Bier & Wijn Favoriete Tsjechische bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Welk Tsjechiesch bier is niet te drinken, ik zou het niet weten, na 5 of 6 glazen vind ik alles best. Goed gekoeld en het tempo erin houden dan kan het ook niet lauw worden want een halve liter die niet goed meer koud is, oorzaak er te lang over doen, is voor amateurs. Die moeten beginnen met een klein glaasje en dan langzaam maar zeker de hoeveelheid opschroeven. NAZDRAVI of is het nou NA ZDRAVI?
 
Nogmaals de schoonheid van het Tsjechische bier schuilt hem in de veelvoud, de keuzemogelijkheden, de streekgebondenheid.
En dan natuurlijk de hop uit Zatec (Saazer hop, echt er is geen betere).
Echt eens een bezoek waard, Zatec, eigen brouwerij en zeker in de tijd dat de hop geoogst wordt. Hopvelden zijn ook indrukwekkend om te zien.
Zo'n hopopslag ruikt erger dan de gemiddelde Amsterdamse koffieshop (hop is verwand aan cannabis), maar ze maken er wel een mooi product van.

Ik ben er ooit speciaal een week voor naar Zatec gegaan!
 
hoi,
we zijn zaterdag teruggekomen uit Tsjechië en we hebben met ons tweeën een kleine biertest gedaan, uitslag: mijn man vind staropramen en Branik het lekkerst, en ik Gambrinus. en onze zwager vond eigenlijk alle bier goed naar binnen te gieten
smile.gif
.
ahoj!
Tonia
 
Mijn favoriete pivo is de Mušketýr van Krušovice.

echt lekker en die gaat er (op elk moment van de dag) altijd in.

Jammer genoeg niet te vinden in het Leuvense. (nochtans "de bierstad")

Wat er wel te krijgen is, is dus de Urquell.
Zeer lekker en van het vat (leidingen worden trouwens daar elke dag gespoeld) kan je hem vinden in :

CULTUURCAFE WENTELSTEEN
Busleydengang 6 (steegje aan de Vismarkt)
3000 Leuven

dit is een heel gezellig etablissement met een superbediening, lekker eten, en als je al eens iets anders wil, 7 bieren van het vat en dan nog een 50-tal uit de fles.

een echte aanrader dus.

Ik krijg er potverdorie dorst van... :fluit:

Grtz,

Miloš
 
ik heb inmiddels redelijk wat tsjechisch bier genuttigd van rebel t/m pilsener urgeuel,maar ik moet zeggen dat mijn favoriete biertje uit tsjechie blijft toch cambrinus 10 maar moet zeggen dat jezek uit jihlava toch de 2e plaats krijgt.:cheers:.
jammer dat na het bier altijd alleen de absinth volgt.:D
 
er bestaat heus ook bocht in cz qua bier... bijv. Portáš 10% van Vsacan,maar goed ik persoonlijk houd zowieso niet van 10ku
wat ik wel lekker vind zijn 12ku van Plzensky Pr., Krušovice en Radegast en Gambrinus
nou na zdraví a mejte se
 

Macek

Geroyeerd Lid
Miloš schreef:
he Macek, wat vind je van Platan?

Grtz

Miloš

Zoals ik al eerder schreef, echt vies bier ben ik nog niet tegengekomen, maar ik zal bij de eerste gelegenheid een Platan nemen en deze zorgvuldig keuren. Nazdravi
 

Bijlagen

  • protiv4.jpg
    protiv4.jpg
    17 KB · Bekeken: 95

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische bierdrinkers kiezen Budvar tot bier van het jaar

De lezers van het magazine "Pivnikuryr" hebben Budweiser Budvar tot bier van het jaar 2006 gestemd. Met meer als 45000 stemmen zegevierde Budvar daarbij voor de zevende maal in de categorie "licht lagerbier". Bij de tiengraden bieren met gering alcoholpercentage kwam zoals vorig jaar Staropramen op de eerste plaats. In de categorie der lokale kleinere brouwerijen is de titel voor de brouwerij Cerna Hora. Dit jaar werd er 18,75 Mio. hektoliter bier gebrouwen, met een verbruik van 160 liter per inwoner liggen de Tsjechen nog steeds op de eerste plaats wereldwijd.

bron radio.cz :cheers:
 

Tabe

† In Memoriam
Maarten.
Persoonlijk drink ik het liefst Gambrinus 10. Heel vreemd, want in Nederland drink ik nauwelijks bier. Aanvankelijk had ik ook moeite met die halve liters. Tegenwoordig drink ik een mali pivo. Ik heb zo'n gevoel dat wij dat een 15 jaar geleden op een camping in Nepomuk geintroduceerd hebben. Aanvankelijk stonden ze raar te kijken. Die rare hollanders ! Bierdrinken kunnen ze niet. bier in zo'n klein glaasje !!
Ik denk dat dat tegenwoordig algemeen geaccepteerd is. Wat ik ook nog regelmatig zie is dat men met een lege twee literfles van bv cola bier gaat tappen bij de plaatselijke hostinec. Lekker goedkoop en lekker. Zag regelmatig knaapjes van een jaar of 10 die bier gingen halen voor pa. En altijd in zo'n fles of een grote bierpul.
Dus mijn advies : Ga eens met een grote pul naar de hostinec of neem een lege tweeliterfles mee. Zit je gelijk in de tsjechiesche gewoontes
Ben benieuwd wat de pivonist hiervan vindt,
vr. gr
Tabe
 

Tabe

† In Memoriam
Krijg ik dorst van al die reacties en wil ik een tjechisch biertje opentrekken, heeft die apekop van mij met zijn vrienden een hele tree bier Gambrinus genuttigd zonder het mij even te vertellen. Alles op. Erg teleurstellend en die knaap is nog niet van mij af. Zo het nu staat ben ik voorlopig nog niet in Tsjechie dus dat is even afzien.
 
Tabe, die gewoonte om met een grote fles bier te gaan halen in de kroeg heb ik overgenomen als ik op de camping zit. Overdag is het lang niet altijd gezellg druk in de kroeg en dan neem ik zo'n 1,5 liter mee naar de caravan. 2 literfles past niet in de koelkast helaas! Fijn schaduwplekje en een mooi boek erbij en een lekkere pivo! Wie doet me wat?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Tabe schreef:
MaartenAanvankelijk had ik ook moeite met die halve liters. Tegenwoordig drink ik een mali pivo. Ik heb zo'n gevoel dat wij dat een 15 jaar geleden op een camping in Nepomuk geintroduceerd hebben. Aanvankelijk stonden ze raar te kijken. Die rare hollanders ! Bierdrinken kunnen ze niet. bier in zo'n klein glaasje !!
Ik denk dat dat tegenwoordig algemeen geaccepteerd is.
Mijn hemel gaan wij mannen ook al uit kleine glaasjes drinken in Tsjechië, voordat we het weten krijgen we straks standaard zo'n klein klote glaasje:( . Bier hoort men te drinken in grote glazen of pullen van minimaal een halve liter. Kleine glazen mogen worden genuttigt door; kraamvrouwen, wijkverpleegsters, dames, oude van dagen, dansers en beginners.
Kerels, lekkere wijven en meiden van "de gestampte pot" zeelieden, al dan niet met een houten been en/of ooglap en andere drinken minimaal halve liters in een gestaag tempo. De stenen kruik in de koelkast koud laten worden, naar de hostinec en laten vullen, Minimaal 3 liter, tijdens het vullen 2 pivo's wegwerken. minimaal 2x de kruik laten vullen. Plastic flessen is mogelijk maar is meer voor het crapule, het ongeletterd Jan Hagel, een beetje pivonist heeft een stenen kruik in Tsjechië.
Na zdravi!!!:proost: :cheers: :proost:
 
Macek,

Je bent een man naar mijn hart. Mali? Never nooit niet.
En als de pivo je de strot uit komt en langs je kin weg druipt: dan nog geen mali! Nooit niet, anders komen er duidelijk fluitjes. Je moet er niet aan denken. gewoon als het glas leeg is komt er vanzelf een nieuwe halve liter en zo een mooi streepje erbij.
En op het eind van de avond worden de streepjes geteld, afrekenen en gelukzalig "wegwandelen"
Waar vindt je nog zo een mooi land?
 
Bovenaan