Everzwijnen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We wonen nu bijna 2 jaar in Tsjechië, midden in het bos, en hebben gisteravond voor het eerst een groepje everzwijnen gezien. We hadden natuurlijk wel vaker sporen van ze gevonden, maar nog nooit de dieren zelf. We schrokken eigenlijk best wel, want ze waren op zo'n 30 meter afstand. Het was donker, we hoorden wat geritsel en dachten aan een hert dus schenen met de zaklamp richting geluid. We zijn maar snel omgedraaid en weer naar huis gegaan, veilig achter de omheining. Nu hebben we al gehoord dat je het beste stil kunt blijven staan en niet snel weg moet lopen, of als ze achter je aan komen het beste je achter een boom verschuilen.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die ze ook hebben ontmoet. Wat hebben jullie gedaan? Wat kun je het beste doen?
 

Pelhřimov

Donateur
...Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die ze ook hebben ontmoet. Wat hebben jullie gedaan?...

Ik heb ooit oog in oog gestaan met een moeder-zwijn en haar jongen.
Het zal nu een jaar of 18 terug zijn toen we met de motor vanuit Pelhřimov door het bos naar Telč reden.
Onderweg zagen we een stukje van de weg af een leuke open plek met een waterplas.
Uiteraard wilde ik daar wat foto's maken terwijl de heren ondertussen een peukje rookten.
Als wij met de motor onderweg waren had ik altijd, tegen het windgeruis rond mijn helm, mijn op maat gemaakte oordopjes in en zwarte motorkleding aan, zo ook dit keer.
Als we onderweg ergens stoppen doe ik niet altijd die dopjes uit.
Zo ook dit keer niet en ik loop dus zo naar het water toe en maak wat foto's.
Plotseling hoor ik vaag iets in het struikgewas en daar zie ik een aantal jonge zwijntjes lopen met daar achter moeder-zwijn.
Ik ben toen heel voorzichtig en met een grote boog om deze dieren heen terug naar de weg gelopen.
Wat was ik blij dat ik weer veilig terug bij de motoren was.
 
Kuurgast, er werd niet gevraagd naar info bv via Wikepidia, maar naar ervaringen.
Ben ik ook erg nieuwschierig naar: wij hebben zo'n roedel wel eens "overlopen" in een natuurpark, (heel mooi trouwens), en ook wel gehoord en sporen gevonden, maar nog nooit gezien.
 
Wilde zwijnen dat is hier op de Veluwe een plaag er zijn er erg veel zoveel zelf dat ze bij ons in de tuin komen om eten te zoeken, maar maak je niet ongerust, ik ben ze meerdere malen tegen gekomen en dat kan dan wel even schrikken zijn omdat ze dan wat lawaai maken. Als je ze zie niet de dicht er bij komen en vooral niet lastig vallen dan zal een zwijn je niets doen.
Dat is anders met een zwijn met jongen zwijntjes, als je een jong zwijntje even vast wilt houden is dat niet zonder gevaar, doe dat niet omdat moeder zwijn de kleintjes zal beschermen en je ongetwijfeld zal aan vallen. Maar op afstand kun je het rustig bekijken en genieten van de mooie natuur
Arie cz
zwijn.jpg
 
Afgelopen dagen banjerde ik door de sneeuw langs de Oostvaardersplassen en zag niet alleen sporen van herten. Ik zag ze ook in een groep van 4 op een dikbesneeuwde akker. Op zoek naar eten waren ze het bos even uitgetrokken. Het leek CZ wel. Ik rende verder en hop daar vloog een vos op 25 meter voor mijn neus voorbij.

Wanneer je 's avonds de weg tussen Harderwijk en Apeldoorn rijdt zie je zwijnen gewoon in de berm op zoek naar eten. Ze ploegen verder menig tuin op de Veluwe om.
 

Bijlagen

  • Opa-wild zwijn-1.jpg
    Opa-wild zwijn-1.jpg
    63,2 KB · Bekeken: 8

kuurgast

Donateur
@ cor vaak wel.
@C.P. vond dit wel passend bij onderwerp zodat iedereen kan lezen wat en hoe widzwijn.(ben gek op linkjes:D)
@ Arie cz,toen ik nog jong en onbedorven was (8jaar) heb ik op de veluwe gewoon tussen de wildzwijnen gelopen.Die vond ik minder angstaanjagend uitzien in mijn beleving als die van de foto.Er liepen toen ook kleintjes bij.Misschien dat die toeristen gewendt waren.:confused:
En ze smaken zeker lekker,beetje draderig vlees met een sterke wildsmaak.:lekker:
 
Zo langzamerhand heeft dit onderwerp bijzonder weinig meer met Tsjechië te maken geloof ik.

Vorig jaar na een bezoekje in de buurt van Liberec hadden we bijna een wild zwijn onder (of eigenlijk OP) de auto. Slechts heel hard remmen voorkwam dat we met een total-loss kwamen te staan. Pas als zo'n beest (een keiler in dit geval) plots uit de bosjes de weg op schiet besef je hoe groot de beesten eigenlijk zijn. Ik zie ze idd ook liever op mijn bord dan op de motorkap
 
Nu hebben we al gehoord dat je het beste stil kunt blijven staan en niet snel weg moet lopen, of als ze achter je aan komen het beste je achter een boom verschuilen.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen van mensen die ze ook hebben ontmoet. Wat hebben jullie gedaan? Wat kun je het beste doen?

Er schijnen nogal wat indianenverhalen te zijn wat betreft everzwijnen, maar ik vond op deze Belgische site het volgende:

Zijn everzwijnen gevaarlijk – een overlast – gewenst?
Hierover doen de wildste verhalen de ronde. Een zeug die pas biggen geworpen heeft kan in de eerste
weken na de geboorte een agressieve houding aannemen wanneer mensen – dikwijls onbewust – het
nest (de ketel in vaktaal) benaderen waar zij haar biggen in afgelegd heeft. Dit kan zich voordoen
hoofdzakelijk in de maanden maart, april of mei. Eens de biggen wat ouder zijn en gemakkelijk hun
moeder kunnen volgen, zal de zeug die de rotte (groep evers) leidt in gevaar of onraadsituaties altijd
voor de vlucht kiezen. Jonge en mannelijke exemplaren kiezen bij onraad trouwens altijd voor de vlucht.
Tijdens het overgrote deel van het jaar zijn everzwijnen dus veel banger van mensen dan andersom.
Een gekwetst everzwijn dat in het nauw gedreven wordt of niet meer de mogelijkheid heeft om te
vluchten, kan wel aanvallen, bijvoorbeeld nadat het aangereden werd. Om bij het zien van eender welk
everzwijn de reflex te ontwikkelen om te vluchten of in een boom te klimmen, kan rustig geklasseerd
worden als een cowboyverhaal. Everzwijnen zijn dus – als ze door de bevolking gerust gelaten worden
– absoluut niet gevaarlijk. Jaarlijks gaan tienduizenden mensen op vakantie of weekend naar bijvoorbeeld
de Ardennen, de Hoge Veluwe of het Zwarte Woud, soms zelfs specifiek om wilde dieren te zien.
Zelden of nooit hoort men van problemen.



Het is een site voor jagers, dus lijkt me redelijk betrouwbare informatie.
 
Everzwijn stoofvlees
Ingrediënten voor 4 personen

-1 kg everzwijnvlees van de bil of de schouder (in blokjes van 3 cm)
-2 wortelen
-1 prei
-3 selderij stengels
-2 uien
-4 knoflooktenen
-laurier, rozemarijn en tijm
-3 liter rode wijn (bordeaux)
-boter
-water
-2 el bloem
-10 el suiker
-2 dl rode wijnazijn
-2 el tomatenpuree
-peper en zout
-4 el gehakte peterselie
Voorbereiding

-snij de groenten in stukken en hak de kruiden fijn
-marineer het vlees in de wijn met de groenten en de kruiden en laat 1 nacht intrekken
-laat het vlees uitlekken en bewaar de marinade
Bereidingswijze

-bak het vlees in een grote pan rondom mooi bruin aan en doe het dan in een ruime kookpot
-blus de pan met water en voeg de jus bij het vlees
-overstrooi met de bloem en overgiet met de marinade
-voeg suiker, rodewijnazijn en tomatenpuree toe en laat zachtjes circa 2 uur pruttelen
-haal het vlees uit de saus en giet de saus door een zeef
-de saus terug bij het vlees doen
Serveertips

Geef er aardappelpuree of knolselderpuree bij


Eet smakelijk!
 
Ik liep enkele jaren geleden in de buurt van Abertamy in het bos.

Op een open stuk zie ik daar opeens een zwijn staan, met jongen.

Ik ben rustig blijven staan en kon genieten van de wilde dieren.

Ze keurden mij geen blik waardig.

Ik ben na een tijdje rustig omgekeerd en tevreden weggewandeld.

In de plaatselijke kroeg heb ik vanuit een glas bier nog lang in mijn geheugen genoten van deze ontmoeting.

En voor dadelijk: eet u allen smakelijk.
 
Bovenaan