Etiquette

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi allemaal,

Dit jaar voor het eerst naar Tsjechie.
op dit forum heb ik al veel gelezen over de bewoners daar.

Maar hoe zien zij nederlanders (vooroordelen)en wat zijn daar de etiketten. Voor een pretige vakantie ben ik bereid mij aan te passen dus zou ik graag willen weten wat ik moet doen of absoluut moet laten.

veel groetjes


andre <font color="red"> </font> <font color="red"> </font> <font color="black"> </font>
 
Iets waar je echt aan moet wennen is aan de wijze van bedienen in een restaurant. De bediening zelf gaat op dezelfde manier als wij gewend zijn maar zodra het bord leeg is wordt dit weggehaald (is in heel Tsjechië de gewoonte en als je het eenmaal weet niet vreemd meer).
 
En als je drankje (bijna) op is, staat er meestal gelijk een ober of serveerster aan je tafel om te vragen of je er nog een wil. Nou, dat wil ik wel, maar dat terzijde...
laugh.gif


O ja, ook dit nog: er zit niet altijd een slot op de WC-deuren. Is de deur dicht: eerst even kloppen voor je de deur opentrekt, de WC kan dan bezet zijn. Is de WC vrij, dan laat men de deur op een kiertje staan.
 
Hallo, telkens dat éne lege bord komen weghalen is blijkbaar een gewoonte, een "attentie" voor het welbehagen van de tafelgast.
Mijn Tsjechische vrienden die regelmatig naar België komen, durven ginder ter plaatse nu echter wel met een glimlach duidelijk maken dat ze zelf zullen teken geven als er mag afgeruimd worden.

Idem wat de lege pinten betreft : op sommige plaatsen kreeg men vroeger dikwijls ongevraagd telkens een volle pint voorgezet Geen wonder dat er dus nogal wat dronkaards rondzwalpten. Tip : leeg glas altijd goed in de gaten houden als je voldaan bent. Prettige reis en geniet maar van al het lekkers.
 
Ook iets om rekening mee te houden: vaak worden voorgerecht en hoofdgerecht tegelijkertijd gebracht. Of het hoofdgerecht wordt gebracht als je het voorgerecht nog niet ophebt. Om dit te voorkomen kun je 1) heel duidelijk maken dat je eerst het voorgerecht wilt of 2) het hoofdgerecht pas bestellen als het voorgerecht is gebracht of 3) geen voorgerecht bestellen. Ook is het overigens niet ongebruikelijk dat men gaat eten voor iedereen zijn gerecht heeft gekregen, wellicht omdat het niet vreemd is als je nog 5 minuten op je eten moet wachten terwijl je tafelgenoot het al heeft
 
PuNkEnStEiN schreef:
En als je drankje (bijna) op is, staat er meestal gelijk een ober of serveerster aan je tafel om te vragen of je er nog een wil. Nou, dat wil ik wel, maar dat terzijde...
laugh.gif

En als je het echt goed getroffen hebt brengen ze de eerste twee of drie drankjes zonder wat te vragen, hahahaha!
Kom je bij mensen thuis: trek je schoenen uit (ergens op dit forum nog wel een soort gelijk topic over te vinden volgens mij) En als je bloemen voor iemand meeneemt altijd een oneven aantal bloemen (even aantal liggen op het kerkhof)
 
Bedankt voor de tips dit voorbeelden van wat ik wilde weten.
Als de tafel wordt afgeruimt denk ik inderdaat dat ik weg moet
smiley20.gif
 
Als je iets aan een Tsjech aanbiedt, koffie, thee . . . zegt hij meestal eerst Nee. Dan moet je dat nog een keer proberen en dan krijg je ja horen.
De meeste Tsjechen zijn minder direkt dan Nederlanders en beetje verlegen.
 
Oh ja, en als je een Tsjech "iets te drinken" aanbiedt denkt hij/zij in principe dat je sterke drank bedoelt en zal het aanbod afslaan, wees specifiek in wat je aanbiedt. Misschien ook wel omdat hij/zij niet wil vragen naar iets wat je niet voorhanden hebt. Ik reutel altijd het hele lijstje af.
 
moesti schreef:
Hallo, telkens dat éne lege bord komen weghalen is blijkbaar een gewoonte, een "attentie" voor het welbehagen van de tafelgast.
Mijn Tsjechische vrienden die regelmatig naar België komen, durven ginder ter plaatse nu echter wel met een glimlach duidelijk maken dat ze zelf zullen teken geven als er mag afgeruimd worden.

In Tsjechie gaan ze ervan uit dat niemand een bord met nog wat restjes van de maaltijd op zijn tafel wilt hebben staan als die al gedaan heeft met eten. Ik vond het hier in het begin trouwens heel onbeleefd als ze mijn bord niet direkt opgeruimd hadden.
smile.gif


Het is simpel in Tsjechie, als je wilt dat ze je bord wegnemen, leg je het bestek bij elkaar (op ongeveer 4-5 uur op het bord). Als je wil dat je bord nog op tafel blijft staan, laat je vork links en de mes rechts op het bord liggen.
 
Liesje schreef:
Ook iets om rekening mee te houden: vaak worden voorgerecht en hoofdgerecht tegelijkertijd gebracht. Of het hoofdgerecht wordt gebracht als je het voorgerecht nog niet ophebt.

Dit gebeurt eigenlijk meestal alleen als je 's middags van de zogenaamde 'hotova jidla' kaart bestelt (of in heel slechte restaurants). Dit zijn maaltijden die in het groot gemaakt zijn en warm in de keuken staan voor al die mensen die 's middags in het restaurant tijdens hun werkpauze komen eten. Ze hebben dan altijd alleen maar een half uur tijd om te eten en dus moet het snel gaan. Praktisch voor het werkvolk maar onbeleefd voor de buitenlanders.
 
Bovenaan