Ervaringen ziekenhuisbezoek bij een familielid dat op sterven ligt

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wanneer je langer in Tsjechië aan de gang bent word je ook geconfronteerd met de dood. Ik had een week geleden de vijfde dode die ik kende en eer kon bewijzen. Heb nu haar zoon gesproken die vertelde dat zij was opgenomen in het ziekenhuis en hij ook kort voor haar overlijden haar maar een half uur mocht bezoeken. Dat zou wettelijk zo zijn vastgelegd.
Dit in groot contrast met ervaringen van mij in Nederland. Mijn schoonmoeder lag op de intensive care. Ik kon de hele nacht bij haar blijven en dan zie je op een gegeven moment via een monitor dat de hartslag is gestopt.
Ervaringen met ziekenhuizen in Tsjechië?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ervaringen met ziekenhuizen in Tsjechië?
Helaas hebben wij meerdere ervaringen tijdens onze wintersportvakantie (in de afgelopen 20 jaar).
Voor kleine dingen (simpele breuk en schouder uit de kom) was het ziekenhuis in Vrchlabi prima en redelijk snel.
Voor grotere dingen is dat ziekenhuis slecht en ouderwets. Een oom van mij lag er een week en het was niet best... maar hij is in Nederland wel weer goed hersteld.
Het ziekenhuis in Jilemnice is dan beter, dat vinden de Tsjechen die wij goed kennen in Vrchlabi ook. En dat was de ervaring van mij moeder ook.

Ga alleen naar een privé kliniek (zoals in Spindler) als het niet anders kan en als je ervoor verzekerd bent. Ze zijn alleen uit op je geld en het is voor de Tsjechische standaard heel erg duur. Ze lieten mijn vader alleen maar wachten om meer geld te vangen.
 
@Stadla Vraag Olivier, die kan het weten.
Dank je Feertje, maar ik ga hier niet inhoudelijk op in.
De reden is dat ik niet zo hou van dergelijke klaagzangen op het functioneren van ziekenhuizen. Het is namelijk niet het ziekenhuis, maar het personeel wat het ziekenhuis maakt. Een slecht functionerende afdeling maakt nog niet het hele ziekenhuis slecht.
En dat personeel is momenteel volkomen uitgeput na twee lange Coronajaren, met ellenlange, onderbetaalde of niet betaalde, extra diensten. Met eigen gezondheidsrisico (veel ziekenhuispersoneel is zelf ziek geworden wegens onvoldoende beschermingsmiddelen) en met momenteel veel negativiteit van zelfbenoemde Facebook 'virologen' met een schromelijke overschatting van eigen kennis en intelligentie.
Ja, soms is het goed en soms is het slecht gesteld in een Tsjechisch ziekenhuis. Net zoals in een Nederlands ziekenhuis trouwens.
 
Enkele weken geleden is mijn schoonvader overleden. Opgenomen met hartklachten in Na Frantisku in Praag. Bezoek niet toegestaan wegens corona, vrijwel geen informatie over zijn toestand of behandeling. "Als er iets belangrijks is, bellen we u, maar het ziekenhuis is gesloten voor bezoekers". Zo 12 dagen tussen hoop en vrees. Toen een telefoontje: "Als u hem nog wilt spreken, moet u nu komen". In de auto nog een telefoontje: "Uw vader is zojuist overleden, dus u hoeft niet te komen. Wij laten zijn lichaam ophalen door een uitvaartonderneming met wie wij afspraken hebben. Morgen kunt u bellen en kunnen we u vertellen waar hij is, en dan kunt u met hen verdere afspraken maken".

Toen we zijn kleren en persoonlijke zaken kwamen ophalen (dat moest de volgende dag, alles in een vuilniszak) hoorden we nog wel dat hij 12 dagen lang alleen op een kamer had gelegen, en daar alleen was overleden. We proberen ons maar niet voor te stellen hoe dat geweest moet zijn voor iemand van 92 die nog nooit meer dan twee dagen was weggeweest van echtgenote en huis en nog nooit in een ziekenhuis was geweest.
 
Verschrikkelijk dit. Ik kan je verzekeren dat dit in NL zo niet eraan toe gaat. MIjn Zwager (62) is in december opgenomen geweest in het ziekenhuis en daar overleden en wij zijn vanuit Tsjechië nog bij hem op bezoek geweest om afscheid te nemen.
 
Uitvaartonderneming was ook een ervaring. Vraag was of we een technische crematie wilden of een uitvaart. In de steden is een technische crematie in opkomst. Het lichaam wordt gecremeerd en de as wordt voor je verstrooid. Je hebt er verder helemaal geen werk aan. Dit hebben we maar niet gedaan. Op de uitvaart sprak ik een familielid die priester is bij ceski bratri. Tot een jaar of tien geleden had hij gemiddeld dertig uitvaarten per jaar. Nu nog tussen vijf en tien. De rest is technische crematie. Het gebeurt soms dat nabestaanden spijt krijgen dat er geen enkele vorm van afscheid is geweest en alsnog een plechtigheid willen. Die vindt dan plaats zonder de overledene. Tsjechen en emoties, het blijft een moeilijke combinatie.
 
@Olivier zijn ze in Tsjechië nog zo streng in de ziekenhuizen, vanwege covid ?
In Nederland nog mondkapjes en beperkt bezoek, maar bezoek mag wel. 3 weken geleden in het MMC hadden ze de regel maximaal 2 personen tijdens de bezoekuren, en 1 tegelijk. Ze werkte met een QR code voor het bezoek, zodat dit te controleren is.
 
@Plank:
Op de Covidafdelingen wel, maar niet op de reguliere afdelingen. Op de afdelingen interne geneeskunde, waar je ook met cardiale klachten heengaat, kun je meestal gewoon op bezoek. En als het levensbedreigend wordt mag je er gewoon 24/7 zijn. Als er geen Corona is gediagnosticeerd, is er geen enkel reden bezoek te weigeren. En dat een lichaam van een overledene zomaar wordt weggehaald is helemaal vreemd. Het mag ook niet eens, want de nabestaanden moeten de kans hebben om bv autopsie aan te vragen.
Ik vind het een uitzonderlijke gebeurtenis.
 
Lichaam afvoeren door ziekenhuizen naar uitvaartonderneming is standaard. Vervolgens ontstaat er dan een concurrentiestrijd tussen uitvaartondernemingen wie het lichaam (en de opdracht) uiteindelijk krijgt. Het feit dat je een overledene binnen hebt, betekent niet dat je hem ook mag houden. De concurrentie haalt zo'n lichaam gratis op bij een collega. Zie linkje hierboven naar de homepage van een willekeurige uitvaartonderneming.

In februari was er een totaalverbod op bezoek. Zelfs hospices stonden geen bezoek toe. Wilden niet het risico lopen dat de bewoners zouden overlijden.

Tsjechische vrienden en familie die geen ervaring hadden met hoe het in veel andere landen gaat, vonden de geschetste gang van zaken wel verdrietig, maar niet bijzonder.
 
In februari mocht je op bezoek, althans bij niet covidafdelingen, op vertoon van vaccinatiebewijs dan wel negatieve PCR. Liet je deze zien, dan mocht je komen, zeker bij levensbedreigende situaties. Gewoon even de QR code en ID bewijs laten zien.

De overledene wordt inderdaad afgevoerd door een uitvaartondernemer, echter nadat het ziekenhuis hier fiat voor geeft. En dat kan pas nadat de nabestaanden hebben ingestemd met het achterwege blijven van een autopsie. Eerder kan en mag niet. Over het algemeen heeft een ziekenhuis een contract met een uitvaartondernemer. En die haalt het lichaam op. Wat er daarna mee gedaan wordt, gaat buiten het ziekenhuis om. En dan krijg je de onsmakelijke strijd (omzet) over het lichaam van een overledene...
 
Na Frantisku hanteerde een absolute lockdown. QR code, vaccinatiebewijs en PCR-test, we hadden het allemaal kunnen overleggen, maar ze waren onvermurwbaar. Overheidsbeleid, zeiden ze, en ze hoopten dat het snel zou veranderen, maar nu was er niets mogelijk. Wel mochten we nog een schone pyjama achterlaten bij de vratnice. Toen mijn schoonzus probeerde met een onschuldig gezicht door te lopen, werd ze direct (hallo, hallo, co to delate?!) gestopt. De pyjama kregen we ongedragen terug. Ik houd er verder over op, mijn schoonmoeder heeft inmiddels besloten om onder geen enkele omstandigheid zich ooit te laten opnemen in een ziekenhuis en dat lijkt me heel begrijpelijk.
 
Wanneer we toch dit onderwerp wat hebben uitgebreid wil ik ook nog wat vastleggen over mijn ervaring met bloemen en bloemstukken. Het is een gewoonte dat je met een bloem bij de kist komt. Wanneer de overledene gecremeerd wordt zit de begrafenisondernemer met een probleem waar hij de bloemstukken en bloemen laat. In een eerdere situatie zag ik dat de hele hoeveelheid ergens op de begraafplaats op een bestaand graf was gedumpt. Blijkbaar is er nog geen goede oplossing hier voor gevonden.
 
Bovenaan