Frances stelt zich ook eindelijk eens voor

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik sta al een tijdje ingeschreven, maar ben tot nu toe nog niet zo actief geweest.

Tsjechië blijft trekken sinds ik er in 1994 voor het eerst een zomervakantie doorbracht. Ik voel me er thuis, kan er niet de vinger op leggen waarom precies, het is gewoon zo. Praag is zonder meer de prettigste stad waar ik ooit ben geweest; vooral in de lente.
Ook ben ik dol op Tsjechische animaties (Krtek bijvoorbeeld van Zdenek Miler) en op Tsjechisch bier (Bohemia). En eigenlijk ook op smazeny syr (gepaneerde gebakken kaas). Ik zie dat daar bij de standaard forumavatars zelfs een foto van bijzit:

smazenysyr.gif


O.k., goed, het is als vegetariër ook zo'n beetje de enige optie in Tsjechië restaurants, naast gepaneerde champignons en gepaneerde bloemkool natuurlijk.

In het dagelijks leven ben ik moeder van 1 zoontje, 4 stiefkinderen en 1 pleegkindje. Ik ben 34, woon in Groningen, heb tot voor kort een opleiding tot geestelijk verzorger gevolgd maar heb die opgegeven vanwege mijn drukke taak als moeder.
 
Frances, welkom op het forum, zijn jullie al vaak in Tsjechië geweest?
Kamperen jullie of huren jullie een huisje?
Waar zijn jullie geweest in Tsjechië?

Veel vragen hé, maar ik ben wel benieuwd, neemt niet weg dat je niet verplicht bent om te antwoorden hoor!! :)
 
In '94 was ik in Česky Rudolec (vlakbij Dačice, nabij Oostenrijkse grens), met de tent in de boomgaard van een pensionnetje van een Tsjechische docente van mij (ik studeerde toen Oosteuropese geschiedenis en culturen). Daar ben ik in '96 nog eens geweest; ik hou erg van Zuid-Bohemen. Je kunt er eindeloos wandelen, er zijn overal zwemmeertjes en het is er iets minder vol met toeristen dan bijv. in de Česky Raj.
In de Česky Raj ben ik een aantal keren op zomervakantie geweest, wederom met de tent.
En ook in Moravië (omgeving Znojmo), en Šumava, met de tent - her en der zo nu en dan een pensionnetje pakkend als het weer bijvoorbeeld slecht was.
 
Ik heb inderdaad al wel heel wat hoekjes gezien. Maar heb het Tsjechisch nooit kunnen leren, helaas, ik heb tijdens mijn studie wel Pools als bijvak gehad, wat er veel op lijkt maar voor mij makkelijker te verstaan is.
 
Bovenaan