Familie Liechtenstein op ramkoers met Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Familie Liechtenstein wil bezittingen terug

De vorstelijke familie Von und zu Liechtenstein ligt weer op ramkoers met de Tsjechische republiek. De ‘Prins van Liechtenstein Stichting’, die optreedt namens de vorstelijke familie, stapt naar het Tsjechische Hooggerechtshof om in beslag genomen bezit terug te krijgen.


ANP150916195-1


Tsjechië besloot na de Tweede Wereldoorlog voorgoed een einde te maken aan het ‘Duitse probleem’ in eigen land. Van de 2,4 miljoen Duitstaligen werden de bezittingen genationaliseerd en de gehele etnisch Duitse bevolking, die deels had geheuld met de nazi’s, werd zonder omhaal de grens over gezet.

Onder de genaaste bezittingen waren ook kastelen en grote stukken land van de vorstelijke familie van Liechtenstein. Die was in verleden nauw verbonden met het Habsburgse keizerrijk en had in de loop der eeuwen veel bezittingen verkregen in het tot dat rijk behorende Moravië en Bohemen. Dat gebied kwam pas na de Eerste Wereldoorlog in een onafhankelijk Tsjecho-Slowakije.

De Tsjechen veegden de familie Von und zu Liechtenstein, die in de Tweede Wereldoorlog neutraal was, gemakshalve op één hoop met de Duitstaligen. Pas na de val van het communisme kreeg de familie weer een kans om via de rechter aanspraak te maken op het aloude bezit, maar zowel de Tsjechische staat als de meeste rechters gaven geen krimp.

Inzet van een nieuwe rechtszaak is 600 hectare land nabij Ricany, in de buurt van Praag, dat volgens Liechtenstein onrechtmatig in beslag is genomen.

Bron: vorsten.nl
 
Leuk stukje Ad! Als je het niet erg vindt sluit ik me erbij aan door een stukje te citeren uit het Leerboek der aardrijkskunde uit 1881!

Ik citeer: "Oostenrijk-Hongarije is een tweelingstaat (ook wel het Habsburger keizerrijk genoemd)., bestaande uit het keizerrijk Oostenrijk (de Sissie-tijd) en het koninkrijk Hongarije.

Het eerste is samengesteld uit de volgende kroonlanden: het koninkrijk Bohemen, ´t hertogdom Silezië, het markgraafschap Moravië, de aartshertogdommen Oostenrijk boven en Oostenrijk beneden de Enns, de hertogdommen Salzburg, Stiermarken, Karinthië en Krain, het vorstelijk graafschap Tirol met Vorarlberg, het Kustland, de koninkrijken Dalmatië en Galicië, het groothertogdom Krakau en het hertogdom Boekowina.

Het tweede bestaat ook uit meerdere landen.

noot: het Habsburger keizerrijk was een soort EU, dus!
 
Familie Liechtenstein

Wel, nu al een paar jaar geleden ... stond ik met mijn nieuw fabiatje geparkeerd op een pleintje in Efferding (Oostenrijk).

Een heel nette oudere heer, als rasechte Engelse gentleman uitziende, stond mijn auto te keuren. Toen ik hem aansprak, bleek hij vooral interesse te hebben voor mijn nummerplaat en herkomst. Van Duits schakelde hij over naar een verbazend mooi Oxford Engels ... en toen hij hoorde dat ik Belgische was, vroeg hij of ik soms Franstalig was. Die man sprak zoooo perfect dat vele Fransen hem niet konden evenaren....

Uiteindelijk zijn we samen langs de weg gaan zitten en zo kwam ik te weten dat hij in het Frans was opgevoed, op 14-jarige leeftijd (begin van de oorlog) naar Engeland was gestuurd en daar studeerde. Hij sprak ook Tsjechisch, maar werd in CZ als "persona non grata" beschouwd... omdat hij zijn bezittingen in de buurt van Telc wou terugvorderen... Bij het vertellen van deze aangelegenheid bleek hij zeer berustend. Hij werkte als vrijwilliger en boekenrestaurateur in de bibliotheek, kreeg ik te horen. Hij bleek ook zeer veel te weten over België. Alles wat ik zag (fiets, kleding, schoenen) getuigde van grote zorgzaamheid en goed onderhoud.

Ik dacht eerder dat hij ondanks zijn voorkomen, misschien een behoeftig persoon kon zijn. Ik bood hem spontaan een stuk Belgische chocolade en een deel van mijn broodje aan. Bij het afscheid kreeg ik uit zijn glimmende antieken lederen portefeuille een oud vergeeld visitekaartje en de oprechte uitnodiging om mee te gaan op theevisite bij hem thuis.

Nadat hij met zijn fietske al was weggereden, bekeek ik dat kaartje en dacht ik "verdorie... ne graaf van Lichtenstein ontmoeten langs de kant van de weg in Efferding ???". Die man heeft me later nog geschreven. Zijn brieven waren een toonbeeld van kalligrafie en hadden een stijl waarvan ik en al mijn medestudenten in de Tsjechische les toen erg van genoten hebben....

Voor zover mijn aangename herinnering.
 
Overigens is het maar een aanname van een royalistische internetsite dat de familie Liechtenstein neutraal was in de Tweede Wereldoorlog. Als je Hitlers bankzaken doet, ben je niet neutraal.

Ze waren in de oorlog fout en daarna nog steeds. Dat schattige kleine Liechtenstein is een ordinaire roversstaat: een belastingparadijs, een schijndemocratie en niet eens een echt land maar slechts een dekmantel voor de bank van de familie.

Het mag natuurlijk niet, maar ik zou het met een legeroefening op een druilerige dinsdagochtend beslechten.
 
Bovenaan