kuurgast
Donateur

Bez bariér/zonder barrières.
Nav het verhaal van Franky en de vele vragen over het reizen in Tsjechië met scootmobiel ,rollators en rolstoelen een nieuw topic waar ik zoveel mogelijk alles bij elkaar probeer te verzamelen over Tsjechië met een mobiele beperking.
Allereerst kijk voordat je naar Tsjechië gaat eens of de hulpmiddelen die je gebruikt wel bruikbaar zijn in heuvelachtig terrein. Zo nodig kan je informeren om bv een hulpmotor te huren voor een opvouwbare rolstoel of een stuur met hulpmotor die je aan de rolstoel kan koppelen. Uit de praktijk blijkt dat de motor van een opklapbare scootmobiel niet sterk genoeg is om de hellingen te nemen.
Als je in steden als Karlovy Vary ,Plzeň ,Třeboň of Jičin verblijft dan is alles vrij vlak in het centrum. Ga je naar Česky Krumlov dan krijg je veel hoogteverschillen en is het moeilijk lopen vanwege de "kinderkopjes". Prachtig om te zien maar na 10 minuten achter een rammelende rollator of een rolstoel die bijna niet vooruit komt ben je kapot weet ik uit eigen ervaring. In Tsjechië kennen ze een rolstoel met four wheel aandrijving zie volgende filmpjes waarmee je zelfs door de sneeuw kan rijden.
Wat betreft de invalidenparkeerkaart die is net zo geldig als in NL zie: fiadisabledtravellers.com/en. Momenteel is er sprake dat in Tsjechië dezelfde Europese invalidenparkeerkaart wil invoeren ipv hun eigen kaart. Invaliden-parkeerplaatsen in Praag kan je vinden op de interactieve kaart rolstoel-logo aanklikken.
Meer over Praag met een beperking zie: accessibleprague.com met oa scootmobiel verhuur en route.
De spoorwegen hebben op hun website informatie over Services for Wheelchair Users.
Op het forum zijn de volgende topics over Praag ,West-Bohemen ,Reuzengebergte ,Oost-Bohemen en Zuid-Moravië met een rolstoel waarin MartinaK veel informatie heeft geplaatst.
Voor het Lipno-meer en omgeving is veel informatie te vinden over aangepast skiën en accommodaties op de website lipnoservis.cz/services.
Over accommodaties en meer voor het Noord-oostelijk berggebied kan je veel info vinden op severnicechy.info/en/. De CZ-versie geeft hier meer informatie zoals de stoeltjeslift met een aangepaste plaats in de lift voor rolstoelgebruikers bij het skigebied Obří sud Javorník.
Paden in het IJzergebergte voor rolstoelen staan op de DE-versie van de website mobilita.cz/.
Op het laatst nog een interessante website gevonden met van alles en nog wat voor gehandicapte touristen: jedemetaky.cz/eng/.
Voor wie meer wil weten hoe het momenteel geregeld is voor mensen met een beperking in Tsjechië kan je meer lezen op en.kontobariery.cz/Home. Ze hebben een flinke inhaalslag gemaakt en werken bijna hetzelfde als in NL met dezelfde middelen. Zo kennen ze inmiddels de rollator ook al zijn die op straat niet zo handig met de hoge stoepen voor de winkels ,ze worden naar wat ik begrijp Plně hrazeno/geheel vergoed.
Zo vond ik tot slot een handig antislip-hulpmiddel voor krukken in de sneeuw zie plaatje bovenaan.