Galerie Tsjechoslowakije

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een beeldverzameling van het Tsjechoslowaaks communisme: foto's, publicaties maar ook verpakkingen van gebruiksartikelen, speelgoed, noem maar op: http://soc.sme.sk
Voor sommigen zal er misschien enig jeugdsentiment in zitten, de ander is vast alleen maar blij dat ie het nooit meer te zien hoeft.
 
Heel leuk om dit te zien.
Doet mij ineens denken toen ik, het was 1990, een kratje bier ging kopen.
Ik kocht Bernhard bier. in een houten kratje! De houtverbindingen werden bijeen gehouden door koperen sluitingen.
Heel mooi kratje. Ik heb er eentje mee naar huis genomen.
Ik heb ze daarna nooit meer gezien.
Zal wel te duur geweest zijn om te maken.
 
Ooit begin jaren 80 wilde ik eens twee kratten bier kopen in Liberec. En dit gaf een toestand in de supermarkt alsof ik een staatseigendom probeerde te ontvreemden. Het bier mocht ik kopen maar het kratje was onvervreemdbaar volkseigendom. Dat moest dus in de winkel blijven.
Dus stond ik daarna met 48 flessen bier op straat uitgestald op de grond, wachtend op de auto die wat verderop geparkeerd stond. Voorbijgangers ondertussen hoopten dat ik een straatfeestje ging organiseren.
De kratten toen waren al uit plastic. Een houten kratje lijkt me dus een unicum!
 
ja joh, dat klopt hele maal!
Als we ergens bier kochten dan konden we alleen de flesjes omruilen daar waar we het gekocht hadden. Ergens anders was niet mogelijk.
Met argusogen werd je bekeken of je de zaak niet besodemieterde.
Dus was het de kunst om te doen of je daar wel het bier gekocht had.
Goh, ineens komen de herinneringen weer boven.
Leuk om even weer weg te mijmeren.
 
kukel schreef:
ja joh, dat klopt hele maal!
Als we ergens bier kochten dan konden we alleen de flesjes omruilen daar waar we het gekocht hadden. Ergens anders was niet mogelijk.
Met argusogen werd je bekeken of je de zaak niet besodemieterde.
Dus was het de kunst om te doen of je daar wel het bier gekocht had.
Goh, ineens komen de herinneringen weer boven.
Leuk om even weer weg te mijmeren.

Wij wilden ook een keer oude kratjes terugbrengen, maar dat kon niet, we moesten de kassabon tonen om te bewijzen dat je het bier daar gekocht had, die hadden we dus niet meer en we konden onze kratjes niet inleveren!!!
We hebben de krat toen daar laten staan, we hadden geen zin om hem weer mee te nemen! :kwaad: :kwaad:
 
Bovenaan