Fietsenrek achter de auto

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor van zomer wouden wij graag onze fietsen meenemen naar Tsjechie. Omdat wij nog niet over een fietsenrek beschikken zijn we gaan informeren naar de mogelijkheden. Een verkoper vertelde ons dat het in Tsjechie niet was toegestaan een fietsenrek op de trekhaak te plaatsen, omdat er niks achter de auto uit mag steken. Klopt dit!!!!!:kiekeboe:
 
Leuke vraag!!
Vaak zie je Tsjechen fietsen meenemen maar altijd op het dak van de auto (doen wij ook en dat bevalt prima)..
Of dat iets met een verbod te maken heeft weet ik niet maar nu je het er toch over hebt..
Overigens zie je achter op campers en caravans wel gewoon fietsen hangen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Een verkoper vertelde ons dat het in Tsjechie niet was toegestaan een fietsenrek op de trekhaak te plaatsen, omdat er niks achter de auto uit mag steken. Klopt dit
Als je kijkt wat voor een aanbod er is in Tsjechië aan fietsendragers, zal het wel niet verboden zijn. Google eens op "Nosič kol na tažné zařízení " en bekijk de afbeeldingen en de diverse sites van de vakhandel. Klik hier.

Vb ivelo.cz
 
Mijn vader was een ferquente fietser en nam dan ook elke vakantie zijn fiets mee om hier in tsjechie de wegen onveilig te maken
Altijd ging hij mee op de twinnyload en nog nooit wat gehoord
Later heeft hij de keuze gemaakt zijn oudje hier te laten staan en zijn nieuwe fiets in nl

de fiets ging tot 2000 ongeveer regelmatig mee
 

Freddy2005

† In Memoriam
Als er een officiele site is van Thule.com waarop alle verschillende modellen worden aangeboden dan is het zeker niet verboden. Dergelijke fabrikanten gaan niet zomaar adverteren.
 
Fabrikanten en winkels adverteren voor alles wat legaal verkocht mag worden. Of het ook in de praktijk gebruikt mag worden, is hun probleem niet. Zie in Nederland bijvoorbeeld de radardetectors of allerlei accessoires waarmee je het uiterlijk van je auto kan pimpen.

Maar dat gezegd hebbende... Ik zie heel vaak auto's en campers in Tsjechië met de fietsen achterop. Het is dus waarschijnlijk niet verboden.
 
Deze discussie leidt niet tot een antwoord op de vraag vrees ik:confused:
Zullen we even wachten tot iemand een sluitend antwoord weet/vindt
 

pepo

† In Memoriam
Sbírka zákonů č. 341/2002, par. 34, art.2

Mijn interpretatie van deze wet met betrekking tot de fiets op een fietsendrager achter de auto:

Het geheel, dus de fiets en/of de drager, mag breder zijn, dan de achterkant van de auto, maar mag niet breder zijn dan de breedste afmeting van de auto.
Andere bepalingen zijn minder belangrijk.
Zelf heb ik veel met mijn Twinny load achter mijn Focus in Tsjechie gereden en nooit problemen gehad, maar dat zegt niets.
 
ik zeg gewoon doen, een bekeuring voor zo'n geval lijkt me sterk. als je een beetje beleeft tegen de politie blijft, moet het toch geen probleem zijn.

suc6
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik gebruik zelf een twiny-load op mijn auto met tsjechisch nummerbord, nooit problemen met politie hier gehad. Sinds een jaar zijn dragers-op-de-trekhaak hier ook te koop (oa. bij Bauhaus) maar het probleem is dat je geen derde kentekenplaat kan krijgen, dus een niet-oficiele plaat monteren (stuk papier bv) of elke keer je plaat van de auto afhalen en plaatsen. Dat zal wel de reden zijn dat hier meestal op het dak vervoerd wordt.

(heb geprobeerd in NL een plaat te laten maken met CZ nummer maar dat werd geweigerd!)
 
Ik heb er nooit over nagedacht dat het verboden zou zijn.

Gewoon dat ding op de trekhaak en Tsjechie doorgereden.

Eigenlijk denk ik dat de EU uniforme regels daaromtrent heeft.

Maar dat zal misschien wel teveel gedacht zijn.
 
Wij hebben heel vaak de fietsen mee genomen op een twinnyload en nooit is er iets over gezegd,misschien geluk gehad, maar volgens mij is het geen probleem.Wij zijn ook wel eens door een verkeerscontrole gereden en ook toen werden wij er niet tussen uit gehaald.Wat ik wel weet en waar zeer streng op werd en wordt gelet is met het licht aan rijden vergeet je dat dan ben je de klos en wat vooral dan opvalt dat de agenten gek zijn op duitse automobilisten,verleden jaar in de buurt van Decin 6 Duitsers op een rijtje,geen van allen had het licht aan en het bonnenboekje was gewillig.En ik weet het is gemeen maar toch hebben we :lache: .
 
Bovenaan