Even voorstellen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Ik ben Apical, snel geroepen Appie.
Ik woon in midden Brabant met echtgenoot en heel veel dieren.
Vanmorgen kwam ik het Tsjechie forum tegen en ik heb me meteen aangemeld.
Vakantie 2009 gaan we doorbrengen op camping Na Staré Papiné in Dobronice U Bechine.
Uiteraard gaan onze 3 honden ook mee.
Wij zijn echte Frankrijkgangers, m.n. de Provence en we hebben een nog grotere voorkeur voor Schotland.
Waren dan nu naar Tsjechie? Ach, gewoon een oude wens van mij.
Wij hebben 14 jaar lang een Kladruber gehad, die kwam op zijn 3e jaar recht uit de staatsstoeterij bij ons wonen en is op zijn 17e jaar overleden.
De stamboekpapieren en de gediciplineerde opvoeding van het paard heeft me altijd erg nieuwsgierig gemaakt.
En nu gaan we eindelijk de roots van het dier bekijken.
En nu ben ik op zoek naar allerlei informatie en hoop e.e.a. op dit forum te kunnen ontdekken.
Gaat vast lukken.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Hallo Appie, welkom hier! Als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt vind je vast heel veel info, zeker over Dobronice U Bechine zijn handige tips te vinden :stout:;).
Veel vakantievoorpret vast!
 
Welkom Appie!
Een goeie keuze is Dobronice zeker!
En voor de honden is het een waar paradijs, ze kunnen zwemmen in de rivier en er is heel veel bos rond de camping!
De Kladruber is een mooi paard, ik ben afgelopen zomer nog bij een stoeterij geweest waar er heel wat liepen!
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog een aantal maanden de tijd om veel op te zoeken.
Tsjechie is een totaal onbekend land voor ons.

Over de schoonheid van de kladruber zijn de meningen sterk verdeeld.
Het is een groot zwart koetspaard met een lomp ramshoofd en veel knieactie, daardoor moeilijk te rijden.
Het toeval wilde dat mijn viervoeter een heel mooi gevormd hoofd had en wel een mooie verschijning was. Dit had te maken met de Berber achtergronden in het bloed.
Het Kladruberras is mede door inzet van Berberse paarden weer op poten gezet na een vernietigende oorlog.
Wij hadden een super lopend dressuurpaard die ook nog in de aanspanning goed mee kon.
Dit alles door de strenge opvoeding in de Stoeterij.
Werkelijk een voorbeeld voor de slappe Nederlandse fokkerij met alle ziektes en problemen die men erin gefokt heeft.

Wat onze vakantie betreft.
Ik heb geen idee waar we komen te zitten, het schijnt er erg mooi te zijn.
De camping heb ik gekozen omdat deze niet zo groot is en van Nederlandse eigenaren.
Tevens waren de honden welkom en de site sprak me aan.
Het viel me overigens wel op dat de tarieven van de Tsjechische campings behoorlijk hoog zijn, vooral die met de Ned. eigenaren.
Dan is Frankrijk en GB veel goedkoper.
Maar geen gezeur, het is vakantie.

Wie is Mulder, ik ben inmiddels door het hele forum ene Mulder tegen gekomen.
Vraagt vaak naar de bekende weg.

Paula woont in de buurt waar wij heen gaan.
Wat leuk.
 
Ja, dat ken ik.
Overigens en helaas bestaat het tijdschrift Baroque niet meer.
In dat blad werd de Kladruber wel eens beschreven.
Iedere 2 jaar is er een grote paardenbeurs in Essen (D).
Op die beurs is de Kladruber vertegenwoordigd (maart 2009 weer).
Dit was dan ook de eerste kennismaking met de Tsjechische mens en dat was wat minder prettig.
We zullen het vast niet getroffen hebben, maar de dame en heer achter de stand waren ronduit onbeschoft.
De berijder van de aanwezige paarden was gelukkig spraakzamer, deze heeft ons wat meer verteld over m.n. de africhting van deze paarden. Een dergelijke omgang met paarden in de positieve zin vind je werkelijk nergens.
 
Sorry, ik ben een paardendame in hart en nieren en vergeet af en toe dat paardentermen als een vreemde taal klinkt voor degene die er niets mee hebben.
De Kladruber is één van de oudste paardenrassen ter wereld. Een eeuwenoud Tsjechisch ras, een koetspaard van origine. Deze paarden zijn in de oorlogstijden uitgemoord, opgegeten en gebruikt op het slagveld. Om het ras weer te herstellen heeft men andere rassen gebruikt zoals het Berberpaard, de Nederlandse Fries, Duitse rassen en de Spaanse Andalusier.
En het is de Tsjechen gelukt om het ras er weer helemaal bovenop te krijgen.
Een ramshoofd is een grof hoofd met een bolle neus, sommige hebben door de veredeling met de andere rassen een wat fijnder hoofd.
Een knieactie is een beweging waarbij het paard de voorbenen vrij hoog op tilt. Dat betekend dat de ruiter ook hoog wordt opgegooid, vandaar moeilijk te rijden.
Dit verhaal heeft niets met mijn aanwezigheid op het forum te maken, maar het gaat wel over een Tsjechisch erfstuk.
Ik wil wel even kwijt dat deze paarden uniek zijn in hun soort.
Deze paarden worden meestal tot hun 3e jaar groot gebracht en opgevoed in de stoeterij (opfok/trainingsbedrijf). Ze worden getraind in alle diciplines van de paardensport en zijn zeer veelzijdig, maar vooral ideale menpaarden.
De opvoeding is zeer streng en ouderwets, hetgeen een fijne omgang voor het paardenleven garandeert.

Ik hoop dat ik dit in een te volgen Nederlands heb geschreven.
En het is zo leuk om van iedereen een welkom te krijgen.
Ik heb al heel wat informatie kunnen vinden.
Ook opvallend is dat men geen problemen heeft met honden.
Onze Bouviers zijn wel makkelijk en luisteren goed, maar vele mensen vinden ze snel te groot en dreigend, terwijl het grote sukkels zijn.
Ik heb al verschillende verhalen gevonden waarin men aan geeft met meerdere grote honden in Tsjechie te hebben gekampeerd.
 
Er gaat een wereld voor mij open, dank daarvoor.
Het is inderdaad zo dat in Tsjechie honden een prominente plaats innemen.
Met name in de dorpen op het platteland, bijna elke Tsjech heeft een blaffer in de tuin staan.
 
Graag gedaan.

Dat is goed te horen.
Eigenlijk hebben we met onze honden in het buitenland nooit een probleem gehad.
Alleen in Nederland is men soms moeilijk, mat nadruk 'soms'.
Dan heb ik het niet over de campingeigenaren, maar over de kamperende omgeving.
Er is geen land met een anti hondvereniging, maar in Nederland bestaat het.
In Breda staat zelfs een flat waarin huisdieren verboden zijn, zelfs een kanariepiet of een vis is exit volgens een algemeen besluit van de bewoners.
We hebben eens op een landschapscamping gestaan met een zeer vriendelijke beheerder.
Alleen zagen we onze buren maar niet, hun caravan stond op 200 meter afstand.
Wat bleek, ze durfde hun caravan niet uit omdat wij honden bij ons hadden.
En waar waren onze honden? Vanwege het slechte weer in onze caravan.
Gelukkig hebben we in Zuid Limburg een super camping gevonden waar men graag honden ziet, hoe meer hoe liever.
 

mulder

Geroyeerd Lid
welkom.

ik vraag niet naar de bekende weg,maar aangezien ik niet goed kan lopen ivm actrose in mijn voet moeten wij de vakantie van te voren helemaal bedenken en dat ik elk jaar weer mijn taak.

dobronice u bechyne is schitterd je kan er lekker zwemmen,vissen en natuurlijk wandelen.

je kan gaan naar

kasteel hbloka
dierentuin ohrada
ruine in dobronice te zien vanaf camping
hussietenmuseum in tabor
grotten in chynov
ruine in kozi hradek
ceske budejoivice
praag

en noem zo maar op er is echt genoeg te beleven in zuid bohemen.
bij de camping zit een groot bos waar je prachtig kan gaan wandelen met de honden.

als je ze ergens mee naar toe neemt zijn ze verplicht een muilkorf te dragen vergeet dit niet!

verder moet je zorgen dat de honden een paspoort hebben en een inenting anders krijg je problemen

als je nog wat wil weten dan hoor ik het wel

veel plezier
 
Haoi,

Bedankt voor de informatie.
We gaan er zeker iets mee doen.

De papieren van de honden zijn volledig in orde, mede omdat we ze regelmatig mee nemen naar Schotland en daar zijn ze veel en veel strenger.

Wat de muilkorven betreft.
Die neem ik zeker mee.
Maar volgens zeggen, van vakantiegangers, inwoners tot de Tsjechische politie toe, hoeven ze die niet te dragen.
Alleen verplicht in openbare ruimtes en openbaar vervoer.
Verder schijnt er alleen een verplichting te zijn dat je voor iedere hond een muilkorf bij je draagt.
Toch sijpelt af en toe door dat er een permanente draagverplichting is.
Beetje vreemd en verwarrend.

Maar we gaan het ontdekken en ik laat zeker alle belevenissen hier weten.

Bedankt en tot ziens.
 

mulder

Geroyeerd Lid
wij hebben dit jaar 2 honden mee,omdat ik nu zelf ook een puppy heb een black en tan jackrussel,maar we hebben al 3 jaar lang de hond van me ouders niet gemuilkorfd en er inderdaa nog nooit wat van gehoord

ik hoop dat je een mooie vakantie krijgt,maar daar ga ik wel vanuit.

denk erom dat het weggetje waarover je de camping bereikt vrij hobbelig is hahahah en dan bedoel ik niet nederlands hobbelig maar tjechisch

verder hele mooie nette camping
 
hoi apical,

wat een mooie uitleg van een paardendame. ik denk dat ik het ook snap, als leek op dit gebied.

wat betreft de honden, tsjechië is een echt hondenland. ook van die joekels als bouviers kom je veel tegen.
de muilkorf hebben wij nooit hoeven gebruiken. ik weet wel dat je in de bus of metro gevraagd kan worden om een muilkorf te gebruiken. en in sommige straten in het centrum van praag. maar eerlijk gezegd heb ik er nooit één nodig gehad. misschien hangt het ook een beetje af van het gedrag van de hond. (of dat van de baas).
een paspoort is mij nooit ergens gevraagd, niet van de hond, niet van de kat. maar ja, voor de zekerheid heb ik dat wel altijd bij mij gedragen.

wat betreft de tsjechen, ja zoals je schrijft kunnen sommigen een beetje lomp over komen in het begin. beetje de kat uit de boom kijken. mijn ervaring is dat als je zelf een paar woordjes tsjechisch spreekt dat het dan snel een stuk gezelliger wordt. dus mijn tip: neem een boekje "hoe en wat in het tsjechisch" mee en er gaat zeker een wereld voor jullie open!

groetjes
judith
 
Bovenaan