Fruitbomen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maar waarom zijn de takken dan ook ingesmeerd, vraag ik mij af ?
In Nederland heb ik er in ieder geval nooit van gehoord en nooit gezien, maar in onze buurt waren dan ook zeker geen reeën/herten. :D
Ik ga het in ieder geval navragen, Corrie. ;) Ben er zelf ook wel zeer benieuwd naar, zeker voor volgend jaar... De jonge fruitbomen die wij nu pas hebben geplant, zijn allemaal voorzien van de nodige bescherming.... Afgelopen jaar hadden wij dit dus niet gedaan bij oudere bomen.... We waren net te laat en de reeën (vlak zeker de hazen niet uit!!!) vraten heel veel stammen kaal!
Het was ook zo'n strenge winter, dit jaar zetten wij een hooiruif op ons land waar ze iedere dag/nacht het buikje vol kunnen eten met eersteklas paardenhooi/hazenhooi?... stelletje boeffiessss :D
Een boom of 10 hebben wij inmiddels vervangen en volgend jaar waarschijnlijk nog aardig wat bomen...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Waarom werden de stammen van fruitbomen vroeger wit gekalkt?

A: Dit witkalken kan verschillende redenen hebben:

1) Tijdens een vorstperiode in de winter kan de zon schijnen. Langs de zonnekant (zuidkant), stijgt overdag de temperatuur. De schaduwzijde (noord) blijft bevroren. Hierdoor kunnen zodanige spanningen in de schors ontstaan, dat de schors/ stam gaat barsten. Om dit te voorkomen wordt soms met een soort witkalk de zonnekant van de stam ingesmeerd, om de zon te weerkaatsen, zodat de temperatuur toch niet te hoog stijgt.

2) Op sommige plaatsen heeft men veel last van vraat van konijnen, hazen, herten. Men kan dan de stam onderaan insmeren met een product, dat een speciale geur/smaak afgeeft, zodat ze een aantal maanden niet aangevreten worden. Dit product is in sommige tuincentra te koop. (Guy)

bron:http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq10a.htm (EDIT: link werkt niet meer)

Nog meer: Bij de beuk Fagus moet u ervoor oppassen dat u niet teveel takken tegelijk weghaalt. De kans op "zonnebrand" is dan groot. De stam wordt plotseling blootgesteld aan de zon, de schors laat op de aangetaste plekken los, zodat weer en wind kunnen inwerken op het hout. U kunt dit voorkomen door de stammen wit te kalken of met jute lappen in te pakken. Linde, Tilia, is hier ook gevoelig voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
15 April rijden wij weer richting Porezanky. Behalve klussen en tripjes maken, willen we de tuin aanpakken. Ik denk aan een hoekje met bessenstruiken en ik wil ook appelbomen planten. Vorig jaar heb ik die Jonathans geplant, prima! Maar nu heb ik ook een Cox, slaat die daar aan? Met welke appelbomen hebben jullie nog meer succes? Nemen jullie ze mee uit Nederland, of kopen jullie ze in Tsjechie? (en dan zit er vaak een labeltje aan uit Nederland:stout:)

Laat maar horen!
 
Geweldig, Kuurgast! Ik zal er naar op zoek gaan! Denk niet dat moet zoeken bij Obi tuincentrum, maar ik heb in Veseli een kleine tuinder gevonden, die kan me wellicht helpen. Cothen ligt ook in een fruitgebied, dus uit Nederland wil ik dan ook een oud ras meenemen! Zodra ik een oogst heb, zal ik een appeltaart voor je bakken;)
 
Ik heb een appel en een perenboompje geplant. Hollands ras, gewoon gekocht bij de Lidl. Appel is de schone van Boskoop. Ik zie wel hoe ze het doen. Het pruimenboompje heeft de winter goed doorstaan. De twee appelboompjes die ik voor de winter geplant heb, hebben ernstige vraatschade van een haas. Ik hoop dat ze het overleefd hebben. Veel bast van de stammetjes afgerukt. Als ze het halen plaats ik er volgend winter wel gaas omheen. Vond het niet echt leuk, ik had ze gekregen van mijn vader, vlak voordat hij is overleden. Dus er zit ook een emotionele herinnering aan.
 
Misschien is het een idee om hoogstamfruit te planten, dan heb je oude soorten die vaak sterker zijn. Daarnaast ziet zo'n echte appelboom er ook veel mooier uit dan zo'n laagstam "hoogtevreesboompje".
Mooie bloesems ook en schaduw in de zomer.

Alleen: iets meer geduld nodig en een ladder!

Meer informatie oa: www.hoogstamboomgaard.nl of gewoon even zoeken op 'hoogstam' of 'hoogstamfruit'.
 
In onze tuin staat een stoofperenboom. Vorig jaar heeft dat een stoofpeer opgeleverd. Dit jaar stond de boom volop in bloei, maar zonder peren helaas. De tweede stoofperenboom heeft het niet overleefd, dus volgende week maar weer een nieuwe kopen. Ook gaat er nog een Goudreinet mee.
 
Bovenaan