Sterke drank Fernet Stock

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tijdens onze vakantie in Tsjechië kregen we op de laatste avond in ons "stamrestaurant" een glaasje Fernet Stock. HEEERRLIJK!
Nu zijn we terug in ons eigen landje en kunnen dit drankje nergens vinden. Is er iemand die al een zoektocht achter de rug heeft met goed gevolg? Laat dan svp even weten waar je deze drank hebt gehaald. :confused:
 

Tabe

† In Memoriam
Een medestander. Ja, Fernet is ook mijn favoriete drankje. Fernet citron heeft mijn voorkeur maar ook de normale fernet drink ik graag. Niet te veel, zo'n 1 tot 2 glaasjes op een avond of na het eten.
In Nederland heb ik de flessen van Stock nog niet gezien, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Wij nemen altijd een paar flesjes mee uit Tsjechie. echter... momenteel sta ik droog. niks eer in huis. skoda.
 
Och, och wat kunnen smaken verschillen.
Ik had eerder gelezen dat onze waarde vriend Tabe fernet drinkt.
Ik denk: dat ga ik ook eens doen.
Er bleken verschillende soorten fernet te zijn.
Ik heb de fernet citron uit het rek genomen.

Mijn god, wat een bocht.
Kiepen dat spul.
Maar ja, een dag later,toen moest ik naar huis, dus geen tijd om iets anders te proeven.
Ik was in de verondersteling dat ik de verkeerde gekozen had.
Nee, drinkt Tabe citron!

Misschien moet je er iets anders bij doen, roken of zo.

Maar aan mij is het niet besteed.

Wat is er nou zo lekker aan Fernet Stock Citrus?

Ik weet smaken verschillen.

Is het de afdronk?
Of heb je dat niet met dat spul?
Voor mij is het een van de weinige dranken die niet lekker zijn.
Maar ja, ieder zijn meug.

Dus ik zou ook niet weten waar het te koop is.
Lijkt me trouwens ook slechte handel.
 
Inderdaad Branco is anders dan Stock

Ik heb meer reacties in korte tijd gekregen dan verwacht. Hiervoor mijn dank. Forum is kennelijk behoorlijk actief. Helaas verwijzen de meeste naar de Italiaanse versie van Fernet. Dat is niet degene die ik bedoel. Het drankje wat wij in Tsjechie kregen was afkomstig uit Plzen en heette Fernet Stock (en dan volgens mij citron maar dat weet ik niet zeker meer). Mocht iemand hier dus een adresje voor weten dan graag....:)
 
Nee, fernet kan mij niet echt bekoren.
Vaak als je lekker in een hospoda aan het zuipen ben, dan wordt er wel eens een rondje gegeven.
In het begin toen ik nog met handen en voeten sprak, moest ik dat wel eens op drinken.
Vaak wist ik al hoe laat het dan was en lag ik zo met mijn kop in de struiken.
Nu spreek ik een aardig woordje Tsjechisch en kunnen ze de boom in met die prut :kind:
Smaken verschillen gelukkig en dat kleurt de samenleving.
 
Toevallig naar aanleiding van dit topic een fles Fernet open gemaakt. Maar dit maal geen Citrus, maar de gewone. Nu vond ik deze helemaal niet lekker om puur te drinken, dus zou ik graag willen weten met welke drank ik de Fernet het beste kan mixen? Alvast bedankt!
 
Dit alles lezend, ben ik zeer benieuwd geworden naar dit drankje, fernet citrus. Eigenllijk hoop ik dat het lijkt op "onze Fladderak" Dat is een Gronings drankje, ook met citroen, maar prijzig!!!
Kan ik volgend jaar een hoop mensen verblijden met een fles Fernet citrus. De familie laten we thuis, hebben we nog meer ruimte!:lache:
 
Fernet, eersterangs bocht en goed voor een terminale kater ;).

Het is niet mijn ding, maar kan me best voorstellen, zeker vanwege de sterke smaak, dat anderen het erg lekker vinden.
 
Ik wordt toch steeds nieuwsgieriger.
Ik houd ook erg van likeurtjes, maar rode wodka en slovovice vind ik ook lekker. Als het hier niet op lijkt (qua smaak bedoel ik), dan vind ik het denk niet lekker.
Gaat het misschien meer in de richting van Gin ofzo. Dat vind ik nl. niet te drinken :vies:
 
Afgelopen zomer heeft de eigenaresse van camping Hluk mij Becherovka en Fernet Citrus laten proeven omdat ik een drankje zocht voor mijn moeder. De Fernet Citrus vond ik veel op onze citoen brandewijn lijken.
 

Tabe

† In Memoriam
Wat zitten jullie allemaal te zeuren. Iedereen heeft een mening maar niemand drinkt het. Jagermeister? Haha, is het absoluut niet mee te vergelijken. Ook niet met Beerenburg. Fernet STOCK heeft een aparte smaak.

Persoonlijk prefereer ik een fernetje citrus, die is iets zachter van smaak dan de originele fernet. Ik geloof dat er ook nog fernet met sinaasappelsmaak is. Maar dat heb ik nog nooit gehad, dus daar heb ik geen mening over. 1 of 2 fernetjes op een dag, soms drie en een enkele keer wat meer.
En het belangrijkste is dat je er de volgende dag geen koppijn van hebt als je de avond daarvoor ietsjes te veel heb gehad. Nu hebben jullie een mening van een fervente Fernetdrinker! Per jaar een drie-literfles. Zie het verhaal van de Fernetfles in topic mooie verhalen.
 
Bovenaan