Fruitbomen planten

Topic in 'Flora & Fauna' gestart door gerrit, 27-09-2006.

1. volgens mij kan je in tsjechie redelijk grote bomen zonder kapvergunning rooien. het preciese maximum formaat te kappen zonder kapvergunning weet ik niet.

2. Hallo Forumleden,
    Ben vanmiddag net weer teruggekomen uit Chotevice.Heb een prachtige week gehad met schitterend weer.Ook ben ik weer naar de bomenkweker in Jaromer geweest om een 5-tal nieuwe fruitbomen te kopen.Er waren nl.5 doodgegaan afgelopen jaar.Ik heb een visitekaartje met tel.nr.en adres meegekregen.Dus wie belangstelling heeft kan het krijgen.
    Meldt het maar via deze topic dan plaats ik het wel.
    Deze kwekerij is niet duur: ik betaalde voor coniferen van ca. 1-1 1/2 meter hoog (thuja's) 3 euro per stuk en voor 9 fruitbomen (5 van mij en 4 van buurman) betaalde ik ca.1.000 Kc.totaal!! De kwaliteit is prima.

Gerrit ;)

3. Hallo Gerrit.

Ik zou inderdaad graag het adres willen weten.
    Jaromer is niet ver bij ons vandaan.

Groetjes Sylvia

4. Hier zijn de gegevens van de boomkwekerij:
    Jaroslav Topinka,
    Trinnerova 38,
    551 01 Jaromer.
    Tel./fax: 491 812 322
    Mobil: 724 144 455

Groetjes,

Gerrit ;)

5. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

6. Ziet er allemaal goed uit.
    Ik ga er zeker kijken.
    Bedankt voor de informatie.

Groetjes Sylvia

7. Heeft iemand op dit forum ook een goed adresje voor een boomkweker in de buurt van Trutnov? Wij moeten onze kale vlakte rond het huis ook nog een beetje kleur en vorm geven. Ik hoor graag van jullie.......

8. Esthertje

Esthertje Geroyeerd Lid

Jaromer is toch niet te ver voor jou Klaverik ? Lees dan even terug naar de berichten van Gerrit :D

9. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Trutnov - Jaromer 30 km. De website staat in het bericht erboven ovocneskolky.cz:lees:

10. Ja, uiteraard weet ik dat Jaromer niet zo heel erg ver weg ligt. Maar ik stelde de vraag in verband met de opmerking dat het aanslaan van de bomen misschien wel afhankelijk kan zijn van de grondsoort en zelfs kan verschillen per dal. Weet dus niemand een adres dichterbij Trutnov. Het mag trouwens ook meer in de richting van Nachod zijn. Dat is voor net zover rijden als Jaromer.
    We gaan trouwens morgen wel alvast even kijken in Jaromer. We kunnen namelijk ook niet wachten om een paar mooie bomen in de tuin te planten.

11. Wacht liever tot volgend jaar met planten van fruitbomen...de beste tijd is meteen vanaf eind september,de grond is dan nog lekker warm en de wortels slaan dan zeer goed aan...en koop zeker de bomen bij jullie uit de omgeving want ze gaan het anders zeker niet overleven.
    In Nederland had ik mijn eigen bloemenwinkel aan huis plus kwekerijtje etc..;)
    Als je ze echt met alle geweld toch wilt planten zorg dan voor heel veel plantgat en heel erg veel grond compost eromheen plus de nodige bedekking voor de herten!

12. We zijn net terug uit Jaromer. Het ziet er daar allemaal heel erg netjes en verzorgd uit. Dat biedt zeker vertrouwen. Gisteravond hadden we al bedacht welke bomen we zeker willen hebben en het zijn stuk voor stuk bomen die je hier vaker ziet.
    Vanmorgen konden we dus een lijstje doorgeven aan de kweker en maandag heeft hij ze voor ons netjes klaar staan.
    Ze verkopen trouwens niet alleen maar fruitbomen. Je kunt er ook allerhande sierbomen, coniferen en struiken kopen. En de prijs viel ons heel erg mee.
    En je Lubnik, dat van die grote plantgaten zullen we zeker ter harte nemen. Bedankt.

13. Deze week heeft een kennis van mij nog een groot aantal uit Nederland meegenomen beukenhaagboompjes geplant. Geen fruitbomen maar toch... Ben dus benieuwd naar het resultaat volgend jaar.
    En Lubnik, bedoel je met herten eigenlijk reeen ??? Ik denk namelijk dat die een groter gevaar vormen voor jonge aanplant. Vaak zie je in de bossen dat jonge aanplant is "geverfd" met een wit soort kalk. Ik denk vermoedelijk tegen de vraat van reeen. Klopt dat ?

14. Voor mij zijn die bomenslopers allemaal gelijk Tabe,okee reeen dan :D
    Zag vandaag ook veel van deze witte ingekalkte fruitbomen en denk dat het inderdaad de vraat tegengaat,is feitelijk wel makkelijker...je pakt een kwast en hoppekee,ben verleden week uren bezig geweest met speciaal doek etc.
    Ik ga het eens navragen wat het precies voor spul is en waar je dit kunt kopen.
    En van die beukenhaag is goed hoor want de beste planttijd hiervoor is zo half tot eind november.
    Gooi er goed kompost over en let zeker op luizen want daar zijn ze supergevoelig voor de eerste 2 jaar.

15. Ik heb altijd gehoord dat het witkalken van boomstammen was tegen het uitdrogen van de stam. Ik ben dus ook benieuwd waar het nu eigenlijk voor dient!!

16. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Dat is enkel om meeneemgrage Nederlanders af te schrikken. :deuk:

17. Maar waarom zijn de takken dan ook ingesmeerd vraag ik mij af ?
    In Nederland heb ik er in ieder geval nooit van gehoord en nooit gezien, maar in onze buurt waren dan ook zeker geen reeen/herten :D
    Ik ga het in ieder geval navragen Corrie ;) ben er zelf ook wel zeer benieuwd naar, zeker voor volgend jaar...de jonge fruitbomen die wij nu pas hebben geplant zijn allemaal voorzien van de nodige bescherming....afgelopen jaar hadden wij dit dus niet gedaan bij oudere bomen....we waren net te laat!en de reeen (vlak zeker de hazen niet uit!!!) vraten heel veel stammen kaal!
    Het was ook zo'n strenge winter,dit jaar zetten wij een hooiruif op ons land waar ze iedere dag/nacht het buikje vol kunnen eten met eerste klas paardenhooi/hazenhooi?... stelletje boeffiessss :D
    Een boom of 10 hebben wij inmiddels vervangen en volgend jaar waarschijnlijk nog aardig wat bomen ...

18. Freddy2005

Freddy2005 † In Memoriam

Waarom werden de stammen van fruitbomen vroeger wit gekalkt?

A: Dit witkalken kan verschillende redenen hebben:​

1) Tijdens een vorstperiode in de winter kan de zon schijnen. Langs de zonnekant (zuidkant), stijgt overdag de temperatuur. De schaduwzijde (noord) blijft bevroren. Hierdoor kunnen zodanige spanningen in de schors ontstaan, dat de schors/ stam gaat barsten. Om dit te voorkomen wordt soms met een soort witkalk de zonnekant van de stam ingesmeerd, om de zon te weerkaatsen, zodat de temperatuur toch niet te hoog stijgt.​

2) Op sommige plaatsen heeft men veel last van vraat van konijnen, hazen, herten. Men kan dan de stam onderaan insmeren met een product, dat een speciale geur/ smaak afgeeft, zodat ze een aantal maanden niet aangevreten worden. Dit product is in sommige tuincentra te koop. (Guy)​

Nog meer: Bij de beuk Fagus moet u ervoor oppassen dat u niet teveel takken tegelijk weghaalt. De kans op "zonnebrand" is dan groot. De stam wordt plotseling blootgesteld aan de zon, de schors laat op de aangetaste plekken los, zodat weer en wind kunnen inwerken op het hout. U kunt dit voorkomen door de stammen wit te kalken of met jute lappen in te pakken. Linde, Tilia, is hier ook gevoelig voor.

19. Lieve Freddy, wat geweldig dat jij ook dit weer hebt opgezocht!!
    Ik ben trots op je!! :D :D (En dat meen ik echt hoor!!)

20. Is dat witkalken niet een soort wax wat ze erop smeren? We zagen het dit voorjaar ook om de stammetjes van rozen zitten die verkocht werden. Tegen de vorst of uitdroging lijkt me.

Deel deze pagina