Ethanol in brood?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb wat eisen voor levensmiddelen en kan die door van verschillende ketens gebruik te maken allemaal realiseren. Die kon ik nu door de reisbeperkingen maanden niet bereiken! In de buurt wel Lidl, Penny en Billa. Ook een minizaak van Tesco. Sneu voor het winkeltje in het dorp hier is dat ik verwacht dat het brood dat ze verkopen langer houdbaar is gemaakt en dat daardoor de smaak is aangetast. Ik heb bij Kaufland er wel eens over geklaagd dat ze brood hadden uit Oostenrijk waar ethanol in zat. We weten dat je die stof in de benzine doet, maar in het brood?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ethanol Is gewoon alkohol. En afhankelijk van de zuiverheid ook geschikt voor voedingsmiddelen. Methanol Is het goedje wáar je dood van gaat. Dát 1 letter het verschil maakt.
 

kuurgast

Donateur
Wat zit er in brood........Gist........en wat doet dat????
Tijdens het "gisten" (fermenteren) zetten de gistcellen suikers in het deeg om in kooldioxide-gas (waardoor het deeg rijst) en alcohol, om meer specifiek te zijn, ethanol, de drinkbare variant die we in de volksmond alcohol noemen. Dit ethanol verdampt tijdens het bakken van brood.
 
Als oud scheikundedocent kan ik het niet laten om ook even hierop te reageren ;)

Kuur heeft het helemaal bij het rechte eind (zoals eigenlijk altijd wel :ja:). Ethanol kookt bij 78 graden en zal dus inderdaad tijdens het bakken helemaal verdwijnen. Je proeft dus in je brood geen alcohol (ethanol).
Kobus heeft ook gelijk, methanol is giftig. Daarvan voegen ze ook een klein deel toe aan spiritus om het ongeschikt te maken voor consumptie. Spiritus bestaat ook voor 80% uit ethanol. Dat doen ze omdat er op spiritus geen accijns zit en op alcohol wel, namelijk ongeveer €17,- per liter zuivere alcohol.
Stadla heeft gelijk dat ze soms ethanol in benzine doen, zogenaamde bio-ethanol die ze uit die gele velden koolzaad halen die je vooral in Duitsland veel ziet. Dat zit niet in de E95 die je normaal tankt, wel (maximaal 10% ) in de E10.
 
Bovenaan