Animatie Ferda Mravenec (Ferdy de mier)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Ferda Mravenec/Ferdy de mier
ferda_mravenec_sekora.jpg

De Tsjechische Ferda Mravenec (letterlijk: Ferdy de mier) is een geliefde figuur uit de gelijknamige kinderfilms en -boeken. De auteur van deze populaire verhalen is de tekenaar Ondřej Sekora.
Ferda/Ferdy is een manusje van alles, energiek, onbevreesd, sportief met een gevoel voor eerlijk spel en plezier. In het bos beleeft Ferdy de mier allerlei spannende avonturen samen met zijn vrienden: Ozo de houtworm, Tante Bella de kruisspin, Grashapper de sprinkhaan, Kevert de kever en zijn vriendin Lievelijn, het verwaande lieveheersbeestje. Af en toe heeft hij het aan de stok met Glijs de slak en eenmaal met twee agenten, Hogerop en Lagerwal, die hem onterecht beschuldigen van diefstal.

Ferda verscheen voor het eerst op 1 januari 1933 in de krant Lidové noviny als Příhody Ferda Mravence:

CHU412f2b_Sekora_Ferda_Mravenec_1933.jpg


De oorspronkelijke strip werd getekend voor volwassenen. maar later aangepast voor kinderen. In 1943 verscheen de eerste marionettenfilm met Ferdy de mier.


Ferdy de mier is verschenen in vijftien talen. Zijn eerste boek werd gepubliceerd in 1936. Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Ondřej Sekora brachten de Tsjechische posterijen in 1999 een postzegel uit met daarop Ferdy, Lievelijn en Ozo.

18812_1.jpg


De tekenaar/auteur Ondřej Sekora overleed in 1967. Zijn zoon heeft in 1980 de auteursrechten verkocht aan een Duitse firma die diverse films gemaakt heeft (rechten lopen af in 2016, bron: citarny.cz).

Momenteel is er een (reizende) tentoonstelling in het museum van Brandýs nad Labem tot 28 februari vanwege de 80ste verjaardag van Ferda Mravence. Deze tentoonstelling is komende zomer te zien in het museum van Jičín; zie hier.
 

kuurgast

Donateur
Nederlandse bewerking van de kindertekenfilmserie Ferdy de mier.

De NCRV zendt 26 afleveringen van de serie uit van 3-10-1987 t/m 16-4-1988. Voor de Nederlandse nasynchronisatie werden niet alleen de stemmen ingesproken maar ook geheel nieuwe liedjes gemaakt door de muzikanten Robert-Jan Stips van The Nits en Peter Calicher van Gruppo Sportivo.


Nederlandse songtekst begintune:
Nee je droomt niet het is waar.
Het is allemaal gebeurd en niet eens zo lang geleden.

Ferdy, Ferdy, Ferdinand.
Ferdy, Ferdy, Ferdinand.

Is er hier iets aan de hand?
Ruik ik brand?
Wat zie ik daar?
Zijn mijn vriendjes in gevaar?
Zit het bos vol boze beesten?
Of je huis vol gekke geesten?

Ferdy, Ferdy, Ferdinand.
Ferdy, Ferdy, Ferdinand.

Zijn je spulletjes gestolen?
Zit je weer op hete kolen?
Ja, hoe zou het gaan vandaag?
Misschien wordt het wel feest,
we zijn terug van weggeweest.

Ferdy, Ferdy, Ferdinand.
Ferdy, Ferdy, Ferdinand.
 

kuurgast

Donateur
Kwam nog een Tsjechisch marionetten-filmpje tegen uit 1960:


En er zijn in Nederland ook boeken verschenen waar ik maar een titel van kan vinden "De Dappere Mieren".

6201.jpg
 
Bovenaan