Everzwijnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Neem nu maar aan dat wilde zwijnen banger van ons zijn, ik jaag al een tijdje mee op ze in cz.
Alleen in de tijd dat ze frislingen hebben (jonge biggen met streepjes over de rug), kunnen ze gevaarlijk zijn.
Ga ook nooit na een aanrijding met een zwijn zoeken of kijken, dan zijn ze het gevaarlijkst als ze verwond zijn.
Ik las een beetje terug over een roedel zwijnen, maar bij een groep zwijnen praten we over een rotte, dit maar even ter info.
Eet smakelijk allemaal.
 

Tabe

† In Memoriam
Momenteel is het de tijd van de jagers in Tsjechie om op deze beesten te jagen. Tot 31 december daarna is het seizoen gesloten. De jacht is meestal een drijfjacht. Ooit heb ik hierover geschreven maar dat verhaal is in het archief verdwenen. Persoonlijk vond ik de zwijnenjacht een schitterende ervaring al besef ik wel dat er heel veel mensen dáár anders over denken
 

Tabe

† In Memoriam
Ik denk dat je gelijk hebt Reggie, maar voor de jagersvereniging in Planice is het voor alle wilde zwijnen gesloten tijd. Zou dat een uitzondering zijn? en waarom alleen gesloten tijd voor de Keilers? je zou (als leek) eerder andersom verwachten in verband met zwangere zwijnen.
 
Ja klopt Tabe het is eingelijk een beetje krom. Bagge (vrouwelijke zwijnen worden door de regel nooit geschoten) maar het is nu eenmaal in de jachtwet geregelt dat er vanaf 1 jan tot 1 aug geen keilers worden geschoten.Zo is de wet in Nederland dat je vanaf 1 jan tot 31 maart geiten mag schieten (vrouwelijke reeen) vind ikzelf ook superslecht half april zijn er namelijk al jonge kalfjes.Waarom niet net als in CZ vanaf oktober of november geiten bejagen zijn de kalveren groot kun je alles goed aanspreken en het zwakke en mindere stukken bejagen.Maarja ze zullen het in den Haag wel beter weten.:kwaad: Het is voormij de eerste keer in 10 jaar dat ik dit jaar niet de kerstjacht heb meegemaakt in CZ, flink balen had andere verplichtingen.Ga denk volgende week nog even kijken.En misschien hebben we dan de week erop wel lekkere zwijnenkoteletjes hmmm lovu zdarr
 

kuurgast

Donateur
Het aantal wilde zwijnen stijgt in Tsjechië.

Door de milde winters en het toenemen van koolzaad- en maisvelden en de paartijd die normaal van november tot januari was, maar nu het hele jaar, komen er steeds meer wilde zwijnen. Ze komen nu ook in stedelijk gebied voor zoals bijv in Ustí nad Labem en veroorzaken verkeersongelukken. Vooral boeren hebben flinke schadeposten door de zwijnen.
De wilde zwijnen maken gebruik van de mais die voor biogas is bestemd en daardoor langer dan snijmais op het land blijft staan, om zich in te verschuilen.
Het ministerie van Landbouw heeft voorgesteld de jacht op wilde zwijnen uit te breiden het hele jaar door ongeacht leeftijd en geslacht van het dier.
Zie artikel radio.cz/de.
 
Bovenaan