Bier & Wijn Favoriete Tsjechische bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Beste Macek en Kukel.
Jullie lijken wel echte tsjechen. Natuurlijk doe ik mee als er bier in halve liters op tafel komt. Niet zo lang geleden hebben mijn vriend en ik twee stevige Tsjechen onder de tafel gekregen. Bier in plastic flessen uit de hostinec aangevoerd en geserveerd in die heerlijke halve liters pullen. Glas leeg / direct weer vol !
Maar je kunt me OOK een enorm plezier doen met een aantal mali pivo's.
Maar om iemand die nu een mali pivo neemt nu uit te maken voor een kraamvrouw of oude verpleegster gaat mij iets te ver. Trouwens , ik heb jarenlang gevaren en heel veel kleintjes bier gedronken .
En Macek, ik heb ook wel eens mensen meegemaakt, die geen streepjes meer konden tellen en aleen maar sterretjes zagen. Afrekenen was er ook niet meer bij en gelukzalig wegwandelen gebeurde al kotsend en kruipend, tot moederslief zich over pa ontvermde. Ja, zucht, waar vindt je dat nog....
 
Tabe schreef:
.....ik heb ook wel eens mensen meegemaakt, die geen streepjes meer konden tellen en aleen maar sterretjes zagen. Afrekenen was er ook niet meer bij en gelukzalig wegwandelen gebeurde al kotsend en kruipend, tot moederslief zich over pa ontvermde.....
Dat zijn tenminste kerels! :deuk:
 
Freddy2005 schreef:
De lezers van het magazine "Pivnikuryr" hebben Budweiser Budvar tot bier van het jaar 2006 gestemd. Met meer als 45000 stemmen zegevierde Budvar daarbij voor de zevende maal in de categorie "licht lagerbier".
Goh, toch niet zo gek dus, dat ik dit bier ook zo lekker vind.;)
 
Trinkgut is Duitsland. Ze zijn er ook 5 km over de grens. Ik noem bijvoorbeeld in Emmerich. Check op de site! In NL zou ik niet weten waar Krusovice te koop is. Ik ben het tenminste niet tegengekomen.
 
Ik ben net terug uit Tsjechie en heb 60 halve liters Staropramen op voorraad. Hellaas ben ik de helft al weer kwijt aan familie die ik dit heerlijke bier beloofd heb. De volgende keer moet maar met een grotere auto die kant op gaan.:lache:
 
Pivo Pivo

Bier word gedronken uit de fles punt uit .....
en niet uit hollandse kinderglaasjes ,en zeker geen tree of plastic flessen rommel...
je gaat naar je lokale dealer, laat daar wat kratten in je skoda superb .
je prijst de man die die wagen heeft ontworpen (wat een kofferbak).
thuis gekomen gaan de flessen in een emmer , die word onder de stroomende bron gezet.(6graden zomers en s,winters)
en zo drink ik mijn bier ,lekker uit zicht makkelijke kruk voor op te zitten en te kontroleren of ik naar bed moet.
in mijn tuin ,lekker rustig vlak bij de beek ook makkelijk....
en wat voor merk ik drink, dat is helemaal niet belangrijk die etiketten laten allemaal los met mijn koel systeem:lache::lache:
proost
 
Ik ben vast een kritiekloos varken dat vrijwel alles opslobbert... Buiten Granat (een modieus damesdrankje, Staropramen onwaardig, vind ik) en Pilsner Urquell smaakt eigenlijk alles mij wel. Een merk wat mij een poosje terug in zeer positieve zin is opgevallen, is Breznak. Een erg lekker pils met een heel herkenbare, eigen smaak. :lekker:
 

Freddy2005

† In Memoriam
Op de European Beer Star Award 2008, een internationale bierwedstrijd in het Duitse Nürnberg, zijn een aantal Tsjechische bieren in de prijzen gevallen. In totaal waren er 42 categorieën. Daarbij waren een aantal speciale categorieën, waarbij het beste bier met honing, met kruiden of het beste gearomatiseerde bier.

Bij de categorie "Bohemian style schwarzbier" gingen de prijzen respectievelijk naar:

Goud: Jihomoravske pivovary a.s. uit Vyškov met zijn Havran-dark lager
Zilver: Pivovar Cerna Hora uit Černá Hora met zijn Granat.
Brons: Pivovar chodovar uit Chodova Plana met zijn Chodovar Zamecke Cerne.

In de categorie "Pilsner (Bohemian-Style)" gingen prijzen naar:

Goud: Pivovar Nachod uit Náchod met zijn PRIMATOR Premium.
Zilver: Pivovar Holba uit Hanušovice met zijn HOLBA Premium.
Brons: Pivovar Zubr uit Preřov met zijn Zubr Premium.

European Beer Star
 

Ron

Geroyeerd Lid
Persoonlijk vind ik als lekker door-drink-biertje Staropramen (beetje het Brand van Nederland, lekker zacht en toch vol van smaak) het allerlekkerste, echt met stip op 1. Daarna Krusovice (beetje het amstel van Nederland, erg zachte smaak, licht zoetje erin, echt een "zuip" biertje). Dit een beetje gelijk met Gambrinus.

Pilsner Urquell smaakt mij niet, hoofdpijn bier, beetje te bitter voor mij.. (vergelijkbaar met Grolsch/Oranje Boom..).

Kortom, thuis altijd Staropramen en met uitgaan de rest behalve Pilsner Urquell!
 
Bovenaan