Fietsen huren in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ga aanstaande vrijdag op vakantie naar Praag. Toen ik boekte, was ik in de veronderstelling dat het huren van een fiets in Praag niet heel duur zou wezen, maar nu blijkt uit diverse internetsites het tegenovergestelde. Volgens mij zijn het vooral de bekendere fiets-tour aanbieders die ik op internet kan vinden, waarvan de huurprijs ruim €20,- per dag is.

Weet één van jullie of er goedkopere opties zijn?

Alvast bedankt,

Michael
 
De eersten die fietsen durfden te verhuren in Praag was een bedrijfje op de Jose Martiho, een straat die evenwijdig loopt aan de Evropská. Aanzienlijk goedkoper natuurlijk, maar dan ook lang geleden. Leuk bedrijf, opgezet door studenten.

Vervolgens fietsend over de Evropská, kwam ik echter al snel tot de conclusie dat er prettigere manieren waren om dood te gaan.
Aan fietsers buiten de stad is men inmiddels wel gewend, in Praag ben je vrij wild (volledig terecht natuurlijk, want fietsen horen net als honden niet in de stad).

Het bedrag dat je noemt is te hoog. Even buiten de gebaande paden kijken.

En anders een tweedehands mountainbike kopen bij een fietsenhandelaar met de afspraak dat hij hem terugkoopt voor een vooraf bepaald bedrag.
 

kuurgast

Donateur
Enkele links met over het algemeen duurdere verhuurders op praguewelcome.cz/en.
Iets geheel nieuws voor Praag = fietsen delen zie prahakola.cz/PriceList.
Goedkopere opties meer naar de buitenwijken van Praag:
Praag 4 pujcovnakol.com.
Praag 4 + 10 sport74.cz.
Praag 5 bicycle-tours.cz.
Praag 6 elektrokola-mipos.cz.
Praag 6 atombike.cz.
Praag 7 skalasport.cz.
Praag 9 harfasport.cz.
Praag 10 famesport.cz.
Bijzondere verhuur van gerecyclede fietsen bajkazyl.cz.

Op mapy.cz zie je de paarse lijnen van fietsroutes.
Andere fietsmap is cykloserver.cz/cykloatlas.

Praag is de afgelopen jaren wel bezig om een beter fietspaden-netwerk aan te leggen en de Nederlandse ambassade heeft zich als eerste aangemeld voor het project "Bike to work" in Praag.
 
Zo zijn er ook al fietspaden die direct naar ziekenhuizen en begraafplaatsen leiden.

@kuur Bestaat dat bedrijf nog dat ik noemde, vraagt oude knorrepot die te lui is om internet te gebruiken. Stuur maar een duif met het antwoord.
 

kuurgast

Donateur
160px-Rock_Dove_(Feral_Pigeon)_(Columba_livia)_-_geograph.org.uk_-_1309587.jpg


:ja: cap-prodejna.cz.
Adres:José Martího 269/31
Praha 6 - Veleslavín.
Bij de Fakulta tělesné výchovy a sportu/Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Sport.
 
Twee van mijn collega's komen regelmatig met de fiets naar het werk. De een van Zizkov naar Mala Strana en de andere helemaal vanuit Zbraslav. Allebei zijn ze op de fiets sneller dan met het openbaar vervoer.

Als je buiten de stad wilt fietsen dan is dat goed te doen, er zijn lange paden langs de Vltava (bijvoorbeeld vanuit Branik) met de nodige drank- en snoepgelegenheden onderweg.

Je kan ook een stoptrein pakken, een paar stationnetjes verder uitstappen, en terugfietsen. Voor zover ik weet, mag je fiets gratis mee.

Binnen de stad moet je inderdaad goed uitkijken, maar Nederlanders weten wel hoe dat moet. Een beetje stadsfietser heeft genoeg ervaring met het fietsen op wegen waar ook autos rijden. In het buitenland is toch altijd alles al anders, dus je let automatisch beter op. Gewoon goed je hand uitsteken, duidelijk laten zien wat je doet en dat komt wel goed. Trams gaan trouwens altijd voor...
 
Fietsers let er wel op: voorrang van rechts voor fietsers kennen ze in Tsjechie niet!:denk:

Ik moet mijn familie hierop altijd wijzen als ze in Nederland zijn, ze worden hier gek van de fietsers omdat ze thuis niet gewend zijn om op ze te letten. En fietsen op openbare weg is vrijwillige orgaandonatie.... :sterretjes: zeker op wegen met veel bochten etc....
 
Bovenaan