Ervaringen met garages en alarmcentrale

Topic in 'Vervoer' gestart door Stadla, 20-07-2018.

  1. Mijn auto is een Nissan Primera. Wel oud, maar vrijwel probleemloos. Ik misbruik de wagen voor transport van bouwmateriaal.
    In het algemeen moet je zeggen dat een mooi gebied ook afgelegen ligt. Dat betekent dat ik in Tsjechië beperkte mogelijkheden heb van openbaar vervoer gebruik te maken. Bovendien leeft men er vroeger dan in Nederland. Dat betekent 's morgens om 6 uur redelijke mogelijkheden voor vervoer en in de avond vrijwel niet. Vanuit het dorp hier in het weekend helemaal niet. Zonodig eerst 1,5 uur lopen. Dan wel goede verbindingen. Mijn fiets is al jaren geleden gestolen in Nederland en met de forse heuvels hier heb ik weinig interesse in een fiets.
    Afgelopen zondag grote schrik. Ik wil weg om boodschappen te doen en me te wassen (heb nog geen douche) in de sauna van Jičín. Het is een handeling waar je niet bij nadenkt, maar ik kan de sleutel in het startslot van de auto niet omdraaien. Ook verder doordraaien tot het stuurslot gaat werken heeft geen uitwerking. Iemand die me wat helpt en ook Duits spreekt zal maandagochtend de garage in Sobotka, waar ik de laatste jaren vaker kom, om hulp vragen. Ook is er nog contact met de jongen die hier in Vyskeř (het dorp heeft 350 inwoners) een garage heeft. Die is de hele dag nu werkzaam als chauffeur op een combine. De eigenaar van de garage die hier vlak achter is, om er te komen moet je kilometers omrijden, heeft geen tijd. De man is meer gespecialiseerd in het opknappen van auto's met schade. Contact met de garage die eerder in Kacanovy was, maar nu langs de autoweg naar Liberec, geeft ook geen resultaat. Zien niets in een reparatie. Het advies van de garage in Sobotka is met de Nissan in Nová Paka contact op te nemen. Die melden niet meer met Nissan te werken en verwijzen naar Liberec of Praha (hier respectievelijk 40 en 90 km vandaan). Ik had vroeger gehoord dat er nog een garage met Nissan zou moeten zijn in Mlada Boleslav (de stad waar de fabrieken van Škoda staan). Kan niet vinden dat die nog Nissan hebben. Dan contact gezocht met de garage in Liberec. Die hebben verschillende merken en voor elk merk een apart telefoonnummer voor verkoop, reparatie en onderdelen. De persoon die ik zou moeten hebben is met vakantie. Dat betekent twee weken wachten tot er iets zou kunnen gebeuren. Dat is een ramp zowel voor onderkomen als afspraken.
    Ik ben het zat geholpen te moeten worden via tolken, alles goed bedoeld, en ga de alarmcentrale van de ANWB bellen. Uiteindelijk woon ik nog in Nederland en ben hier tijdelijk. Bovendien betaal ik al sinds 1966 premie. Ik word uitstekend geholpen. Het enige probleem was dat de eerste contactpersoon mijn adres met Google Maps niet kon vinden. Achteraf denk ik dat hij de y niet begreep in het adres in Vyskeř. In keurig Engels krijg ik enige tijd later een telefoontje vanuit Tsjechië dat aan het probleem wordt gewerkt. Men zou later op de middag contact opnemen maar in plaats daarvan staat er een grote truck op de weg waar de auto op zal worden gezet richting een garage in Liberec waarmee de ANWB een contract zal hebben afgesloten.
    Woensdag tussen de middag een telefoontje dat de reparatie gereed is en de auto kan worden opgehaald. De volgende dag met de bus naar Liberec. Naar de garage is goed te lopen. Veel personeel, maar spreken alleen Tsjechisch. Kan dus niet vragen wat er is gedaan om de auto weer aan de praat te krijgen. Ik verwacht dat er 2000 Czk door de verzekering zal worden betaald voor het transport van de auto (40 km). Ik moet 1912 Czk betalen voor de reparatie.

    Het verhaal doet me denken aan een ervaring met de APK van vorig jaar. Mij sloeg de schrik om het hart toen de garagehouder mij vertelde dat er een nieuwe eis gekomen is dat de ruitenwissers na gebruik weer in de neutrale stand terug moeten komen. Mocht dit niet kunnen dan is dit een reden voor afkeuren. Ik rijd sinds ik niets vermoedend ruim 10 jaar geleden deze auto kocht op een manier dat ik de ruitenwissers door op het juiste moment de schakelaar om te zetten de ruitenwissers goed stel. Na een regenbui geen probleem; met miezerregen bezwaarlijk. Garages die ik eerder over het probleem benaderde wisten geen afdoende oplossing aan te bieden. De garagehouder bij wie ik nu de auto in onderhoud heb duidt aan dat het probleem eenvoudig is op te lossen. Er draait een plaatje mee waar een gleufje in zit. Dat moet iets worden verdraaid en dan is het probleem opgelost. Zo zie je maar dat je net de juiste monteur moet treffen!
    Met excuses aan mensen die vinden dat ik te lange verhalen maak!
     
    A.Smit, beer, cor en 6 anderen vinden dit leuk/interessant.
  2. Ach wat een vermaakelijk verhaal,mocht er noch meer van koomen....waarom schrijft Jij geen boek?Het zal zeeker goed verkoopen.
     
  3. Mijn boek zou 500 pagina's worden. Ik heb de tekst al, maar neem aan dat ik geen lezers krijg.
     
    PuNkEnStEiN vindt dit leuk/interessant.
  4. Ik denk dat het best wet eens mee zou kunnen vallen.
    Je vorige verhaal werd ook goed ontvangen.
    Veel mensen vonden dit leuk.
     
    PuNkEnStEiN vindt dit leuk/interessant.
  5. Maar dat waren geen 500 pagina's. :lmfao:
     
  6. Als je dit serieus van plan bent, dan moet je een goede redacteur en uitgever zoeken.
    Op dit forum komt het vermoedelijk niet uit de verf!
     

Deel deze pagina