Fera van de Mortel - Laat je droom bestaan

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Laat je droom bestaan.
Heb je een wens, een droom, die je heel graag verwezenlijkt zou willen zien? Wacht daar dan niet mee tot 'ooit' de tijd er rijp voor is, maar pak de kans, zodra je kunt. Wacht niet tot morgen, als je het vandaag nog kunt doen.
Dat is wat wij gedaan hebben met onze grote droom: een huis in het buitenland. Lees het hele verhaal vanaf het moment dat wij deze kans grepen en de weg vol hobbels genomen hebben tot en met het realiseren van ons Vlinderhuis in Tsjechië.

http://www.uitgeverijeigenboek.nl/index.php?action=article&aid=1187&group_id=0&lang=NL

Van de droom (vanaf járen terug) naar het idee (2007) via de uitvoering (2010-2011) tot eind 2013, is het terug te lezen in dit boek, waar in het dankwoord uiteraard dit forum vermeld staat.

Groet, Fera en Martin

boekomslag.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me interessant om te lezen. Zou er hier op dit forum eerst graag een stukje van willen bekijken:lezen:
 
Er zijn hier op het forum genoeg mensen die anderen laten meelezen en genieten van hun dromen, heerlijk is dat. Voorlopig blijf ik daar maar van genieten.:ja:
 
Voor de nieuwsgierigen, hier het eerste hoofdstuk:

(Fera:) Het begint allemaal na onze zomervakantie van 2007. Na drie weken gekampeerd te hebben in Noord-Bohemen, op een Nederlandse camping in Janův Důl, rijden we naar huis in de richting van Dresden (Duitsland). In een klein dorpje in Bohemian Switserland zien we een heel erg leuk kasteeltje te koop staan. In de auto wordt er al wild gefantaseerd over het kasteeltje opknappen, een bed and breakfast beginnen en zo een nieuw leven opstarten in Tsjechië. We lachen er hartelijk om want natuurlijk zijn het wilde fantasieën, verre van de realiteit.

Thuis draait het normale leven van werken, school en dergelijke weer veel te snel voor ons gevoel. Martin is (stiekem) op het Internet aan het zoeken gegaan naar het kasteeltje. Sherlock Martin vindt het vrij snel en we zijn verbaasd over de vraagprijs. Het pand is voor minder dan de helft van de marktwaarde van ons eigen huis te koop maar foto's van het interieur zijn onthutsend. Het is een bouwval en het zou tonnen kosten om daar een bewoonbaar pand van te maken.

Het droombeeld kasteeltje verdwijnt al gauw naar de achtergrond om daar een stille dood te sterven, maar het kasteeltje heeft het idee: een huis kopen in Tsjechië, aangewakkerd en Martin steekt bijna iedere vrije minuut in het zoeken op Internet naar mogelijkheden. Vanaf het Tsjechië-forum (Tsjechie.net) haalt hij ontzettend veel informatie en leest verhalen van voorgaande 'pioniers'. Mensen die onlangs of al jaren geleden hetzelfde avontuur zijn aangegaan en hun ervaringen graag willen delen met de rest van de wereld via het Internet. Maar er komt zoveel kijken bij het kopen van onroerend goed in het buitenland.

Na een aantal weken alleen in dit avontuur te zijn gestapt betrekt Martin mij in zijn speurwerk en toetst mijn gretigheid over een mogelijke aankoop van onroerend goed in Tsjechië. Bij het zien van nieuwbouwhuizen op verschillende websites begint het bij mij ook wel te kriebelen maar ik blijf toch enigszins gereserveerd. Het is een hele stap natuurlijk en dat voor iets waar je in het begin maar voor hooguit zes weken per jaar gebruik van kunt gaan maken. Maar ook voor mij blijven er tot nu toe meer voor- dan nadelen aan kleven. Al vrij snel heb ik een voorkeur voor het huis met de naam Atraktiv op de site van G.Servis.CZ.

Het huis telt drie slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en op de begane grond een halletje, doucheruimte, aparte wc, keuken en woonkamer met open haard. Links van het huis een carport en daarachter een overdekt terras met open haard.

Eigenlijk is het een groter huis dan het huis waar we nu in wonen, maar het is een vrijstaand huis terwijl we nu in een tussenwoning wonen. Naar alle tevredenheid hoor, laat ik dat even voorop stellen, maar een toekomst in een vrijstaand huis zie ik toch ook wel helemaal zitten. We hebben inmiddels een kavel op het oog in een klein dorpje tussen Praag (Praha) en Pilsen (Plzen). De kavel is van een Nederlander die er eerst zelf op wilde gaan bouwen maar na aankoop van de kavel de mogelijkheid kreeg om een huis dat reeds in aanbouw was over te nemen van iemand die in echtscheiding lag. Het is een kavel van 1070m2 met een stroomvoorziening aan de grens. Aan de rest van de infrastructuur moet nog wordenvoorzien.

We hebben vandaag (3 oktober 2007) telefonisch contact gehad met de eigenaar van de kavel en over vijf weken hebben we een afspraak staan om hem te ontmoeten. Ook hebben we vandaag de financiële kant van zaken rond en weten we precies wat ons budget is. Maar eerst gaan we volgende week zondag naar de Second Home Beurs in Utrecht. Daar zullen we ons nog verder kunnen verdiepen in alles wat erbij komt kijken als je de grote stap gaat wagen. Want dat het gaat gebeuren is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. We'll go for it!

Tja, soms moet je dingen gewoon durven te doen.

Het verhaal heeft gedurende het hele proces als weblog open op Internet gestaan, totdat ik het bewerkt heb voor de uitgave van het boek en e-book. Mocht je de rest willen lezen, dan is het boek en het e-book via genoemde link verkrijgbaar. Het boek (paperback) telt 157 blz. inclusief diverse kleurenfoto's.
 
Fera, beste meid, ik vind het een hele hoop geld om jouw belevenissen te lezen.
157 bladzijden, gewoon te duur.
Maar, succes toegewenst met de verkoop.
 
Kukel de opzet was gewoon om alles wat ze in de loop der jaren in een blogvorm heeft opgeschreven omtrent dit hele project voor zichzelf om te zetten in een boek. Gewoon omdat ze het leuk vond.
Dat heeft ze dus gedaan met officieel ISBN nummer en beschikbaarheid bij Bol.com etc.
Tof toch om je eigen boek in de kast te kunnen zetten? Is dus echt niet bedoeld voor de verkoop, maar mogelijk is het wel.
Tja en als je dit dan zo op die manier uitgeeft in eigen beheer dan bepaald de producent de prijs en en niet zij.
 
Beste Kukel en andere lezers van dit topic.
Ik heb de link niet geplaatst om daar verkoopcijfers mee te scoren maar om bekende en minder bekende forum-vrienden en kennissen de gelegenheid te geven om het boek te bestellen mocht daar belangstelling voor zijn.
Het boek is niet goedkoop omdat er vele kleurenfoto's in staan en omdat het voor elke bestelling apart gedrukt wordt, dus er is geen grote oplage die ergens ligt te wachten voor verkoop. De een vindt het duur, iemand anders denkt: voor een avondje stappen of een bezoek aan een restaurant (in Nederland) ben ik meer kwijt.
Iedereen vrij en iedereen blij.
Een warme groet, Fera
 
Bovenaan