Fotografie Fotoboeken over Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

maar nog geen tijd gehad om ze uitgebreid te bekijken.

zeer benieuwd Lina...

Jan Kroca
Fotografie Marie Holeckova
titel: Tajemna mista severnich Cech Chinto

Wat een leuke aanvulling Chinto!

Ja de resolutie van 8x10" (20x25cm negatieven) is enorm. Ik ga "maar" tot 6x7cm maar maak gebruik van ATP1.1 Advanced Technical Pan film (iso 25-32) met een resolutie van 400 ln/mm. Ook dan is de detaillering enorm, de film heeft overigens een hogere resolutie dan de gebruikte Zeiss/Fuji optiek.
In K.B. kan Leica dit zelfs niet meer bijhouden. 350 ln/mm is maximaal haalbaar in het midden van de lens.

Heerlijk dat er nóg zo'n foto-malloot, net als ik, hier ronddoolt op het forum. Fotoskoda was :top:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Langhans fotogalerie bestaat 130 jaar

In vele Tsjechische families kan je ze nog vinden: oude vergeelde foto's, meestal in postkaartformaat, waarop de grootouders in hun beste kledij in de camera lachen. En onderaan de foto's staat "Atelier Langhans".

244_1280742801.jpg


Het atelier bestaat nog steeds in hetzelfde huis waar het 130 jaar geleden is opgericht: Vodičkova 37. Naar aanleiding van het jubileum, loopt er in de Langhans-galerie momenteel een tentoonstelling over de geschiedenis van het huis, een gebouw dat steeds aan de fotografie was gelinkt, ook wanneer het atelier na de communistische putch in 1948 genationaliseerd werd. De naam Langhans mocht pas na de omwenteling van 1989 terug aan de gevel verschijnen.


De galerie beschikt ook over een leesruimte waar meer dan 600 boeken over fotografie beschikbaar zijn, die nog steeds aangevuld worden om een kijk te krijgen op de fotografie van "gisteren" en vandaag.



langhansgalerie.cz


488_1285934450.jpg
 
Tsjechie op Paris Photo

Afgelopen weekend was er in Parijs weer de grote Foto-beurs ParisPhoto. Het thema dit jaar was Midden-Europa, met veel Tsjechische fotografen in Carrousel du Louvre (onder de Pyramide voor het Louvre).

Persoonlijk weer een ontdekking gedaan met uitgever Torst, er was een stand met enorm veel fotoboeken van Tsjechische fotografen, zie ook www.torst.cz

Bekijk ook even www.fototorst.com
 
Mooie foto's (niet allemaal mijn smaak maar dat hoeft ook niet) en grappig hoe je virtueel in de boekjes kunt bladeren. Btw, ik heb nog geen boek van Bert Teunissen gezien waar de gemaakte foto's in Tsjechië vorig jaar deel van uit maken. Ik hoop dat dat nog komt.
 
Btw, ik heb nog geen boek van Bert Teunissen gezien waar de gemaakte foto's in Tsjechië vorig jaar deel van uit maken. Ik hoop dat dat nog komt.

De financiering van een boek valt niet mee Lina, bedragen van € 50.000,- voor een oplage is niets.
In 2007 is het 1e boek uitgebracht, de oplage van 3500 stuks is inmiddels uitverkocht. Hierdoor is de kans op een vervolg groter geworden, maar wanneer dat uitkomt valt moeilijk te zeggen.

Inmiddels is de serie wel uitgebreid met veel Balkan landen, dus ik kan me voorstellen dat Tsjechie in het volgende boek te zien is.
http://www.bertteunissen.com/category.php?catId=6
 
Bovenaan