Excursies in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen: mijn vriendin gaat 24 november met haar 85 jarige moeder voor het eerst naar Praag. Ze hadden eerst ergens geboekt waar ook wat excursies bij waren. Helaas blijkt dat niet door te gaan en nu heeft ze gehaast ergens anders geboekt. Daar zijn echter geen excursies bij. Is het mogelijk om in Praag zelf excursies te regelen en zo ja, waar doe je dat? Ze blijven er maar 5 dagen.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Loura, kijk even op deze site http://www.martintour.cz/ deze busjes vertrekken vanaf het oude plein en volgens mij is alles altijd heel goed geregeld.
Volgens mij is er ook een forumlid wat het een en ander organiseert in praag, maar via de zoekfunctie kan ik dit even niet zo snel terugvinden, misschien meldt hij zich zelf nog wel.
 
Je kunt ook bij aankomst (op het vliegveld) een touristcard kopen of een tourist passport. De eerste geeft voor 770 kronen 4 dagen lang toegang tot een aantal musea. De tweede (ik meen voor iets van 840 kronen) doet dat ook, maar inclusief openbaar vervoer en een aantal excursies en toegang tot voorstellingen in theaters. De geldigheid van de touristcard is 3 dagen, meen ik.
 
Je kunt ook bij aankomst (op het vliegveld) een touristcard kopen of een tourist passport. De eerste geeft voor 770 kronen 4 dagen lang toegang tot een aantal musea. De tweede (ik meen voor iets van 840 kronen) doet dat ook, maar inclusief openbaar vervoer en een aantal excursies en toegang tot voorstellingen in theaters. De geldigheid van de touristcard is 3 dagen, meen ik.

Kijk wel even of de musea die meedoen ook open zijn buiten het seizoen.

In februari zijn we geweest. De burcht bleek nooit binnen het pakket van de drie dagen kaart te zitten. En er waren een aantal culturele hoogtepunten gesloten of deels gesloten.
We hebben dankbaar gebruik gemaakt van de openbaar vervoer-kaart die eraan gekoppeld was in ons geval, maar voor ons was de kaart zelf teleurstellend.

Hilde
 

Pelhřimov

Donateur
Ook het sluisje bij de Karelsbrug was wegens renovatie (nu 1 maand geleden) gesloten waardoor rondvaarten niet mogelijk waren en de boten enkele malen hetzelfde, korte stukje op en neer vaarden.
 
Op dit moment is in de burcht de toegang tot de St.Vitus Cathedraal gratis, ook de toren, en het koninklijk paleis (waar ik niets aan vind). Toegang tot de George (Jiri) Basiliek en het gouden straatje wel met de tourist card van 770 kronen. Maar ook ik denk dat niet alle musea en attracties gedekt worden. 770 kronen is wel veel geld voor 4 dagen. Aan de andere kant: als je kaart eenmaal hebt, is dat ook wel een stimulans om echt veel te gaan zien.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Verliezen we niet uit het oog dat een van de reizigers in dit geval 85 jaar oud is. Ik blijf erbij dat een excursie met een busje de beste optie is in dit geval. Er zijn ook vaak mogelijkheden dat je zelfs bij je hotel opgehaald kan worden. Zo kun je dan zonder veel moeite, toch heel veel zien van Praag maar ook de omstreken.
 

kuurgast

Donateur
Pragulic -> Praag rondleidingen door daklozen.
In 2012 hebben 2 studentes een project gestart met daklozen die mensen rondleidingen geven door Praag.
De rondleidingen duren 2 tot 3 uur en laten Praag van een andere kant zien.
Deze gidsen spreken ook Engels en de reacties zijn heel positief.
Voor groepen van 10 en meer personen, bv schoolreizen, kan er een aparte rondleiding worden geregeld.

Prijs:
Volwassene: 250 Kč
Student/Senior: 180 Kč
Gezinskaart: 700 Kč
Zie facebook.com/Pragulic.
 

kuurgast

Donateur
Rondleidingen in Praag, stad vol architectonische juweeltjes, legendes en historische bezienswaardigheden

Open House Praha biedt rondleidingen in het Engels om mensen te helpen de architecturale pareltjes van de stad te ontdekken.
Doe mee en verken architectuur op een andere manier! Het festival van open gebouwen is een traditionele architecturale feestdag geworden die mensen toegang geeft tot de verborgen architecturale juweeltjes van de stad. Alleen Open House Praha geeft je toegang tot tientallen doorgaans ontoegankelijke gebouwen en ruimtes. Open House Praha is niet alleen een weekendevenement - het festival biedt ook een begeleidend programma van een week met rondleidingen, lezingen en debatten over stadsarchitectuur. Met als festivalmotto "Architectuur voor iedereen", biedt het festivalprogramma activiteiten voor zowel kinderen als mensen met een visuele of auditieve handicap.
De 8e Open Huis Praag zal plaatsvinden op 16-22 mei 2022. Het weekend van open gebouwen zal worden voorafgegaan door begeleidende evenementen op weekdagen. Het programma komt begin april uit.
Na acht jaar geven ze nu ook Engelstalige excursies van 90 minuten.

Op de website openhousepraha.cz/en zie je dat er komende maanden al excursies zijn in Engels.
Zie ook artikel op english.radio.cz.
 
Bovenaan