Foto in Praag: wat is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben reeds enkele malen in Praag geweest en heb dit al een paar keer gezien maar weet niet wat het is. Wie kan het me vertellen.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Praag dec 2009 025.jpg
    Praag dec 2009 025.jpg
    147,8 KB · Bekeken: 54
  • Praag dec 2009 024.jpg
    Praag dec 2009 024.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 65
De muur is een soort kunstwerk, volgens mij van een techniek zoals kinderen op het strand ook met blubber doen (althans ik vroeger). Ik bedoel dan het laten lekken, zodat je een soort pegels krijgt. Overigens: Deze tuinen zijn het bezoeken meer dan waard! (Vooral in de herfst als de bladeren rood zijn ).:)
 
daar bij die tuinen zijn toch ook veel kunstwerken van adriaan de vries, die Rudolf de 2e naar tsjechie liet komen, om in zijn hof te werken, heeft daar veel bronzen beelden staan, als ik het goed begrepen heb
 
Het was best lastig deze muur te vinden. Ik had een plaatje in Lonely Planet gezien, maar het was niet helemaal duidelijk waar t nou precies was. Maar het was het zoeken wel waard! Je ziet als je goed kijkt allemaal figuren in de muur zoals dieren.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wallensteintuin (Vald"stejnská zahrada)

De tuin is dagelijks geopend van 1 mei tot en met 30 september.

Een houten poort in een dikke muur aan het eind van Letenská is de ingang. (Opgelet: je loopt er zo voorbij!)

De tuin is geordend volgens een strak geometrisch principe, kenmerkend voor de 17e en 18e eeuw.
Langs de middenlaan staan prachtige bronzen sculpturen van antieke goden. Het zijn echter afgietsels van beelden die in 1625 door de destijds in Praag werkzame Nederlandse beeldhouwer Adriaen de Vries zijn gemaakt. Tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) werden ze door de Zweden geroofd, zodat ze nu in kasteel Drottningholm bij Stockholm te zien zijn. De afgietels dateren van 1913.
De middenlaan leidt naar de Sala Terrena, een witte loggia met drie arcaden aan de achterzijde van het paleis. Daar zijn enkele interessante muur- en plafondschilderingen te zien. Wallenstein heeft zich hier door de Italiaanse kunstenaar Baccio Bianco als de krijgsgod Mars laten afbeelden, waarmee wordt verwezen naar zijn activiteiten als legeraanvoerder. Het stucwerk is van hoge kwaliteit. In de zomer worden hier concerten en toneelvoorstellingen gegeven.
De tuin heeft een kunstmatige rotswand, die aan het begin van de vorige eeuw is vervaardigd aan de binnenkant van één der muren.
 
Ook ik kan me niet herinneren die muur ooit gezien te hebben, maar misschien mag ik als excuus aanvoeren dat ik de klim naar en afdaling van de Burcht meestal heb ondernomen na de nodige consumententesten in de horeca. :*: :bloos2:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als je teveel de treden en de straatstenen moet in de gaten houden, dan zal je de muur ook niet zien. ;) Vanaf het pleintje, bij de oostelijke toegang tot de burcht, is de muur het best te zien. Op dit pleintje staan ook verrekijkers.
 
Bovenaan