Bier & Wijn Flessen drank te koop langs de weg: Burcak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
... een fles burcak mee, maar deze was gemaakt van appels...

En dat durven ze burcak noemen ? Het produkt is wettelijk beschermd en wordt alleen van lokale druiven gemaakt.

Het heeft inderdaad de kleur van appelmoes, dat wel.

burcak1.jpg
 
Burcak

Heb nu de burcak van de irsai oliver geproeft en die sprankelde zacht op de tong en was vrij zoet .
De rode burcak van de fa Kovacs had ook een aparte smaak en was best wel veradelijk na een paar glaasjes ,voelde ik hem zitten ,hoeveel procent alcohol zit er eigenlijk in dit spul?
 

Marcel

Moderator
ik heb verleden weekend zo'n glas (eigenlijk een plastic beker vol) van dat spul gedronken. het was 'smorgens nog voor 11 uur.
ik voelde dat spul snel naar de benen zakken en naar het hoofd stijgen.
redelijk zoet, maar wel lekker.
 

Freddy2005

† In Memoriam
40 procent van de Tsjechische Burčák vervalst

Meer dan 40% van de vorig jaar aangeboden burčák voldeed niet aan de gestelde normen. Dit is vandaag door de Tsjechische landbouw- en voedselinspectie (SZPI) medegedeeld. Van de 47 genomen stalen die de inspecteurs onderzocht hebben, waren er 20 niet in orde. De aanbieders verkopen heel vaak burčák, die ofwel met water is aangelengd of door toegevoegde suiker teveel ethanol bevat. Sommige waren tot 80% met water verdund. De keuringsdienst kondigt een administratieve procedure voor de misleiding van de consument en het opleggen van boetes aan.

idnes.cz

szpi.gov.cz

DMK2d3181_185937_1065211.jpg
 
Wie weet wanneer en waar het mooiste Burčák feest word gehouden. Het maakt niet uit waar in Tsjechie maar ik denk in Moravie.
Of als iemand nog andere tips heeft om goede Burcak te proeven.....alle tips zijn welkom
Wij willen graag een keer naar zo'n wijnfeest maar hebben geen idee waar en of het idd zo leuk is, dus heel graag wat tips : )
 
Ik ben vorig jaar en het jaar daarvoor in Znojmo geweest, was een geweldige mooie ervaring en de echte Burčák......
Lekker allemaal een plastic fles met houder mee en tijdens het genieten van de prachtige stad heerlijk Burčák drinken..en vooral ook 1 van mijn favoriete Tsjechische lekkernijen eten...Trdelník gebakken boven kooltjes.
 
Heerlijk, afgelopen jaar bij Znojmo langs de weg gekocht (op aanraden van mijn Moravische vriendin). hij was superlekker. We hebben een aantal flessen mee naar huis genomen in Nederland. Het kan echt wel maar zorg gewoon dat je de dop niet helemaal vast draait en als je op een parkeerplaats stopt, gewoon even nakijken en ontluchten. Moet er niet aan denken dat de fles in de auto ontploft. Ik ben verkocht :)
 

kuurgast

Donateur
Burčák-seizoen arriveert vroeg dit jaar.

Vanwege het hete, zonnige weer zijn de eerste flessen burčák begin augustus van dit jaar te koop aangeboden - veertien dagen eerder dan gebruikelijk, en ondanks de hitte, of misschien vanwege dit probleem, is de vraag ernaar ongeveer 15 procent. hoger.
Bron radio.cz/en.
 
Bovenaan