Dieet Frisdrank voor diabetici

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen wij dit jaar in Tsjechië waren ben ik op zoek geweest naar suikervrije (fris)dranken. Werkelijk nergens te vinden. Overal, echt in iedere winkel, van kleine kruidenier tot grootgrutter ging men aan het zoeken, maar nee.
Zou dat nou betekenen dat suikerziekte niet of nauwelijks voorkomt in Tsjechië? Of dat ze alleen maar thee, koffie en water drinken als ze het hebben?
 
Helaas is het niet zo eenvoudig. Soms stond er bez sucru maar dan bleek het toch weer niet goed voor diabetici vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten. Koolhydraten is ook suiker.
 
als diabeet is het al lang niet meer zo dat je speciale suikervrije artikelen moet kopen. je moet inderdaad letten op de totale hoeveelheid koolhydraten/calorieen

zie eerder stukje hierover:
http://www.tsjechie.net/board/f29/suikervrije-voeding-9090.html?highlight=suikervrij

Natuurlijk is het goed om op te letten wat je eet, maar het is niet zo dat je geen suiker mag hebben. Net zo belangrijk (of in Tsjechie misschien belangrijker) zijn bijvoorbeeld de aardappelen of afgeleide producten, zoals knedliky of het zetmeel in bijvoorbeeld bonen. Zie onderstaand stukje uit onze 'ServiceApotheek'.

groet,
Josef, apotheker

Voeding
Het is niet nodig om speciale producten voor diabetici te kopen. In deze producten is glucose vervangen door een andere zoetstof, bijvoorbeeld sorbitol, fructose. Te veel aan sorbitol kan een laxerend effect hebben, en een te veel aan fructose kan het cholesterol nadelig beïnvloeden. Ook is het niet zo dat deze voedingsmiddelen gezonder zijn dan normale voedingsmiddelen, want ze bevatten nog steeds calorieën. Tevens zijn deze speciale producten over het algemeen duurder dan “normale” levensmiddelen.

Om uw diabetes onder controle te houden is het belangrijker om normale goede voeding, zoals die voor iedereen geldt, te eten. Toch is het voor mensen met diabetes wel belangrijk om extra aandacht te schenken aan wat men eet, met name de hoeveelheid koolhydraten en vetten.

Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers in onze voeding.
Ze worden in de darmen omgezet in glucose, dat als brandstof voor de cellen dient. Om er voor te zorgen dat de hoeveelheden glucose, insuline en het brandstof-verbruik in evenwicht komen, is het belangrijk dat de opname van koolhydraten gelijkmatig over de dag wordt verdeeld. Hierdoor treden er geen grote schommelingen in de bloedglucosespiegel op.
 
Inderdaad voor diabetici en dat konden we echt niet vinden. Ik denk, maar dat weet ik niet zeker dat met 'bez cukru' vaak wordt bedoeld dat er geen suiker is toegevoegd. Maar fruitsuiker is ook niet toegestaan. (Helaas)
 
ook al iets "light" moet en diabeet nog steeds spuiten/slikken aangezien er wel "energie" in zit. (okee okee je heb nu ook van die frisdranken "die je al kwijt ben voor je hem op heb";))

"Light" is een briljante reclame truuk van de jaren '90 voor mensen die niet dik willen worden en toch liter cola wilde drinken.
Of wat te denken van "light" sigaretten :deuk:
 
Koolzuurhoudend water is een prima basis. Mocht men hier smaak aan willen toevoegen is en sapcentrifuge een oplossing: sap dat alleen natuurlijke fruitsuikers kent. Uit vers fruit.

Daarnaast is een uitgebalanceerde voeding de sleutel tot aanpak van suikerziekte.

En ik ben van mening dat je alles mag eten als diabeticus, mits je op het wanneer en de combinaties let. Je zult af moeten zien van het aangeleerde voedingspatroon, leren genieten van elk product op zich.
 
frisdrank

Ik heb ook suikerziekte en kom al sinds 1989 in Tsjechië en drink altijd in onze vakantiehuis cola max of light en er zijn meer van dat soort light dranken prima geschikt voor diabetes.Gaan we uit eten drink ik altijd mineraal water,er is misschien niet zoveel keus als in Nederland maar er is genoeg en als je meer van sapjes houdt ga dan naar bv. de lidl in Tsjechië daar hebben ze ook multivitamine light de zelfde soort die ze hier ook verkopen prima geschikt voor suikerpatiënten.Dus succes!
 
Ja dat is zo. Veel artikelen zijn zonder suiker maar hebben dan weer andere toevoegingen die slechter zijn dan suiker. Zelf probeer ik er altijd op te letten dat mijn man niet te veel koolhydraten eet,....maar ja mannen he?
 
Bovenaan