Even voorstellen, nog niet gedaan shame on me

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben Kees, woon in lelystad en kom nu al sinds 1992 in Tsjechië met een (gedwongen) onderbrekening van 3 jaar.
De eerste keer dat we naar Tsjechië gingen, mijn gezin, man vrouw 2 zonen, was naar aanleiding van de verhalen van kennissen. Tsjechië dat is een leuk en goedkoop land kees, moet je ook heen. Ja dat zal wel dacht ik toen, net als wanneer ik een fiets nodig heb, niemand heeft hem tot ik er een gekocht heb dan word je bedolven.
Maar toch de stoute schoenen aangetrokken. Huisjes gehuurd, telkens 1 week een huisje. Twee weken vakantie. Ik dacht toen nog dat Tsjechië echt heel ver weg lag. Eerste huisje gehuurd in Revnice, tweede aan het Lipnomeer. Konden we meteen een beetje het land zien. De reis viel reuze mee. Losse auto dus lekker doorrijden. Ik vertrek altijd bij voorkeur snachts dus geen files en vrachtauto's. Grensovergang Waidhaus. Ik had een nieuwe wegenkaart gekocht en daar stond een mooie snelweg op. Helaas, die was nog onder constructie. Dus dan maar op zo'n gewone weg. Pfffff dat werd zweten. Tatra voor je , bochten in de weg zodat ik niet durfde in te halen. Tsjechen die je voorbij gingen en in mijn ogen zelfmoordpiloten waren. Immers vanuit zo'n bochie kan ook een tatratje komen.
Pilzen bereikt na een dikke 3 uur. Wat heb ik gescholden op die Tsjechen zeg. Snelweg ,me neus. Door Pilzen heen de weg naar Beroun op. Aflsag Revnice nooit gevonden, wel Karlsteyn. Ook die weg was soms even zweetdruppels wegvegen.Door karlsteyn heen eindelijk bordje Revnice.
Aangekomen in Revnice hebben we toch een dikke 2 uur mogen zoeken waar het huisje ongeveer was. Straatnaam bijv. niet kunnen vinden. Een echtpaar wachtte ons op en overhandigde ons de sleutels. Heel vriendelijk en de man sprak ook een paar woorden duits. Werkte op de trein als verkoper van de koffie en snacks meen ik me te herinneren.
Huisje was grandioos, grote tuin met een hek, zodat de hond ook los kon lopen. Overal in de buurt rondgereden, veel gezien. Inderdaad Tsjechië was goedkoop. Heerlijk uit eten, boekje hoe en wat van de ANWb mee en maar proberen te bestellen. Telkens maar vragen met je vingers aan je oor, hoe spreek je dat uit?? Was echt lachen soms. Maar me thanden en voeten kom je overal uit. Toen ook voor het eerst het Amerika gezien vlakbij Karlsteyn.
De week vloog om, leuke en goede eettentjes gevonden en mooie natuur. Heb nog wel paar anekdotes maar dat komt later, als ik weet waar ik die kan neerzetten hier op het forum..
Tweede week Lipno. Ook daar was het zoeken naar waar het huisje zou kunnen staan. Uiteindelijk bij een receptie van een hotel het maar gevraagd. Briefje neergelegd met de naam van het huisje en beide handen vragend omhoog. Toch er gekomen en huisje lag ongeveer 400 meter van het meer. Naast ons zaten ook nederlanders in een ander huisje en Hollander als ik was, moest ik toh wel even glimlachen toen we hoorden dat zij meer betaald hadden dan wij. Ik had toen ook mijn vishengels en rubber boot meegenomen en dacht ook even te kunnen vissen. Kostte me een vermogen aan vergunningen en helaas niet mijn eigen (nederlandse) vergunningen mee. Toch even een paar uurtjes savonds gevist. Hengels zijn die week niet meer gebruikt uit angst voor de hoge boetes.
Ook daar de omgeving verkend en ook daar goed en goedkoop gegeten.
Kortom die kennissen hadden gelijk. Jaar erop met de caravan erheen geweest en dat tot het jaar van de overstroming daar. Door prive problemen slechts de afgelopen twee jaar alleen Tsjechië bezocht ivm. de uitwedstrijd van mijn favoriete voetbalclub. Dit jaar weer 10 heerlijke dagen gehad. Ik vind Tsjechië nog steeds goedkoop en kom zeer zeker volgend jaar weer terug.
Hopelijk was dit niet te lang.
Nu dus op dit forum waar ik tot vorige week niet eens het bestaan van wist.
 
Kees,

Welkom hier. Had je al getroffen in mijn PM, maar nu dan ook hier. Staat ingfo genoeg hier, en volgens mij kun jij ook genoeg info verstrekken met je ervaringen.

Groetjes Noëlle
 
Nee Aad beide keren niet. Dit keer was praag verregend. Maar Praag is niet echt mijn favoriete plek in Tjechie, en dat heeft niks met voetbal te maken. Ik ga liever een onbekend gebied bezoeken.
Wel hoop ik stiekum op een Tjechische loting.
 
Bovenaan