Fotografie Fotografiemusea/galeries

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Fotografie Museum/Gallerie in Praag/Tsjechie

Wat is er in Praag allemaal te vinden op het gebied van Fotografie?
We zijn een paar keer in het Veletrzní palác geweest (moderne kunst), die een vleugel had gevuld met Fotografie uit de jaren 30.
Bij toeval ook een keer in een Gallerie prachtige foto's gezien, kortom.... waar moet je geweest zijn...
 
ik meen me te herinneren dat er ook in de een of andere afdeling van het Technisch museum allerhande fotomateriaal te zien was.

In Cesky Krumlov zou ik Atelier Seidl aanraden. Veel plezier.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het Národní technické muzeum heeft inderdaad een afdeling fotografie, helaas is het museum nog steeds dicht wegens renovatiewerken. De heropening is voorzien voor de herfst van dit jaar.

In Praag is er nog het DOX museum, Centre for Contemporary Art, waar geregeld fototentoonstellingen plaatsvinden.
doxprague.org

In Praag is er het Výstavní síň Mánes, de Exhibition Hall Mánes, aan de Masarykovo nábřeží 250, bij de Jiráskův most, waar steeds tentoonstellingen plaatsvinden waaronder ook fototentoonstellingen.
Vorig jaar was ik er op de tentoonstelling van Robert Vano "The Platinum Collection".
nadace-cfu.cz

Verder is het Národní muzeum fotografie in Jindřichův Hradec.
nmf.cz

Andere memorabele plaats is het Šechtl & Voseček Museum of Photography in Tabor.
sechtl-vosecek.ucw.cz Ook deze website bevat een schat aan foto's.

En zoals moesti aanhaalt is er het Seidel atelier in Český Krumlov.
fotogalerie.ckrumlov.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik heb nog een paar adressen gevonden waar tentoonstellingen aangekondigd worden of gehouden worden.

Het huis der fotografie in Praag, Pražský dům fotografie: phpweb.cz

Dan is er nog photorevue.com waar veel tentoonstellingen aangekondigd worden en waar ook heel wat over voorbije tentoonstellingen kan terug gevonden worden.

Verder is er nog de vereniging van de Tsjechische beroepsfotografen: asociacefotografu.com met heel veel actuele info.
 
Geweldig!! Precies de dingen die ik zoek, dit had ik zelf niet voor mekaar gekregen!
We gaan zgaz in mei naar Tsjechie, vanavond alles even op een rij zetten, aardig wat huiswerk.

Het Pražský dům fotografie is dus inderdaad verhuisd, een paar jaar geleden stonden we in een restaurant wat voorheen het fotomuseum moest zijn.

Eigenlijk ben ik benieuwd naar alles op het gebied van Fotografie in Tsjechie, vooral analoog maar ook digitaal. Zo is er een fabriek in Hradec Kralové die zwartwit film en zeer mooi Barietpapier maakt, www.foma.cz/
Weet iemand in Praag of regio Hradec Kralove een Vaklab waar nog films ontwikkelt kunnen worden. Kleinbeeld, Rolfilm en eventueel Vlakfilm.

Met welk Tsjechisch woord kan ik bedrijven vinden die beeldmanipulatie verzorgen voor reclamecampagnes in Tsjechie.
 
Foma in Hradec Kralové is een fotofabriek welke bestaat sinds 1921.

Ze maken nog uitstekende z/w films in K.B., 120 rolfilm en vlakfilm, deze laatste m.n. voor de USA markt.
Ook produceren ze een aantal fraaie z/w papieren idd. ook bariet fiber papier (Fomabrom Variant en Fomatone Variant) welke zonder meer kan concurreren met marktleider Ilford uit de U.K.
Voor foto liefhebbers is FotoSkoda op de Vodickova 37 110 000 Praag (een zijstraat van het nieuwe centrum) een gelegenheid om alles mbt. fotogebied eens te zien.
Ze hebben ook professionele film ontwikkeling. Afdrukken van afwijkende negatiefformaten (b.v. panorama 24x65mm) kunnen ze ook.
Vlakfilm weet ik niet zeker, mijn camera's stoppen nml. bij 6x7cm rolfilm formaat.

Groetjes,

Robert
 
Mocht je zelf nog aan de gang willen met bariet of PE/RC papier dan is hier de codering van de Foma papieren.

Een aanrader is Fomatone MG 131 en de twee speciale fine art papieren Fomatone MG 542 II en MG 532 II (allemaal multigrade).

2167202941_2404d0bf55_o.jpg
 
Ben niet zeker, maar mogelijk is ook een winkel in Praag (Vodicka aan het Wenceslasplein) interessant om eens binnen te lopen.
De naam ontsnapt me op dit moment (de mot in mijn geheugen). Het is aan de tramhalte. Ze doen er ook herstellingen van oude toestellen.
 
De naam ontsnapt me op dit moment (de mot in mijn geheugen). Het is aan de tramhalte. Ze doen er ook herstellingen van oude toestellen.

Inderdaad, schuin tegenover FotoSkoda zit een kleine fotozaak die handelt in antieke fototoestellen. Een kopie van de Duitse Rolleiflex (TLR), de Tsjechische Flexaret, kun je hier bijv. vinden, maar ook veel oudere toestellen beginjaren 1900 zijn hier te koop.

FotoSkoda is een reguliere fotozaak, maar hier vind je alles op het gebied van de analoge en digitale fotografie. Van Digitale EOS 5D MKII tot analoge Leica-M7 met alles wat er tussen zit. Naast de gebruikelijke Kodak, Fuji en Ilford films, vind je er dus ook de Fomapan films (iso 100-200-400) en bovengenoemde Foma foto papieren.

Om even een indruk te geven van deze Tsjechische z/w films. Hier een voorbeeld van Fomapan Creative 200 in kleinbeeld gemaakt met een Leica M-7 camera. Voor de contrastversterking van de lucht is er gebruik gemaakt van een Heliopan geel-filter. Ontwikkelt in de Tsjechische variant van Rodinal, Fomadon R09 (een para-amino phenol ontwikkelaar).

190902192_030e349c4c.jpg
 
Via stom toeval kom ik bij het maken van een Onderwerp over Moldaviet, galerie Baudelaire tegen.
Nu ken ik deze galerie via fotograaf Diana Blok die vertegenwoordigt wordt door deze galerie, maar wist dus niets van de speciale band met Tsjechische fotografen.
Waarschijnlijk dat deze fotografen ook werk in Praag hebben hangen?

Het feit dat Uitgeverij Voetnoot zoveel interesse toont in Tsjechische literatuur, is makkelijk te verklaren. Grafisch vormgever Henrik Barends en vertaalster Anneke Pijnappel richtten in 1986 Uitgeverij Voetnoot op. Beiden zijn gepassioneerd door fotografie. In 1988 ontdekten ze tijdens de Fotobiënnale van Rotterdam het werk van de destijds net afgestudeerde Tsjechische fotografen Vasil Stanko, Tono Stano, Miro Svolik, Rudo Prekop en Peter Zupník. Sindsdien volgen Barends en Pijnappel deze talentvolle fotografen, die tot de Tsjechoslowaakse 'New Wave' worden gerekend en veelvuldig in Tsjechië en daarbuiten exposeren.
Naast Uitgeverij Voetnoot runnen Barends en Pijnappel in Antwerpen een studio voor grafische en ruimtelijke vormgeving en boekproducties en hebben ze er een galerie voor internationale hedendaagse fotografie: galerie Baudelaire. In die galerie exposeren bovengenoemde Tsjechen en de Tsjechische fotograaf Vladimir Zidlicky geregeld hun werk
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een andere locatie waar ook regelmatig fototentoonstellingen zijn is de "Galerie Josefa Sudka", Úvoz 24, Praha 1.
Momenteel loopt er een tentoonstelling van het voormalige atelier Schlosser & Wenisch.
Het atelier werd gesticht in 1909 en werd het duurste van de stad.
Het kreeg een gevarieerd maar select publiek. Wereldoorlog II maakte een eind aan de zaak.

De tentoonstelling duurt tot nog 18 April 2010.

idnes.cz

sudek-atelier.cz (website is niet actueel)

CHU317317_hlosser_Wenisch_karticka_2349x1568.jpg
 
Meer bekende Tsjechische fotografen die ook hebben meegewerkt aan de samenstelling van de katalogi:

Ctibor Kostai
Ludek Vojtechovsky
Eva Stanovska
Roman Barak
Vitezslav Krejci
Jana Zeithammerova
Marek Hlavac
Martin Fojtu
Zdenek Lin
Jifi Bartos
Jaroslava Tomanova (al eerder genoemd)
Jifi PeteraJaromir Holenda
Pavel Suva

Ik ben zelf een liefhebber van Adolf Zika.

Foma Bohemia SRO (gevestigd in Hradec Kralové) is na Ilford de grootste fabrikant van z/w fotografische materialen.
In het Tsjechisch: Materialy pro cernobilou fotografii.
 

kuurgast

Donateur
278_vystava_TGM_189.jpg


In het Vitkov National Memorial loopt momenteel een fototentoonstelling met archieffoto's van 1918 tot 1933 van T.G. Masaryk. De tentoonstelling duurt tot 6-7-2010.
T.G. Masaryk was van 1918 tot 1935 de eerste president van het toenmalige Tsjechoslowakije.
 
Bovenaan