Gehandicapt en reizen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
images
POWER-PACK-Duo-HD_th.jpg
images
thumb.php


Bez bariér/zonder barrières.

Nav het verhaal van Franky en de vele vragen over het reizen in Tsjechië met scootmobiel ,rollators en rolstoelen een nieuw topic waar ik zoveel mogelijk alles bij elkaar probeer te verzamelen over Tsjechië met een mobiele beperking.
Allereerst kijk voordat je naar Tsjechië gaat eens of de hulpmiddelen die je gebruikt wel bruikbaar zijn in heuvelachtig terrein. Zo nodig kan je informeren om bv een hulpmotor te huren voor een opvouwbare rolstoel of een stuur met hulpmotor die je aan de rolstoel kan koppelen. Uit de praktijk blijkt dat de motor van een opklapbare scootmobiel niet sterk genoeg is om de hellingen te nemen.
Als je in steden als Karlovy Vary ,Plzeň ,Třeboň of Jičin verblijft dan is alles vrij vlak in het centrum. Ga je naar Česky Krumlov dan krijg je veel hoogteverschillen en is het moeilijk lopen vanwege de "kinderkopjes". Prachtig om te zien maar na 10 minuten achter een rammelende rollator of een rolstoel die bijna niet vooruit komt ben je kapot weet ik uit eigen ervaring. In Tsjechië kennen ze een rolstoel met four wheel aandrijving zie volgende filmpjes waarmee je zelfs door de sneeuw kan rijden.

Wat betreft de invalidenparkeerkaart die is net zo geldig als in NL zie: fiadisabledtravellers.com/en. Momenteel is er sprake dat in Tsjechië dezelfde Europese invalidenparkeerkaart wil invoeren ipv hun eigen kaart. Invaliden-parkeerplaatsen in Praag kan je vinden op de interactieve kaart rolstoel-logo aanklikken.
Meer over Praag met een beperking zie: accessibleprague.com met oa scootmobiel verhuur en route.
De spoorwegen hebben op hun website informatie over Services for Wheelchair Users.

Op het forum zijn de volgende topics over Praag ,West-Bohemen ,Reuzengebergte ,Oost-Bohemen en Zuid-Moravië met een rolstoel waarin MartinaK veel informatie heeft geplaatst.
Voor het Lipno-meer en omgeving is veel informatie te vinden over aangepast skiën en accommodaties op de website lipnoservis.cz/services.
Over accommodaties en meer voor het Noord-oostelijk berggebied kan je veel info vinden op severnicechy.info/en/. De CZ-versie geeft hier meer informatie zoals de stoeltjeslift met een aangepaste plaats in de lift voor rolstoelgebruikers bij het skigebied Obří sud Javorník.
Paden in het IJzergebergte voor rolstoelen staan op de DE-versie van de website mobilita.cz/.
Op het laatst nog een interessante website gevonden met van alles en nog wat voor gehandicapte touristen: jedemetaky.cz/eng/.

Voor wie meer wil weten hoe het momenteel geregeld is voor mensen met een beperking in Tsjechië kan je meer lezen op en.kontobariery.cz/Home. Ze hebben een flinke inhaalslag gemaakt en werken bijna hetzelfde als in NL met dezelfde middelen. Zo kennen ze inmiddels de rollator ook al zijn die op straat niet zo handig met de hoge stoepen voor de winkels ,ze worden naar wat ik begrijp Plně hrazeno/geheel vergoed.
Zo vond ik tot slot een handig antislip-hulpmiddel voor krukken in de sneeuw zie plaatje bovenaan.
 

Pelhřimov

Donateur
Kuurgast, bedankt voor je uitgebreide info.
Wat mij opgevallen is dat je geen echte elleboogkrukken ziet in Tsjechië. Toen ik er enkele jaren geleden met mijn elleboogkrukken liep werd ik diverse malen aangesproken waar ik deze krukken vandaan had. Men leek ze handiger dan die krukken met open U-steunen omdat deze elleboogkrukken aan je armen blijven hangen met iets pakken en je onderarmen niet steeds uit de steun schieten.

elleboogkruk.JPG
 
Geweldig Kuurgast! Leuk dat mijn topic hiertoe geleid heeft. Het is natuurlijk helemaal waar wat Ad Verschoor ook al schreef. De doelgroep van mensen met een beperking bestaat ook uit de ouderen onder ons.

Nu zijn wij inmiddels wel iets gewend en is onze zoon Jelle nog relatief licht maar ik kan mij indenken dat er gebieden zijn waar ouderen absoluut niet uit de voeten kunnen en dan is het wel erg zuur als men bijvoorbeeld uit onbekendheid met de omgeving een huis huurt in het Reuzengebergte
 
..... Wat mij opgevallen is dat je geen echte elleboogkrukken ziet in Tsjechië. Toen ik er enkele jaren geleden met mijn elleboogkrukken liep werd ik diverse malen aangesproken waar ik deze krukken vandaan had. Men leek ze handiger dan die krukken met open U-steunen omdat deze elleboogkrukken aan je armen blijven hangen met iets pakken en je onderarmen niet steeds uit de steun schieten.
Het lijkt dan hierna wel heel snel te zijn gegaan dan. Ik heb in Tsjechië die ouderwetse krukken niet gezien. Wat mij wel opviel dat nogal wat mensen (vooral mannen) met krukken lopen in Tsjechië en dan in de regio van het Reuzengebergte met name.
 

kuurgast

Donateur
Pelhřimov dat van die elleboog of U-krukken zal ik eens op letten in het kuuroord. Daar komen veel mensen rechtstreeks vanuit het ziekenhuis voor revalidatie na een heup-operatie. Ze komen met krukken een dag na de operatie en twee weken later gaan ze zonder krukken naar huis.
Zo hadden we iemand bij onze groep die een loop-fiets gebruikte ,dat gaf wel wat vreemde blikken maar nu is die ook in Tsjechië verkrijgbaar. Zie plaatje van soortgelijke fiets zonder trappers.

walk_champ2.jpg
 

kuurgast

Donateur
Euroklíč/eurosleutel ontsluit barrières

euroklic_div_denik-180.jpg
logo_euroklic.jpg


Met een eurosleutel krijgt je onbeperkt toegang tot openbare voorzieningen die aan specifieke ruimte- en/of hygiëne-eisen voldoen, zoals toiletten voor mindervaliden. Deze universele sleutel past op een voor heel Europa gestandaardiseerd slot zodat je er nu al op meer dan 10.000 plaatsen in Europa gebruik van kunt maken!
De eurosleutel wordt alleen verkocht aan een beperkte groep mensen, zoals ouderen of mensen met een fysieke handicap. Voor verkoop in Nederland zie eurosleutel.nl en verkoop in Tsjechië zie eurokeycz.com.
In Tsjechië zijn al veel plaatsen waar je met deze sleutel terecht kan. Op de website eurokeycz.com staan de plaatsen met de GPS-coördinaten voor exacte locatie. Deze lijst is erg lang en staat gerangschikt per regio, Praag staat helemaal onderaan.
 
Zeker voor Praag geen overbodige luxe. Echt geen pretje om daar met een rolstoel heen te gaan. Ben wel benieuwd naar de route van Cesky Krumlov. Kunnen wij daar misschien toch met Jelle heen zodat hij ook wat ziet :-)
 

kuurgast

Donateur
Zou in Český Krumlov bovenaan beginnen bij de kasteeltuinen en daarvandaan de route door het kasteel waar je Jelle onderaan met de auto weer kan oppikken. Weet uit ervaring dat er hele vervelende kinderkopjes liggen wat zwaar en vermoeiend is om over te lopen/rijden met rollator of rolstoel.
Beschrijving van diverse bezienswaardigheden en rolstoel staat op ckrumlov.cz/uk/....

screenshot.26-01-2014 17.26.43.png Mapy.cz.
 
Ik kreeg van de week ook vragen over hoe het is als rolstoelrijder in onze omgeving en op de camping.... oeps ja eigenlijk wist ik daar weinig over. Wat was ik blij met oa dit topic. Heb die meneer goed op weg kunnen helpen denk ik.
Ik ben meteen wakker geschud en heb besloten een pagina op mijn website aan dit onderwerp te wijden.
Daar ben ik nu mee bezig en heb nog een aanvulling gevonden......(ik heb hem tenminste nog niet ergens anders gelezen hier)

http://www.cesky-raj.info/cs/old/sport-a-relaxace/tipy-na-vylety/vylety-bez-barier.html
Hier staan heel veel routes beschreven in de cesky raj en daar staat bij voor wie het geschikt is en wie extra hulp nodig heeft en de lengte van de route etc. (het is dus ook gericht op bv kinderwagens) helaas alleen het Tsjechische deel geeft deze info dus even de google vertaling gebruiken!
 
Kijk, zo komen we ergens haha
Ik ben nog op zoek naar zoiets in de pod krkonose. Moet er ook zijn, want ik heb ergens papieren folders gezien. Zo gauw ik meer weet, laat ik het weten.
 
Bovenaan