Geflitst In Tsjechie of in D, onderweg naar Tsjechie?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Vroeger, enkele jaren geleden, was dat geflitst en staande aanhouden. Ter plekke betalen of zich slim er uit te lullen. Of handjesklappen, dit alles ken ik nog.
Iedereen van vroeger heeft een paar sappige verhalen over de snelheidscontroles. Maar die wil ik nu niet horen.

Ik wil graag weten, of de in Tsjechie of in Duitsland geflitste nederlandse snelheids/rode-licht overtreders zonder dat zij bij de overtrding zelf aangehouden worden en gelijk betalen, ook daadwerkelijk gepakt worden, als je weer terug ben in NL. Vertel!
 
Ik denk dat dit omgedraaid ook werkt. Ik rijd met CZ-kenteken en krijg de bekeuringen vanuit NL niet in CZ binnen. Let wel op, dat als het verdrag van overdracht getekend wordt het kan gebeuren dat je bv. je boetes na 2008 nog binnen gaat krijgen... :denk:

Daarbij als je in NL later nog een keer staande gehouden wordt en ze checken je kenteken in het systeem mag je achteraf nog een keer af gaan tikken.. Ook niet echt fijn. Vandaar ook pas geleden maar een keer voor Eur 25,- mijn kenteken laten veranderen. :stout:

Ik kan mij voorstellen dat dit ook omgedraaid gaat werken.. Als er straks een verdrag getekend wordt dat de NLse justitie de bedragen voor CZ gaat innen.
 
Het gaat mij erom dat als ik in NL wordt aangehouden ik een schoon kenteken heb. :ja: Heb weinig zin om als ik een keer wordt aangehouden bv. Eur 1500,- moet betalen. Nu een schoon kenteken en deze wil ik ook zo houden.
 
Het gaat mij erom dat als ik in NL wordt aangehouden ik een schoon kenteken heb. :ja: Heb weinig zin om als ik een keer wordt aangehouden bv. Eur 1500,- moet betalen. Nu een schoon kenteken en deze wil ik ook zo houden.


Bekeuringen staan in NL niet op kenteken maar op naam van de kentekenhouder. Bij een staandehouding zal in NL dan ook naar het rijbewijs gevraagd worden, en aan de hand van die gegevens word gecontroleerd of er nog boetes open staan. Helaas..
 
Dat is waar. Zolang een boete op kenteken is geschreven (flitspaal), gaat ie naar de leasemaatschappij, en dan eventueel via werkgever naar bestuurder. Bij een staandehouding maakt het niets uit of je een leasebak hebt of niet.
 

Vodnik

† In Memoriam
Bekeuringen staan in NL niet op kenteken maar op naam van de kentekenhouder. Bij een staandehouding zal in NL dan ook naar het rijbewijs gevraagd worden, en aan de hand van die gegevens word gecontroleerd of er nog boetes open staan. Helaas..

Dat klopt, echter beschikt NL (nog) niet over gegevens van de eigenaar die bij een Tsjechisch kenteken hoort. Dus voorlopig werkt Ronald methode / idee van een "schoon" kenteken.

Nog niet zolang geleden is een pools kenteken aangehouden waar voor een paar duizend euro aan boetes open stond. De auto is in beslag genomen en wordt pas terug gegeven als boets betaald zijn.
 
Dat klopt, echter beschikt NL (nog) niet over gegevens van de eigenaar die bij een Tsjechisch kenteken hoort. Dus voorlopig werkt Ronald methode / idee van een "schoon" kenteken.

Nog niet zolang geleden is een pools kenteken aangehouden waar voor een paar duizend euro aan boetes open stond. De auto is in beslag genomen en wordt pas terug gegeven als boets betaald zijn.

Mag ik uit pure nieuwsgierigheid vragen wat je bronnen zijn?

http://www.anwb.nl/rechtshulp,/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/verkeersboete-buitenland/Gedwongen-betaling-verkeersboete-in-NL.html
 
Dat klopt, echter beschikt NL (nog) niet over gegevens van de eigenaar die bij een Tsjechisch kenteken hoort. Dus voorlopig werkt Ronald methode / idee van een "schoon" kenteken.

Nog niet zolang geleden is een pools kenteken aangehouden waar voor een paar duizend euro aan boetes open stond. De auto is in beslag genomen en wordt pas terug gegeven als boets betaald zijn.

Presne tak. :dank2:
 
Dat klopt, echter beschikt NL (nog) niet over gegevens van de eigenaar die bij een Tsjechisch kenteken hoort. Dus voorlopig werkt Ronald methode / idee van een "schoon" kenteken.

Nog niet zolang geleden is een pools kenteken aangehouden waar voor een paar duizend euro aan boetes open stond. De auto is in beslag genomen en wordt pas terug gegeven als boets betaald zijn.

Nog een reactie op bovenstaande.

Boetes staan niet open op kentekens, maar op de kentekenhouder. De auto in beslag nemen kan alleen in het geval van een Mulder BuitenGebruikstelling(MBG). Die kan alleen worden uitgevoerd voor openstaande verkeersboetes. En die kunnen uitsluitend op naam van een persoon worden geschreven, en niet op een voertuig(kenteken).

In principe is het tegenwoordig wel degelijk mogelijk dat de Nederlandse politie de kentekenhouder bij een buitenlands kenteken zoekt en deze vriendelijk gaat vragen te betalen. Alleen gebeurd dit vaak niet ivm met de kosten die dat met zich meebrengt. Het lijkt mij echter niet verstandig om daar van uit te gaan.
 
Hoi wij zijn een paar jaar geleden geflitst op de weg Turnov / Jicin.
Hebben daar nooit iets van gehoord.
In Februari dit jaar staande gehouden en bekeurt voor een snelheidsovertreding.Netjes 1.000CZK betaald .
De week daarvoor waren we geflitst bij Liberec, maar deze was waarschijnlijk nog niet verwerkt!!!!
En de openstaande bekeuring van Tunov / Jicin was niet te achterhalen hadden nl. een andere auto bij ons.
Maar anders wordt je echt wel nagetrokken en mag je alsnog betalen.

Lenka
 

Vodnik

† In Memoriam

Dat ik met tsjechisch kenteken rijdend nog nooit een boete doorgestuurd heb gekregen. Ik weet zeker dat ik in de afgelopen jaren twee overtredingen in Dld heb gemaakt voor te hard rijden (enkele kms, dus niet schokkend maar wel een flits) Kan natuurlijk zijn dat het boetebedrag onder de 70 euro lag (zie link naar anwb info)
Bovendie was er vorige week ergens een bericht in het nieuws dat uitwisseling van kenteken gegevens pas dit jaar operationeel is, (doorsturen via CJIB gebeurde wel)

Maar . . . vorige week in Zweden een bekeuring voor fout parkeren gekregen (stond met twee wielen niet binnen markering) Ben benieuwd of ik daar meer van hoor, afwachten dus.
 
Bovenaan