Bier & Wijn Flessen drank te koop langs de weg: Burcak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgende week gaan we eindelijk weer naar Tsjechië! Vorig jaar zagen we in Moravië overal langs de weg flessen te koop staan met iets groenigs? Het had een moeilijke naam en ik kon het niet in de woordenboeken vinden, ook niet in het hele dikke woordenboek. Is dat een soort jonge wijn en hoe heet het ook alweer. En natuurlijk de hamvraag; is het lekker?
 
Dit is Burcák, hele jonge nog in de fles gistende wijn gemaakt van groene druiven.

Ik heb het zelf vorig jaar voor het eerst geproefd, maar niet langs de weg gekocht; direkt van de wijnboer (langs de weg is bocht zeggen de Tsjechen). Ik heb nog nooit zo iets lekkers geproefd, heerlijk fris, zacht van smaak, licht moeserend en is zeker nog geen wijn. Maar...................... het werkt beter dan een klisma --> een half littertje van deze drank en je bent weer helemaal schoon !!

Proberen dus, maar neem genoeg toiletpapier mee en blijf in de buurt van een kakabunka.

Ronald
 

Vodnik

† In Memoriam
Wij drinken regelmatig (als het er is) Burcak, een keer vergeten de fles met losse dop weg te zetten. Midden in de nacht is die fles ontploft -in de camper- Ik dacht dat de (gas)boiler ontplofte! Ben nog nooit zo snel uit m'n bed gesprongen. En wat een rommel...... alles nat en vooral plakkerig!
 

pepo

† In Memoriam
Maar...................... het werkt beter dan een klisma --> een half littertje van deze drank en je bent weer helemaal schoon !!

Proberen dus, maar neem genoeg toiletpapier mee en blijf in de buurt van een kakabunka.
Niet iedereen is zo overgevoelig voor deze opgepepte druivensap, dus ga gerust je gang.

Burčák ( het woord zelf heeft verder geen betekenis) is wel verradelijk.
Het smaakt naar een (druiven) sap, maar er zit wel knap veel alcohol in.
Heerlijk in september op een pleintje in een wijnstreek, maar niet om mee te nemen naar NL. Wel naar je hotelkamer, maar lees zeker de ontploffingswaarschuwingen in eerdere berichten.

Een tip:

Mocht iemand de wijnfeesten in Mělník bezoeken (19-21 september 08) en echte burčák willen proeven, zoek dan de tent op met het opschrift Vinařská škola Mělnik / De wijnschool. En hou je van een fris, droog wijntje, koop in dat tentje gerust 2 flessen om mee te nemen.
Dit is echt geen reklame, maar mijn ervaring van de laatste jaren.
 
Met interesse gelezen.

Ken het spul niet, nooit gezien zelfs.

Of het komt het dat ik nooit drinken langs de weg koop, vertrouw het gewoon niet.

Maar: hoe komt het alcoholpercentage zo hoog?

Wordt er veel suiker in gedaan

En waarom gist het zo door.

Lijkt het op de franse primeurwijn?

Maar ja, die ontploft niet.

Ik kan mij voorstellen dat je werkelijk het apelazerus schikt als zo een fles ontploft.

Zo te zien is het een gebruikte fles, wie weet wat er in heeft gezeten........................
 

Vodnik

† In Memoriam
Burcak zat erin, was nog ongeveer half-vol (of half-leeg)
Hoe kom je aan burcak? Gewoon naar de lokale vinarna gaan, met een fles. Je kan dan zelf vullen. In de maanden voordat de burcak op e markt komt worden de gebruikte PETflessen (matonni, dobra voda enz.) driftig verzameld.
 

Marcel

Moderator
normaal gesproken is het oechsle in de druif verantwoordelijk voor het uiteindelijke alcoholpercentage. maar dat is pas ná het gisten.
ik vermoed dat men er geen sulfiet in doet om "vreemde" gistingsprocessen te elimineren.

oechsle.JPG
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik heb langs de weg een keer twee flessen burcak gekocht, een groene maar ook een rode. Lekker opgedronken en totaal geen last gehad van welk bijverschijnsel dan ook, kon ook niet ontploffen want de plastic flessen waren snel leeg! En het was ook geen bocht, want ik kocht ze langs een rechte weg!
 
Er zijn inderdaad mooie tabellen waarmee je alcoholpercentages kan bepalen, maar dat is, zeker bij de hogere percentages, grotendeels theorie. De meeste wijngisten gaan dood als je boven de 14-16 % komt, en dan houdt het verder op qua verhogen alcoholpercentage (zonder allerlei kunstgrepen dan tenminste).
 
Bovenaan