Fotografie Fotoboeken over Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Fotoboeken over Tsjechie, het lijkt een voor de hand liggend Onderwerp op het Forum, maar alles is minder waar. En dat gaat veranderen! :lmfao:

Boeken door de gelauwerde professionals maar ook boeken die minder bekend zijn, zelfs boeken door 'amateurs'. Alles wat maar enigszins betrekking heeft op Tsjechie is de moeite waard:

Ladislav Sitenský
- ISBN 80-85926-99-7

Eén van de bekendste fotografen van Tsjechie. Zijn eerste bekende publicatie was in 1937, een serie foto's over de begrafenis van Masaryk, de eerste president van Tsjechoslowakije, voor het blad Ozvěny magazine. In de Tweede Wereldoorlog actief bij de Royal Air Force waar hij de Czech Air Force documenteerde. Het fotoboek bevat ook veel landschapsfoto's en portretten. In 2009 overleed hij op 90-jarige leeftijd.
 

Bijlagen

  • jirankova-1939-foto-ladislav-sitensky.jpg
    jirankova-1939-foto-ladislav-sitensky.jpg
    42,6 KB · Bekeken: 5
fotoboeken.

Onze eerste kennismaking met Tsjechie is een fotoboek uit 1968.
Het bestaat uit zwart wit foto's en is in de jaren 70 door ons gekocht in Duitsland.
De naam is zeer toepasselijk:

Die Schönheit der Tschechoslowakei
door Vilem Heckel

Waarschijnlijk niet meer te koop.


Chinto
 
Wij hebben een foto en infoboek opgedeeld in verschillende regio's. We waren in Ostrava in hotel Garni en deze mensen hebben dit boek geschreven en de foto's gemaakt. Het boek heet Czech Republic on the treshold of the millennium. Het boek is geschreven door Mgr. Zdenka Meixnerova en haar man Jiri Meixner maakte de foto's. De uitgeverij is SRDCE Publishing en ISBN 80-86492-06-0. Een prachtig boek met veel natuur foto's maar ook foto's en beschrijvingen van steden.

Adri.
 

char

† In Memoriam
Ik vind dit een geweldig initiatief!!...

Ik heb helaas geen fotoboeken over Tsjechie/Slowakije..

De meeste foto's zitten in mijn hoofd...

Deze heb ik getracht met anderen te delen, middels het gesproken of geschreven woord...

En heel soms lukte dat!!..

Char.
 
Erg leuk Antonio, die nieuwe topics over fotografie! :top:

Mijn fotoboeken liggen in Tsjechië, ik zal eens kijken de volgende keer als we weer in Tsjechië zijn.
Ik heb al even gezocht op het internet naar de door jullie genoemde fotografen, best wel veel informatie te vinden hierover en beide met mooie foto's!

Vast ook een leuk boek wat jij hebt Chinto, hier twee voorbeelden van Vilem Heckel:
Zuid-Bohemen.jpg Orlicky hory.jpg
 
Jan Reich - Bohemia - won in 2006 de Magnesia Litera prijs met landschappen door heel Tsjechie. Bekend geworden met zijn serie over "Disappearing Prague", een project dat begon in 1970 over het verval in Praag. Zie ook onderstaand bericht van Freddy over de Moldau en Praag:

Zaterdag is de bekende fotograaf Jan Reich in Praag op 67-jarige leeftijd overleden. Met zijn zwart-wit foto's wordt hij beschouwd als een van de laatste "klassieke" Tsjechische fotografen. Hij is vooral bekend voor zijn foto's van Praag en het Tsjechische platteland. Zijn boek "Vltava a Praha" kreeg in 2001 de prijs van het beste fotoboek. Hij weekin 1968 uit naar Frankrijk maar bleef er slechts negen maanden alvorens terug te keren naar Tsjechoslowakije. Toen werd hij gedwongen als fotograaf van postkaarten te werken.

radio.cz

idnes.cz



mkm_praha_reich_9756.jpg
 

Bijlagen

  • reich_bohemia.jpg
    reich_bohemia.jpg
    20,4 KB · Bekeken: 2
Ik vind dit een geweldig initiatief!!...

Ik heb helaas geen fotoboeken over Tsjechie/Slowakije..

De meeste foto's zitten in mijn hoofd...

Deze heb ik getracht met anderen te delen, middels het gesproken of geschreven woord...

En heel soms lukt dat!!..

Char.
Ja Char, ik heb regelmatig een goed -beeld- bij jouw verhalen. :D
Maar...in jouw regio zitten veel zogenaamde bazars, als je daar toevallig eens komt en een leuk fotoboek ziet in goede staat en redelijke prijs, wil je het dan meenemen? :)
 
We hebben ook nog een boek over Praag met zwart wit foto's. Het boek is vertaald in het Nederlands alleen klopt de vertaling niet altijd, ik denk dat het middels een vertaalprogramma gedaan is. De foto's zijn wel mooi. De foto's zijn van Jiři Všetečka en de tekst van Marie Vitochová en Jindřich Kejř. Uitgeverij V RAJI in Praag. Ik heb het boek gekocht op een markt in Praag voor ongeveer 4 euro. We hebben er al heel wat weggegeven aan gasten die bij ons logeerden toen we in Praag woonden.

Wat ook een heel mooi boek is Česka Republika van Miroslav Krob & Jr. Het boek is geschreven in Tsjechies, Duits, Engels, Frans, Spaans en Italiaans. Uitgegeven bij KVARTA ISBN 80-86326-29-2.

Ik heb er nog meer maar nu even geen tijd, misschien later.

Adri.
 
Dit wordt een gezellig en leerzaam topic mensen :top:

Een heel interessante site is www.blurb.com

Maak zelf je boek!

Wordt veel gebruikt door studenten aan de foto-academies maar ook door beroepsfotografen.
Ook heel leuk om je vakantiefoto's te bundelen, voor een spotprijs!!

Hier zijn boeken die over Tsjechie gaan, klik op preview en je kunt ze letterlijk openslaan en bladeren.
 
Ik heb er nog meer maar nu even geen tijd, misschien later.
Adri.

Adri, ben dus héel benieuwd wat er nog meer in de boekenkast staat...


Hier nog één bij ons uit de kast;

Josef Koudelka
- Invasie '68 - ISBN 978 90 5330 613 0

Ongelooflijk indrukwekkend beeldverslag over de Russische invasie in Praag. Met chronologisch verslag en citaten van ooggetuigen.

Met bijgevoegde foto heb ik een interessante ontdekking gedaan in het boek, ben benieuwd of iemand weet wat ik bedoel....
 

Bijlagen

  • koudelka invasie.jpg
    koudelka invasie.jpg
    18,9 KB · Bekeken: 9
  • Josef_Koudelka_3.jpg
    Josef_Koudelka_3.jpg
    26,4 KB · Bekeken: 17
Nog een leuk boek of eigenlijk meer een soort tijdschrift. Praag moeder der steden. Mooie kleurenfoto's en goede uitleg van Marie Vitochova en Jindrich Kejr, de foto's zijn van Jiri Vsetecka. Uitgeverij V RAJI ISBN 80-85894-38-6

Het mooiste fotoboek over Praag wat we in huis hebben, is Olympia Praha van Jiri en Ivan Dolezal. Prachtige foto's en een beetje tekst.

Ook Wonders of Prague is een mooi boek, maar met meer tekst, geschreven door Petr David en Vladimir Soukop, de foto's zijn van Zdenek Thoma. Uitgeverij Euromedia Group ISBN 80-242-1283-8.

Praha a zajimava mista v okoli, vertaald, Praag en interessante plaatsen in de omgeving, bevat veel foto's met details van plaatsen in en om Praag. Geschreven in verschillende talen waaronder Engels. Foto's van Petr Pelech, uitgeverij ANAG ISBN 978-80-7263-374-6.

Ook een boek over Lidice, The story of a Czech village van Eduard Stehlik, staat in onze boekenkast. Het verhaal over Lidice wordt verteld in woord en beeld. Uitgeverij V Raji ISBN 80-86758-14-1;

Het boek Fates of the children of Lidice bevat meer tekst dan foto's. Het mocht na een bezoek aan Lidice niet ontbreken in onze boekenkast. Geschreven door Jolana Mackova en Ivan Ulrych. Uitgeverij VEGA-L Isbn 80-86757-20-X (Engelse versie)

Adri.
 
Anwb taalgids met aanwijsgids in kleur en toeristisch woordenboek

Auteurs Hans Hoogendoorn, I. van Vuuren-Matejiwkova
Uitgavejaar 1999
ISBN 9018009644
ISBN13 9789018009649
Taal Nederlands

Handig is het aanwijssysteem; het zijn tekeningen en er staat een nummer bij, met woorden in het Tsjechisch die je ook nog eens kunt proberen uit te spreken.
Platen van bv. technische delen in een auto, caravan, maar ook het menselijk lichaam met de ingewanden.

En de grote reisencyclopedie van Europa
Tsjechoslowakije
ISBN 90-5141-090-5 (1988)
Platen en rondreizen met veel grote foto's.

Leuk is dat we ook nog een kaart hebben van 1980.
Van Dresden naar Praag is er maar één rood weggetje.
 

char

† In Memoriam
Met bijgevoegde foto heb ik een interessante ontdekking gedaan in het boek, ben benieuwd of iemand weet wat ik bedoel....

De foto is gemanipuleerd.... Wanneer je goed kijkt is de, niet zichtbare, tram smaller dan het spoor. Dus,.. man met vuist, en daar achter een tram,.. zijn samengevoegd met de foto van het legervoertuig.

of zoiets....

Char.
 
Bovenaan