Valt zij nu wel onder senioren of niet.
Daarnaast is mijn dochter 8 jaar en bij kinderen staat 10-15 jaar.
Zijn ze onder de 10 jaar gratis ??
't is natuurlijk al EXTREEM veel goedkoper dan in Nederland, maar ja... je bent hollander of je bent het niet :D
 
Franky dit topic is voor Praag ,over rolstoelen in de bergen is een ander topic.
Verder wordt er veel aan gedaan voor barrière vrije toegang van toeristische bestemmingen.
Als je meer wil weten over bepaalde steden ,kastelen ,musea etc stel dan je vragen dan kunnen we helpen of daar meer info over te vinden is voor rolstoelgebruikers.

Ik ben ook een oen ook :bloos2:. Ik lees jouw reply in dit topic nu pas goed. Geweldig dat topic over het reuzengebergte EN ik houd me aanbevolen voor meer tips inderdaad:top:. Ik lees de topics in dit forum nu al enige tijd en af toe slaat wel de twijfel toe m.b.t. onze keuze om uitgerekend in het reuzengebergte neer te strijken, hoe mooi het dan ook is. Bergwandelingen, waar menigeen zich (terecht!) de vingers bij aflikt, zitten er gewoon voor ons niet in. Des te leuker om te merken dat er toch wel wat mogelijk is met een rolstoel in en om het gebergte
 
Franky, dat is heel goed mogelijk! Een heel eenvoudige manier is bijvoorbeeld om in Dolni Mysecky op de bus te stappen en hiermee naar Vrbatova bouda te rijden. (Pendelbus met plaats voor rolstoel! Bij het in/uitstappen helt de bus zodat het opstapje gering is. ) Deze rijdt vanaf half mei. Boven vindt je diverse routes voor de rolstoel welke aangegeven zijn met een rolstoel-ikoon.
Zie dit topic
 

kuurgast

Donateur
Up-date voor dit topic:
Nieuwe PDF folder Four Accessible Walks in Prague.
Een PDF 5 tips for barrier-free travel in the Czech Republic.
Twee interactieve kaarten van Praag met handicap:
mapapristupnosti.cz/en + presbariery.cz/en (laatste heeft meer groene iconen)
Diverse links met info op praguecityline.com/category/for-the-disabled.
Voor privé taxi-rolstoel-bus-vervoer in Praag en omgeving handicap-transport.cz/en.
Via facebook eenvoudig om vragen te stellen en contacten leggen facebook-PrahaBezBarier.
Metro stations Roztyly, Anděl, Pavlova,+ Můstek hebben inmiddels liften gekregen.
Elk nieuw gebouwd of gereconstrueerd gebouw dat open is voor het publiek moet een barrièrevrije toegang hebben. Dit betekent wel dat de wet van toepassing zou moeten zijn op cafés, bars enz. Helaas wordt het vaak genegeerd , al wordt er hard gewerkt aan verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan