Geen kolen te krijgen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er zijn op het moment geen kolen te krijgen hier bij ons.
Wie weet wat er aan de hand is waarom alle kolenboeren hier in de wijde omgeving niet kunnen leveren.
We zijn aan het zoeken geweest op internet maar niets kunnen vinden!
 
Een tijdje geleden las ik al een bericht op internet dat er geen kolen waren, dus dat schiet niet echt op. Schijnt aan meerder factoren te liggen: snellere afkoeling dan gewoonlijk, dus iedereen begint tegelijk kolen te bestellen (terwijl ze vroeger vaak al in het voorjaar bestelden voor de volgende winter); dit jaar zijn er veel gesubsidieerde "ecoketels" bij gekomen, waarvoor een beter soort kolen wordt gebruikt en daar is nu het grootste gebrek aan. Naar verwacht zal deze situatie binnen een paar weken opgelost zijn (schreef men op 22-10).

http://ekonomika.idnes.cz/nedostatek-uhli-0j3-/ekonomika.aspx?c=A151021_200042_ekonomika_ozr
 
Bedankt voor de info lisa en kuurgast.
Als we mazzel hebben komt er deze week een vrachtwagen hier heen .
We weten niet hoeveel maar een kleine vrachtwagen is meestal 3,5 ton en een grote 5 ton we gaan het wel zien .
Maar kolen is in deze regio op de 1 of andere manier niet te krijgen.
En kuurgast we hebben alles al gebeld voor zover ik weet .
 
Nooit gedacht nog eens Super blij te worden van een vrachtwagen vol bruinkool....... maar dat werd ik vandaag wel!! Eindelijk na 2 maanden wachten, bestellingen zetten en rondbellen (door onze superhulp Jarmila), werd vandaag dan eindelijk de bijna 5 ton kolen geleverd. Nu kan de warmwaterboiler weer van de elektra af om mee te draaien op de kachel. Hoeven we de gaskachel niet meer in de keuken aan te zetten en gaan we de houtkachel weer voor de gezelligheid in de woonkamer gebruiken.
Voor een ieder die nieuwsgierig is hoe wij hier ons huis, de molen en het warme water voor zowel onszelf als de camping warmstoken.......
Lees hier op onze website waar ik in delen de aanleg van het hele project beschreven heb, natuurlijk met vele foto's hihi
 

Bijlagen

  • 2015-11-24 14.21.18.jpg
    2015-11-24 14.21.18.jpg
    119 KB · Bekeken: 19
  • 2015-11-24 14.21.56.jpg
    2015-11-24 14.21.56.jpg
    150,4 KB · Bekeken: 21
  • 2015-11-24 14.37.50.jpg
    2015-11-24 14.37.50.jpg
    81,7 KB · Bekeken: 15
  • controlle.JPG
    controlle.JPG
    44,8 KB · Bekeken: 17
  • de kachel brand.JPG
    de kachel brand.JPG
    70 KB · Bekeken: 15

dennuzzz

Donateur
Gewoon nieuwsgierig....een paar vragen...
wat kost nou zo'n installatie en het stoken ervan?
En waarom niet gekozen voor zonnepanelen? Ivm sneeuwval? Of geen saldering?
Bruinkool geeft heel veel co2 uitstoot en wordt wellicht daardoor mss op termijn wel verboden? En dan?
 
Gewoon nieuwsgierig....een paar vragen...
wat kost nou zo'n installatie en het stoken ervan?
En waarom niet gekozen voor zonnepanelen? Ivm sneeuwval? Of geen saldering?
Bruinkool geeft heel veel co2 uitstoot en wordt wellicht daardoor mss op termijn wel verboden? En dan?

Hallo Dennuzzz

Om je vraag enigzins te beantwoorden.
DE prijs van de cv kachel laat ik even in het midden.
Zonnepanelen zijn vele malen duurder dan de kachel , dus daarom deze keus.
De kachel is modern met allerlei electronica om minimale uitstoot te hebben.
De CV kan op pelletjes , graan , hout en kolen gestookt worden..... we hebben dus wel degelijk naar de toekomst gekeken. Als kolen verboden worden of heel duur om ze te ontmoedigen laten we de kachel omzetten naar bv pellets.
Wij hebben op dit moment gekozen om de goedkoopste brandstof te gebruiken.
Wij moeten namelijk net als iedere tsjech het doen met een Tsjechisch inkomen.
De CO2 uitstoot moeten we nu dan helaas even voor lief nemen. (al zouden we dat natuurlijk ook graag anders zien)
 

dennuzzz

Donateur
Clowntje bedankt voor je reactie,

Mss ook interessant voor anderen...hoe verhouden de kosten zich qua stoken tot de alternatieven?
Ik heb 2 jaar geleden bijna 3100 betaald (na btw teruggave) voor 12 panelen en heb nu bijna 2 jaar verder (3 februari om precies te zijn)bijna de helft reeds terugverdiend. Is de kwh prijs in tsjechie veel lager? Kent men geen saldering? Straks kostenvrij tot mijn omvormer het begeeft. Dit kost ongeveer een jaar opbrengst waarna de meter weer loopt. Zie in nieuwbouwwijkjes soms wel 25 panelen op daken in tsjechie. Voor mij een teken dat het rendabel zou moeten zijn. Misschien is de aanschafprijs hier lager. Wie weet er meer van?
 

kuurgast

Donateur
Dennuzzzzz voor de bruinkoolkachels loopt of liep al een subsidie regeling voor andere ketel.
zal per gemeente verschillen en of dat rendabel is voor zo'n groot pand?
Panelen is ergens een topic over met subsidies.

*EDIT* link geplaatst naar betreffend topic.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Polen kopen massaal Tsjechische kolen.

Steenkool is goud waard voor Poolse huishoudens. Vanwege de hoge kosten en schaarste aarzelen ze niet om daarvoor naar het buitenland te gaan. Daarom raken de voorraden in Tsjechië op en hebben sommige handelaren de verkoop al moeten stopzetten.

Vier miljoen Poolse huishoudens verwarmd met kolen. Dit jaar hebben sommigen echter niets om de ketel te verwarmen. Steenkool is momenteel schaars in hun land en ze moeten er een hoge prijs voor betalen als ze het krijgen. Daarom gaan Polen naar het buitenland voor brandstof en slaan ze liever Tsjechische kolen in.

Dat is voor hen voordeliger dan thuis, want de Poolse magazijnen met kolen voor huishoudens zitten voor zo'n 17 procent vol ten opzichte van vorig jaar. De prijs trekt ook Polen naar Tsjechië. In het buitenland zullen ze er aanzienlijk minder voor betalen - het verschil tussen de prijs per ton bruinkool in het land en in Polen kan oplopen tot tienduizenden kronen.

"Bij hen kost een ton 20 tot 25 duizend kronen, in Tsjechië betalen ze zo'n 5.500 kronen per ton", zegt Jakub Hanuš, een medewerker van de kolenmagazijnen van het bedrijf Olvan Náchod. Van zes uur 's ochtends tot half tien 's avonds rinkelen hun telefoons voor bestellingen, en de ene auto na de andere rijdt hier om de beurt. "Elke dag komen er 50 tot 60 Poolse auto's naar ons toe. Ze komen bijvoorbeeld uit Wrocław, op woensdag hadden we mensen die 400 kilometer van Náchod kwamen alleen voor kolen", beschrijft Hanuš de huidige situatie.

Een kolenverkoper uit Žamberk bevindt zich in een vergelijkbare situatie, waar vooral Poolse klanten soms aankloppen, maar ook nieuwe geïnteresseerden uit Tsjechië, die vanwege de hoge prijzen overstappen van elektriciteit en gas naar alternatieve warmtebronnen. "In voorgaande jaren was dat niet het geval. Nu is de stijging ongeveer 100 procent", zegt een vertegenwoordiger van het bedrijf, die niet met naam genoemd wil worden.

De belangstelling voor Tsjechische steenkool is bij de buren zo groot dat ze een limiet moesten invoeren op de maximale verkochte hoeveelheid in Náchod. Nu geven ze maximaal twee ton per huis.
"De vraag is: waar ligt de lijn? Het is moeilijk te beoordelen omdat de markt vrij is en we klanten niet willen discrimineren", zegt een bedrijf uit Žamberk.

Polen is nu de op één na grootste producent van bruinkool in de Europese Unie. De meeste grondstoffen die in het land worden gewonnen, gaan nu naar de behoeften van de industrie, d.w.z. naar verwarmingscentrales, elektriciteitscentrales of smelterijen. De kolen die gebruikt werden om de huishoudens te verwarmen werden onder meer geïmporteerd uit Rusland, wat nu niet mogelijk is.
Polen legde een embargo op de invoer van kolen uit Rusland na de Russische aanval op Oekraïne. Het land heeft nu zo'n acht miljoen ton steenkool. Sinds augustus, toen een van de sanctiepakketten van de Europese Unie tegen Rusland van kracht werd, stroomt er geen Russische steenkool meer naar Europa.

De situatie met kolen in Tsjechië niet zo droevig is als Polen, maar......
"Er ontbreken enkele miljoenen tonnen steenkool op de Tsjechische markt, wat niet eerder werd verwacht. Het risico bestaat dat degene die de grondstof in oktober bestelt, deze niet voor hem heeft en in de winter niets te verwarmen heeft", waarschuwt Hanuš. 75 procent van zijn klanten slaagde erin om al in het voorjaar, wanneer de prijzen lager zijn, kolen voor te slaan.

Maar ook volgend jaar zullen de problemen aanhouden. Het zal moeilijk zijn, vooral voor degenen die het kopen van brandstof hebben uitgesteld. "Sommige mensen gingen elke drie tot vier weken voor een of twee ladingen kolen, en ze namen er geleidelijk aan af. Ze reden de hele winter onafgebroken naar kolen. Dat is nu passé", zegt Hanuš. Hij gaat ervan uit dat de volumes tegen het einde van het jaar uitverkocht zullen zijn.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Ruim een maand geleden 1,7 ton kolen geleverd gekregen voor 9500 kc. Voor mij voldoende voor zeker 1 winter. En de kachel brandt er prima op. Het bevalt beter dan de Duitse briketten die ik gebruikte en slecht verkrijgbaar zijn/waren. Wel hele grote brokken ertussen, maar die branden lekker lang. Het lijkt op de kolen die ze op locomotieven stoken.
Volgens mij is er nu ook meer aanbod. Zag ik voorheen vaak slechts 1 waggonnetje op de losplaats staan, zie in er nu steeds een stuk of 5 in Semily. De lucht wordt er helaas niet beter op. Bij koud windstil mistig weer slaat het me op de keel als ik uit de trein stap.
 
Stiekem vind ik het wel een lekkere geur. In de winter, verse sneeuw, stevige vorst en dan de geur van kolendamp uit de schoorstenen in de buitenlucht. Heerlijk om te gaan wandelen. Dat is voor mij een typische Tsjechische wintergeur.
 
Bovenaan