Fruitbomen langs de weg

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen wij in de meivakantie in Moravie waren,bloeiden er overal kersenbomen. Ons is verteld dat de bomen die met witte verf genummerd zijn, gepacht worden door omwonenden.De bomen waar geen nummer op staat mogen door iedereen leeggeplukt worden.
Het is bekend dat kruipende insecten een hekel hebben aan witte en blauwe verf.Vandaar dat veel nederlandse boerderijen onderaan een band van ongeveer 50 cm blauwe verf hebben.
 
Twee maanden geleden hebben wij twee perenboompjes in pot gekocht. Ze staan in Zutphen in de tuin te wachten op betere tijden voor (ver)poten. Onze kleine perenboompjes, bestemd voor Tsjechië dus, hebben de perenpokziekte. :( Schijnt van een buurtbewoner te komen die jeneverbes heet las ik op een tuinsite. Tijdens mijn zoektocht las ik ook nog een ander stukje over het witkalken van bomen. Weer een antwoord of een reden waarom men bomen in Tsjechië wit kalkt?

Als een boom bevroren staat en de zon gaat schijnen, dan wordt aan 1 zijde de temperatuur sterk verhoogd. Aan de achterkant blijft de temperatuur laag. Hierdoor ontstaan er spanningen die de schors kunnen doen barsten.
Indien er in uw tuin gemakkelijk schade hiervan optreedt, dan kan je in december de zonnekant van de boom witkalken.
 
Yep Marc, dat is het. Ik heb me laten vertellen dat het komt door de jenerverbes, sterker nog, het staat in hetzelfde stukje als waar jij die foto hebt "gepikt". :fluit: De jeneverbes hoeft niet in de nabijheid te staan, het wordt via de wind "vervoerd". Bestrijden is simpel, gewoon de jeneverbes begieten met bessenjenever totdat hij het begeeft. Wij hebben twee lei-peren gekocht, ook conference. Bij het huis in Tsjechië hebben we geen jeneverbes in de buurt, ik hoop er dus volgend jaar vanaf te zijn.
 
Wat ga jij nou aanraden!!! :shock:
Jeneverbes is - zeker in Nederland - een zeer beschermde boom dus doodmaken!!! :fool:
Laat ik het niet merken hé, je koopt maar een nieuwe perenboom!! :afwachten:
 
:zwijg: Geen zorgen Corrie! Deze perenbomen gaan mee naar Tsjechië, en zoals ik al zei, voor zover ik weet staat er geen jeneverbes in de buurt daar! Is de jenerverbes in Tsjechië trouwens ook beschermd? :fluit:
 
:denk: Er wordt wel geschreven dat de perenpokziekte voornamelijk overwinterd op de platte versie van de jeneverbes, dat zal dan de struik zijn? Ik heb niet zoveel verstand van fruitbomen, uberhaupt niet van bomen en planten. Maar ik leer ook hier weer heel wat bij merk ik wel.
 

Marcel

Moderator
maar de peren op zich hebben er weinig/geen last van.
gisteren hier in Nederland de perenboom leeg geplukt en de opbrengst was behoorlijk. (ook meteen maar de appelboom leeg gehaald)
we moesten wel, want de spreeuwen waren bijna niet weg te jagen.
 
Bovenaan