Europees navigatiesysteem Galileo krijgt hoofdzetel in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Het bestuur voor het Europese navigatiesysteem Galileo zal zijn zetel in Praag hebben. Dat hebben gisteren de EU-ambassadeurs van alle deelnemende landen in Brussel besloten. Daar waar 22 landen zich voor Praag uitspraken kreeg Noordwijk in Nederland slechts 4 stemmen. De uiteindelijke beslissing ligt echter bij de Europese ministerraad die vrijdag hierover zal beslissen. De Galileo vertegenwoordiging is de eerste Europese instelling die in Tsjechië, meer bepaald in Holešovice, zal ondergebracht zijn. Het door satellieten ondersteunde systeem zal vermoedelijk in 2014 in gebruik worden genomen. Tsjechische politiekers noemen het Brusselse besluit een bijzonder mooi resultaat.

radio.cz

idnes.cz
 

Freddy2005

† In Memoriam
Hospodářské Noviny: Praag mag Galileo verwelkomen

"Het ruimteprogramma van de EU gaat zich vestigen in Praag", schrijft Hospodářské noviny verheugd. Galileo, het systeem dat onafhankelijkheid ten opzichte van de VS en Rusland op het gebied van satellietnavigatie moet garanderen, zal vanaf 2013 operationeel vanuit de Tsjechische hoofdstad zijn. Volgens het dagblad levert de keuze voor Praag, een besluit dat op 8 december is genomen door de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, "prestige op voor het land dat voor het eerst een instelling van de Europese Unie mag verwelkomen."
Op het moment, zo schrijft Hospodářské noviny, heeft het satellietnavigatiesysteem te maken met "financiële moeilijkheden." Nu het overgrote deel van de investeerders zijn afgehaakt, wordt het project vooral gefinancierd door de Europese fondsen. De kosten worden op minimaal 3,4 miljard euro geschat.

presseurop.eu
 

char

† In Memoriam
Ik hoop niet dat de Tsjechen nu denken dat er 3.4 miljard in hun land gestoken wordt!!..
De totale kosten van het hele projekt bedragen dit enorme bedrag om het operationeel te maken.
Dit is inclusief 30 satellieten en diverse kleinere en grote grondstations over de hele wereld.
Dus, wat men in "Praag " gaat investeren is eigenlijk, in verhouding, peanuts.
Wel een mooi prestige-object!!..

Char.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Inmiddels hebben de Europese ministers toegestemd en is het door de Tsjechische minister Vít Bárta bevestigd. In de loop van de komende twee jaar zal het Galileo agentschap zijn intrek nemen in de "České konsolidační agentury" in Holešovice.

novinky.cz
 
Tsjechië thuisbasis Galileo

Praag wordt de thuisbasis van het ambitieuze Europese satellietnavigatiesysteem Galileo. De Tsjechische regering heeft vrijdag een overeenkomst getekend waarmee de vestiging van het hoofdkantoor in Praag een feit is. Galileo moet de concurrentie aangaan met het Amerikaanse GPS-systeem.

De Europese Unie streeft er naar met het Galileo-systeem een beter alternatief te bieden voor het GPS-systeem. Het systeem is preciezer en moet betrouwbaarder zijn dan GPS. Bovendien wordt het onderhouden door de civiele autoriteiten, in plaats van de militaire autoriteiten.

Met het systeem moet het mogelijk worden om met grote nauwkeurigheid akkerland in te kunnen zaaien en reddingsmissies uit te voeren. Bovendien levert het de EU financieel voordeel op.
Het systeem, bestaande uit zo’n dertig satellieten, moet in 2014 operationeel zijn.

Novum, 27-01-2012
 
Nou als ze dan ook mijn straat maar eens op de kaart zetten. Als ik nu naar mijn huis wil navigeren mag ik 4 straten verder op selecteren.
 

Vodnik

† In Memoriam
Daar zal Galileo je geen verbetering in geven.
De oplossing is actuele kaarten in je navigatieapp. plaatsen (Navteq of tele-atlas).

Belangrijkste punt van galileo is, dat dit systeem niet afhankelijk is van mogelijke grillen van een amerikaanse president (maar waarschijnlijk van die van Merkozie :stout:)
 
Mijn kaarten zijn recentelijk upgedate maar het meerendeel van het dorp waar ik woon staat er gewoon nog niet op:stom:
 

Vodnik

† In Memoriam
Daar zal galileo niet veel aan veranderen. Dit nieuwe systeem (en ook het bestaande GPS) geven alleen een positie aan (hoogte, breedte- en lengte graad) De toegepaste software en kaarten doen de rest. Tussen "recentelijke update" en feiten zitten nog een hele tijd. Vóórdat een wijziging op straatniveau beschikbaar is op kaarten en op je navigator geplaatst kan worden zit wel een jaar. Hoewel . . . er zijn kaarten en navigatiesystemen die geplande wijzigingen al in zich hebben en de wijzigingen zichtbaar maken op een geplande datum. Ik wist dit niet maar zag dit gebeuren toen de rondweg om praag (de weg van Mlada Boleslav naar Lentnany) ingebruik genomen werd. Ik had geen kaart update gedaan maar kreeg wel de nieuwe rout in m'n navigatie apparaat te zien. (ik gebruik IGO8 met TeleAtlas kaarten)
 
Waar het mij om gaat is dat de plaatsbepaling exacter word, en dus huisnummer 3 ook nummer 3 is en niet 15
 

Vodnik

† In Memoriam
Wil je dat voor straat navigatie? Dan moeten de huisnummers wel duidelijk in het kaartmateriaal verwerkt zijn en dat is een probleem in Tsjechie. Er zij veel lokaties waar een woning geen straat nummer heeft (blauw bordje) maar een kadastraal nummer (rood bordje) Het kan dun voorkomen dat het ene huis nummer 38 heeft en direct daarnaast nummer 106 staat.

Hoge nauwkeurigheid (tussen 2 en 5 meter) is nu al mogelijk bij GPS ontvangers die ook EGNOS ontvangen, worden in scheepvaart gebruikt maar ook in dataloggers bv de holux M241 (kost slechts 75 euro)
 
Kijk zo word je weer ineens wat wijzer: ik had dat al gezien in Rokynice dat de nummering niet echt klopte maar meer gebaseerd is op plaatsingsdatum. maar nu weet ik ook waarom er verschillende kleuren zijn. Dank:dank2:
 
Bovenaan