Euro 95

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hier in nederland tanken wij euro 95 benzine - hoe heet de benzine in tsjechie die we dan moeten gebruiken??
Wat kost de benzine zo ongeveer in Harrachov e.o.??

Groeten Ank.
 
Ank, diesel=NAFTA..
benzine loodvrij 95= NATURAL
dus.. Natural tanken, te herkennen aan het groene vulpistool..:top:

de prijzen schommelen rond de 30 kronen, soms kun je ook tanken bij CDS die zijn iets goedkoper.. ( CDS van het openbaar vervoer)..
 
Er staat ook altijd 95 of 98 bij, dus kan haast niet missen.

Maarre, Pes, waar kan ik die CDS dan vinden? Ik tank altijd bij Ono, die waren vorig jaar 28,90 CZK maar inmiddels al weer 30,90.
 
Bedankt, dat is wel makkelijk te onthouden!
't Is wel veel goedkoper daar als hier zeg.
Er zijn hier zelfs al plaatsen waar je boven de 1,60 betaalt!

Groeten Ank.
 
"Mijn" tankstation is nog steeds de goedkoopste rond Praag:
6.1.2011 Tank Ono Praha - Kutnohorská 225/76 (D.Měcholupy) Natural 95 30.90 Kč
 
In Tsjechie heb je ook nog een benzinesoort met 91 octaan, ideaal voor de wat oudere motoren met een lage compressie, maar niet zo best voor een moderne motor.
 
dat moet dan "SPECIAL "zijn met rood vulpistool, dit is volgens mij gelode benzine, zoals wij vroeger de "SUPER "hadden..
de tegenwoordige auto,s hebben een katalysator en lopen op ONGELODE benzine..
 
Je kan idd 3 groene vulpistolen hebben, 91, 95 en 98.
Vaak ook nog de V-Power, 100 oktaan, Super 100 en weet ik het wat allemaal.
Diesel en BioDiesel etc

Elke benzinepomp in de EU heeft een sticker met RON getal op de pompen geplakt, daar staat het RON / oktaan getal op vermeld en de naam, dus je kan nooit de verkeerde pakken. In Duitsland het zelfde!
 
Erik dit klopt niet, in Polen en Tsjechie zijn verscheidene pomp stations waar het RON/ROZ nummer niet te vinden is. Ik heb gelukkig een tsjechische vrouw die vloeiend pools spreekt, maar ben voornamelijk in oost duitsland en polen altijd bang dat ik de verkeerde brandstof tank, wij rijden een auto op euro 95:(
 
Na ja, in Polen hebben ze wel meer zaken die nergens op slaan haha

In Tsjechië in principe altijd wel hoor, weet eigenlijk niet wat er wettelijk is vastgelegd, maar als ze niet direct op de pomp staan, staan ze vaak ergens op een paal oid, in Duitsland heb ik ze nog nooit niet gezien iig!
 
Beste Erik, volgens mij in Oost Duitsland heb ik het toch wel een keer meegemaakt dat die nrs niet te vinden waren. Maar ja, ik kijk op de pomp zelf, en NIET op de paal! Dus bedankt voor de tip!
 

Vodnik

† In Memoriam
"Mijn" tankstation is nog steeds de goedkoopste rond Praag:
6.1.2011 Tank Ono Praha - Kutnohorská 225/76 (D.Měcholupy) Natural 95 30.90 Kč

en op zondag nog één kroon goedkoper, maar wel cash betalen!

(die bedoel je toch, bij dat afgrijselijk groene gebouw?)
 
Bovenaan