Gedrag Tsjechen op vakantie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Net weer thuis in Tsjechië aangekomen na een heerlijke 18 daagse vakantie aan de Costa Smeralda op Sardinië.
Klein romantisch hotel aan het strand (eigenlijke 15 kleine huisjes die een hotel vormen) met een prachtig plein, vol bloemen, palmbomen, olijfbomen en veel kleur. We hadden vol pension geboekt aangezien de recensies aangaven dat de keuken geweldig goed Italiaans was, met heerlijke vis, pasta's en veel gegrilde groenten. Wijn was inbegrepen, dus jullie begrijpen, wij hadden er zin in! Die extra kilo's trainen we er komende tijd weer af... Midden op het plein zat een gezellige wijnbar waar het in de lange hete avonden goed toeven was.

Het hotelletje zat wel vol, maar prettig vol. Hooguit 40 mensen.
Grotendeels Italianen die uit de grote steden waren gevlucht vanwege de enorme hitte, Polen en Tsjechen en een handjevol Hollanders en Duitsers.
We hebben gezellige avonden gehad met de Polen, Duitsers, Hollanders en helemaal de Italianen. Iedereen sprak prima Engels, gezellige gesprekken gevoerd, interessante en boeiende mensen leren kennen, waarmee het goed toeven was. Veel over politiek, wetenschap en kunst kunnen oreren, wat mijn wederhelft en ik graag doen en kunnen dansen op lekkere Italiaanse muziek en jazz.
Er was interactie tussen iedereen, behalve met .... de Tsjechen. Zijn zonderden zich af, klaagden steen en been, waren nors en onbeschoft tegen iedereen en het fantastisch behulpzame en uitermate vriendelijke personeel, gedroegen zich feitelijk als een stelletje asociale horken die een weekje vrij waren gelaten.
Iedereen zat daar 18 dagen maar de Tsjechische ploeg was er alleen 7 dagen, Daarna kwam een andere ploeg en die waren uit hetzelfde rotte hout gesneden. Werkelijk, wat een vreselijk ordinair volk.

Voorbeelden? Voorbeelden!

De lunch werd geserveerd tussen 12.30 en 14.00 uur. Vrije inloop. Eten was geweldig. Drie soorten thuis gemaakte pasta's, verse vis, gegrilde groentes, etc. Er was meer dan genoeg en werd telkens aangevuld. De wijn kreeg je erbij, op verzoek rood of wit. Iedereen kwam gemoedelijk binnen sjokken om gezellig wat te eten. Niet de Tsjechen; zij stonden om 12.15 uur voor de dichte deur te drammen en op het moment dat de deur openging ontstond er een soort van roofoverval op het aanwezige en uitgestalde eten. Borden werden afgeladen en men ging schransen. Nee, niet normaal eten maar schransen. Mensen bij de pasta afdeling werden letterlijk aan de kant geduwd. Ik heb eens een Tsjechische vrouw van ongeveer 150 kilo aangesproken op haar gedrag en ze keek mij alleen glazig met volle mond aan.
Na het eten werden broodjes en vleeswaren in tassen gestopt en meegenomen, terwijl het hotel duidelijk aangaf dit liever niet te hebben. Was ook nergens voor nodig want het eten was overvloedig en lekker en de avondmaaltijd was alweer om 19.30 uur. Maar ja, je moet wat om die dikke pens in stand te kunnen houden natuurlijk.

In de ochtend rende kind Tsjech of mama Tsjech richting strandstoel om de stoelen met een handdoek bezet te verklaren. Om daarna te gaan ontbijten. Niemand deed dit, was ook nergens voor nodig want stoelen genoeg. Gelukkig ging de strandwacht dan vrolijk alle handdoeken weghalen om ze op een hoop te gooien. Dat gedrag was dus snel klaar en als je dat wilt ga je maar weer lekker naar Kroatië. Italië is daar iets te chic voor namelijk.

In de avond bracht iedereen de gebruikte glazen van het strand gewoon naar de bar terug, behalve onze Tsjechen. Laat maar staan, waarom zou je.

Samenvattend, een geweldige vakantie gehad, maar mij vrouw en ik waren intussen zover dat we maar vertelden dat wij Hollanders waren (gelukkig spreekt vrouwlief vloeiend Nederlands en Engels), want werkelijk iedereen sprak schande van dit gedrag. Van beide ploegen Tsjechen die we hebben meegemaakt en volgens het personeel wat dit het standaardgedrag van de Tsjechen. Ook het personeel baalden er stevig van.

Het was een vrije dure locatie, dus iedereen die 18 dagen verbleef, kon dit dus ook betalen. Maar aangezien de Tsjechen maar 7 dagen kwamen, was dit dan helaas ook voor hen betaalbaar.
Ik hoop oprecht dat de Tsjechische reisorganisatie voor komend jaar ook alleen 18 daagse verblijven aanbiedt, zodat we van dit paupervolk af zijn.

Ik heb me nog nooit zo geschaamd voor mijn mede-landgenoten als voor deze Tsjechen. Wat een onaangepaste achterlijk lieden waren dit!

Zo, en nu eerst een lekker Tsjechisch biertje.
 
Mooi verhaal, en de essentie/boodschap is duidelijk.
Overal ter wereld beweegt zich onaangepast volk (zie kopschoppers).
Jammer.
Nu, net terug uit Korea voor bijna een maand, ga ik mij eerst maar eens inlezen.

Overigens; welkom terug in Tsjechie.
 
Voor mij een bijzonder verhaal. Wij hebben hoofdzakelijk Nederlandse en Vlaamse gasten. Wat mij altijd opvalt als we Tsjechische gasten hebben, is dat ze zo netjes zijn. Nooit een troep op de kamer, alles nog netjes schoon. Bijzonder prettige gasten. Zouden de nette Tsjechen in eigen land blijven?
Als je trouwens in een willekeurig land zeer luidruchtige mensen hoort, zijn het wel erg vaak Nederlanders.
 
Dit verhaal toont voor mij alleen maar aan dat dit soort volk uit elk land kan komen. Wat natuurlijk ook logisch is.
Uit mijn eigen ervaringen op vakantie is het vaak zo dat Engelsen (maar die zie je ook bijna overal) en Nederlanders (voornamelijk uit omgeving randstad) het meest luidruchtig zijn. Niet per se altijd asociaal, maar meestal wel wat luider dan andere. Als ze met een groep op vakantie zijn dan is het vaak erger, kuddegedrag denk ik dan.

Ik en mijn vriendin zijn nu bijna een week terug van twee weken vakantie in Tsjechië (Reuzengebergte en omgeving). Er waren daar voornamelijk Tsjechen op vakantie, maar ook wel wat Nederlanders, Polen, Duitsers. We hebben niet echt asociale dingen meegemaakt. Soms werden we aangesproken in het Tsjechisch en duurde het even voordat ze doorhadden dat wij zeiden "we dont speak czech", sommige ratelen gewoon door haha.

In restaurants merkte we(maar dat is met wintersport ook) dat sommige Tsjechische serveersters of serveerders net wat beter en socialer zijn dan andere. We zagen dat dit niet aan de taal lag, want bij andere tafels zagen we het ook. Wij hebben aan de hand daarvan ook meer of minder fooi gegeven.
 
Heb geen negatieve ervaringen. Leuk vond ik het verhaal over de badmeester met het in de ochtend reserveren van een ligstoel. In het programma 'Max vakantieman' werd dit als een van de ergernissen genoemd. De badmeester heeft een superoplossing!
 
Wij hebben op verschillende vakanties Tsjechen meegemaakt, meestal waren dit aardige nette mensen die veel plezier hadden en ook wel contact maakten, alleen in Egypte een groep van middelbare leeftijd meegemaakt die zich als zwijnen gedroegen (net als Olivier beschreef). Op een gegeven moment drukte een dikke Tsjech mij bij de bar aan de kant en schreeuwde, " Pivo!' Ik heb meteen zijn pul van de bar geveegd en hem een klein hakje gegeven, zat hij op zijn vette r... me ongelovig aan te kijken. Heeft geholpen, rest van de vakantie geen last meer van gehad.
Ben er altijd snel klaar mee…
 
Ik werk zelf in Praag in het toerisme en ik vind dat er wel aardig wat asociale vakantiegangers zijn uit werkelijk ieder werelddeel. Het kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van de reisbestemming. Ik zie wel dat door de goedkope vluchten het aantal asociale toeristen in Praag enorm toeneemt. Bij de fietstours trekt menig toerist bij een pauze de rugzak open en haalt daar allemaal levensmiddelen uit die bij het ontbijt zijn meegenomen, terwijl ik in de meeste hotels toch echt de bordjes zie hangen dat er niets mee naar buiten mag worden genomen. Ik merk wel dat het van het seizoen afhangt. In juni en september vind ik dat er de leukste toeristen zijn. Krijgen wij als gidsen ook de leukste fooien en worden we het meest met respect behandeld. Nu in het hoogseizoen willen sommigen voor de goedkoopste tour echt alles eruit halen. Ook de Nederlanders. Voorbeeld: Deze week had een stel de tour van 15 euro geboekt. Ze kwamen een dag eerder om te vragen of er een flesje water bij de wandeltour zat inbegrepen en zeiden ineens: "We gaan straks naar de Praagse Burcht en hebben morgen bij jou de wandeltour. Maar zou je nu alvast het verhaal over de Praagse Burcht kunnen vertellen? Dan hoef je dat morgen niet te doen, want dan zijn we al geweest". Ten eerste hadden ze geen privétour geboekt en ten tweede stond ik buiten met een groep om aan een wijntour te beginnen. Ze denderden er gewoon doorheen. Een ander voorbeeld (weer Nederlanders, met een goede baan): " Waar kunnen we nu echt goedkoop eten?" Als studenten dit vragen neem ik het nog serieus. Maar die vragen dat niet eens. Die zouden vragen waar ze lekker en betaalbaar kunnen eten. Dan de grote groepen Aziaten. Die lopen gewoon over de weg en als we bellen met de fietsbel draaien ze zich om en kijken je schaapachtig aan, aan de kant gaan ze steevast niet. Van de week draaide een man zich om en liet een boer in mijn gezicht. Mer de Italianen nooit problemen gehad hier in Praag. Enorm geïnteresseerd en respectvol naar het land, de gewoontes en de medemens. Maar ik kan natuurlijk niet oordelen over hoe Italianen zich op andere bestemmingen gedragen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische naaktzwemmers beboet in Venetië

Twee Tsjechische mannen hebben gisteravond allebei een boete gekregen van 3000 euro omdat ze naakt in een kanaal in Venetië aan het badderen waren. Het gaat om twee voetbalsupporters van Slavia Praag, zo melden Italiaanse media.

De Tsjechische club speelt vanavond tegen Internazionale in Milaan. De twee mannen maakten een tussenstop in Venetië. Ze maakten nogal wat lawaai in een kanaal achter het historische San Marco-plein. Toen politieagenten poolshoogte gingen nemen, troffen zij het tweetal naakt aan in het water. Ze werden meegenomen naar het bureau en kregen elk een boete opgelegd wegens handelen in strijd met de nieuwe wet op het openbaar fatsoen.

In Italië wordt streng gecontroleerd op asociaal gedrag op historische plekken. Eerder kregen twee Duitse toeristen een boete van 1000 euro omdat zij koffie hadden gezet met een eigen apparaat op de Rialtobrug in Venetië. Een andere man moest 500 euro betalen toen hij, verkleed als gladiator, de Trevifontein in Rome beklom.

Bron: ad.nl
 
Bovenaan